Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Distanserna är väl korrekt placerade ? Har du bytt moderkort, speciellt om du byter storlek så kan du behöva flytta dem eller det kanske ska vara ett annat antal.

Yepp, det var dom jag misstänkte när jag demonterade datorn första gången men jag hade gjort rätt ifrån början =/

Permalänk
Rekordmedlem

Börjar få slut på ideer att prova förutom att prova som inte innebär att byta ut hårdvaran bit för bit.

Man startar en dator genom att ge en puls från startknappen, man kan simulera den genom att dutta till med en skruvmejsel eller en kabelstump mellan de 2 kontaktstiften på moderkortet där man ansluter startknappen i normala fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har fått många vrålskumma problem från SATA-kablar av bristande kvalitet (Deltaco). Bytte ut dem och datorn fungerade klockrent.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Börjar få slut på ideer att prova förutom att prova som inte innebär att byta ut hårdvaran bit för bit.

Man startar en dator genom att ge en puls från startknappen, man kan simulera den genom att dutta till med en skruvmejsel eller en kabelstump mellan de 2 kontaktstiften på moderkortet där man ansluter startknappen i normala fall.

Mjo börjar bli svårt här med, hoppas nästan på att det helt enkelt är moderkortet, vore jävligt jobbigt om det är CPUn!
Förstod nästan det

Skrivet av JamesBanana:

Jag har fått många vrålskumma problem från SATA-kablar av bristande kvalitet (Deltaco). Bytte ut dem och datorn fungerade klockrent.

Som jag skrivit innan (misstänker att du inte orkat läsa allt, i dont blame you!) så har jag redan testat med och utan HDDs..
Iof har jag inte testat att dra ut sladdarna ur moderkortet korkat nog så ska testa det!
Tack

Permalänk
Rekordmedlem

Cpuerna är tåliga men "kontaktfjädrarna" som används med Intel har ökar totala mängden problem men flyttat dem till moderkorten, dvs Intel drabbas inte om det strular, fula marknadsmetoder från Intel

felstavning
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ser inte om du har provat detta, men kör utan ditt grafikkort och använd den interna som test.
Ibland kan grafikkortets tyngd göra att PCI express platsen glappar (på moderkortet), alternativt att grafkkortet har böjts så att ledningar glappar i kretskortet.

Eller så du kör med grafikkortet monterad, och när datorn verkar fungera så använder du något för att vicka/flexa grafikkortet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Cpuerna är tåliga men "kontaktfjädrarna" som används med Intel har ökar totala mängden problem men flyttat dem till moderkorten, dvd Intel drabbas inte om det strular, fula marknadsmetoder från Intel

Indeed, passar mig perfekt dock.. Mitt moderkort gav jag 800 för, CPUn kostar 1500 så xD

Skrivet av MadFred:

Ser inte om du har provat detta, men kör utan ditt grafikkort och använd den interna som test.
Ibland kan grafikkortets tyngd göra att PCI express platsen glappar (på moderkortet), alternativt att grafkkortet har böjts så att ledningar glappar i kretskortet.

Eller så du kör med grafikkortet monterad, och när datorn verkar fungera så använder du något för att vicka/flexa grafikkortet.

Misstänkte faktiskt det så har "ruckat" försiktigt på GPUn utan resultat, ska dock testa att köra på inbyggda bara.

Till alla i tråden;
Har främmande idag till imorrn så operationer och eventuella uppdateringar kan inte ske förens imorgon, fortsatta tips och idéer uppskattas självklart mycket!

Permalänk

Vill dessutom fråga vad för moderkort ni isåfall rekommenderar?
Vill självklart ha ett 1155 Z77

Permalänk

Ville bara uppdatera (ifall någon ens läser längre!) men nu har problemet utvecklats!

Igår så frös datorn igen men den här gången slocknade skärm, tangentbord och mus!
Nu när jag försöker få igång den igen så får jag ingen bild på skärmen, har testat både det inbyggda och den vanliga GPUn men samma resultat på båda..

Någon som har någon idé om vad om kan vara fel? Måste nästan vara moderkortet eller?

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan väl vara lämpligt att prova att byta olika delar, har du provat att koppla bort allt som inte behövs ? Och om det inte funkar då så ska du kanske prova ett annat moderkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

har du uppgraderat moderkortets BIOS? I mitt fall frös/stängdes av datorn typ 3 gånger om dagen och det krävdes att jag uppgraderade BIOS till senaste gigabyte BETA!! bios då upphörde problemen. Jag böt tom strömagget i felsökningen, men som sagt det var ny bios som löste det.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 CPU 3950X + Asus Ryujin 360 AIO, ROG Crosshair VIII Formula X570 PSU Corsair AX1200i, Kingston Fury Beast 32GB DDR4 /3600 MHz - Phantek NV7, Merc6950XT 16GB - LG OLED55C36LC 55" 4K C3 OLED 120Hz 4K + LG TV 55" 55NANO866NA IPS 120Hz 4K (Game ATMOS 5.1.2 (Dynaudio /Monitor Audio speakers + only MWIII :-)

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kan väl vara lämpligt att prova att byta olika delar, har du provat att koppla bort allt som inte behövs ? Och om det inte funkar då så ska du kanske prova ett annat moderkort.

Jepp, har testat det flertal gånger, även idag..
Blir att försöka köpa nytt sen då! =/

Skrivet av sp1vtr:

har du uppgraderat moderkortets BIOS? I mitt fall frös/stängdes av datorn typ 3 gånger om dagen och det krävdes att jag uppgraderade BIOS till senaste gigabyte BETA!! bios då upphörde problemen. Jag böt tom strömagget i felsökningen, men som sagt det var ny bios som löste det.

Dumt att ingen kom med det här tipset tidigare.. 0.0
Problemet nu är ju dock att datorn som sagt inte startar alls längre, eller ja.. Skärmen rättare sagt.

Permalänk
Medlem

Ta ur PSU:n ur chassiet och ställ den på en icke ledande yta, låter garanterat som smygströmmar i chassiet på grund av jordfel/kortis med hög resistans i PSU.

EDIT: Gör som det skrevs tidigare, kör ALLT utanför burken, om det funkar då skulle jag byta nätagg.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |