Hjälp med felsökning av icke-startande dator.

Permalänk
Medlem

Hjälp med felsökning av icke-startande dator.

Hej!
Gjorde en tråd för någon vecka sen om hur min dator inte startar, blev trött på att felsöka och har suttit med min laptop sen dess.
Jag skulle nu vilja ha hjälp med att felsöka vad som kan vara felet, här är lite saker som jag provat.

* Tjuvkopplat den med allting ikopplat, fungerar inte.
* Tjuvkopplat med endast hårddisk och nätaggregat, fungerar!
* Kollat så jfp1(?) sitter rätt och inte löst, fungerar inte.
* Tagit ur grafikkortet, fungerade inte.

Nu har jag slut på ideer och vet inte vad jag ska göra för något.
Är så pass desperat så kan gärna lägga in en slant på den som hjälper mig att få igång datorns konto.

Mvh Amisick

Permalänk
Rekordmedlem

Sitter distanserna rätt ?
Sitter alla kablar rätt anslutna?
Har du bilder där man tydligt ser hur allt är monterat?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej, det låter som att det är en laptop du har problem med, har du testat med bara batteri/laddare? Testat en ATX-reset. Har du möjlighet att testa minnena ett och ett? Ett annat hett tips är att försöka utesluta så många komponenter som möjligt, ta t.ex. och koppla ifrån alla komponenter som inte är vitala för systemets uppstart.

Visa signatur

Intel Core i5 760@3,2ghz , Gigabyte P55A-UD3 , Geforce GTX 570 , Corsair XMS3 1600mhz cl7 - 4gb , Corsair VX550w , Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amisick:

Hej!
Gjorde en tråd för någon vecka sen om hur min dator inte startar, blev trött på att felsöka och har suttit med min laptop sen dess.
Jag skulle nu vilja ha hjälp med att felsöka vad som kan vara felet, här är lite saker som jag provat.

* Tjuvkopplat den med allting ikopplat, fungerar inte.
* Tjuvkopplat med endast hårddisk och nätaggregat, fungerar!
* Kollat så jfp1(?) sitter rätt och inte löst, fungerar inte.
* Tagit ur grafikkortet, fungerade inte.

Nu har jag slut på ideer och vet inte vad jag ska göra för något.
Är så pass desperat så kan gärna lägga in en slant på den som hjälper mig att få igång datorns konto.

Mvh Amisick

Testa att byta ut minnena, eventuellt testa 1 och 1 av de nuvarande.
Har du möjlighet att prova ett annat grafikkort eller annan nätdel?
Om du endast använder dig utav nätdel, moderkort, cpu, ram. Startar den då?
Om den startar med föregående setup, testa att sätta i del efter del och se ifall den startar då eller inte, försök få bild först och främst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sitter distanserna rätt ?
Sitter alla kablar rätt anslutna?
Har du bilder där man tydligt ser hur allt är monterat?

Problemet kom efter jag gjorde rent i datorn med luft på burk, fungerade felfritt innan.
Har inte rört distanserna.

Här är lite bilder, ursäkta för dåliga bilder.
http://imgur.com/a/aOPo7

Permalänk
Rekordmedlem

Det enda du gjort är blåst och den var ok innan, du kanske har blåst in skit nånstans ? Eller så har du kanske dragit i nån kabel, har du provat att monterat om ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det enda du gjort är blåst och den var ok innan, du kanske har blåst in skit nånstans ? Eller så har du kanske dragit i nån kabel, har du provat att monterat om ?

Ja, har tagit ur det mesta och satt in igen, startar fortfarande inte.
Och om jag dragit i någon kabel, vilken skulle då hindra uppstart?

Permalänk
Rekordmedlem

Har ingen aning om vilken kabel det kan vara, men montera om alla, det är väl troligt att du böjt o dragit i kablagen för att komma åt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har ingen aning om vilken kabel det kan vara, men montera om alla, det är väl troligt att du böjt o dragit i kablagen för att komma åt.

Prövade detta
http://i.imgur.com/d2HNfrp.jpg

Hårddisken går igång samt nätagget, processorkylaren går inte igång.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Amisick:

Prövade detta
http://i.imgur.com/d2HNfrp.jpg

Hårddisken går igång samt nätagget, processorkylaren går inte igång.

Ja men de tar ström direkt från nätdelen, då vet du att den ger 12V men inget mer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amisick:

Problemet kom efter jag gjorde rent i datorn med luft på burk, fungerade felfritt innan.

Det var inte så att du höll burken med tryckluft upp och ner när du gjorde rent, det kan nämligen hänga med lite vatten om man gör så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja men de tar ström direkt från nätdelen, då vet du att den ger 12V men inget mer.

Då är alltså inte nätagget dött?

Skrivet av pSYKED:

Det var inte så att du höll burken med tryckluft upp och ner när du gjorde rent, det kan nämligen hänga med lite vatten om man gör så.

Nej, höll den rakt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Amisick:

Då är alltså inte nätagget dött?

Det fungerar åtminstone delvis.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.