Hur kan moderkortet styra mina icke-pwm-fläktar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007

Hur kan moderkortet styra mina icke-pwm-fläktar?

Hallå, mitt nya Asus Z87-A kunde till min förvåning styra samtliga av mina chassifläktar med fan xpert 2 trots att dessa är endast 3-pin utan pwm.

Hur är det möjligt undrar jag? Det har aldrig gått förut, har någon ny teknik kommit som gör pwm överflödigt? Som det är nu står alla chassifläktar still och brummar igång som planerat när rätt cpu-temp uppnås, och fläktkurvan är tydligt linjär som jag ställt in och ökar med temperaturen.

Tacksam för spännade svar

Ridå

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Relel:

Hallå, mitt nya Asus Z87-A kunde till min förvåning styra samtliga av mina chassifläktar med fan xpert 2 trots att dessa är endast 3-pin utan pwm.

Hur är det möjligt undrar jag? Det har aldrig gått förut, har någon ny teknik kommit som gör pwm överflödigt? Som det är nu står alla chassifläktar still och brummar igång som planerat när rätt cpu-temp uppnås, och fläktkurvan är tydligt linjär som jag ställt in och ökar med temperaturen.

är det 3 pinnar så gör väl den något varför skulle det annars finnas en kabel V- ? V+
om moderkortet känner att det bara är 3-pin så ändrar den väl Volt istället för pwm ?

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644
Google för nybörjare https://www.youtube.com/watch?v=cq9X44tUXI4

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Relel:

Skrivet av jonatan80:

är det 3 pinnar så gör väl den något varför skulle det annars finnas en kabel V- ? V+
om moderkortet känner att det bara är 3-pin så ändrar den väl Volt istället för pwm ?

Moderkortet ändrar spänningen istället för att regulera motorn med pulser.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Gaming Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Forumledare
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Relel:

Som alla andra har sagt är det volt-reglering. Inget nytt och tyvärr är det fler och fler moderkort som slopar funktionen.

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Maj 2006

Det är så att moderkortet PWM-reglerar drivspänningen, snarare än att ge fläkten 12V hela tiden och ge en separat styrsignal.
Ska vi gå in på detalj så innebär faktiskt PWM spänningsreglering med pulser av full spänning. Ju kortare pulser, desto lägre effektiv spänning.
Linjär spänningsreglering får massor med effektförluster i styrelektroniken, medan "bra" PWM har nästan ingen alls. (Wow, utsvävning)

Varför 4-pinslösningen ens existerar är något jag inte förstår. Den är egentligen helt överflödig.
Teoretiskt sett möjliggör tekniken att man skulle kunna koppla styrsignalen till en fläkt som drar mer ström än vad moderkortet kan ge, men vem fan gör det?
Alla moderkort jag ägt innan mitt nyaste MSI till Haswell har kunnat styra 3-pins, men nu är jag tillbaka på stenåldern med 3-pinsfläktar i maxfart utan extern kontroller. Bah. Här går man bakåt...

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av anton_mjor:

Alla moderkort jag ägt innan mitt nyaste MSI till Haswell har kunnat styra 3-pins, men nu är jag tillbaka på stenåldern med 3-pinsfläktar i maxfart utan extern kontroller. Bah. Här går man bakåt...

du är altså inget "fan" av nya moderkorten & känner dig blåst ?

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644
Google för nybörjare https://www.youtube.com/watch?v=cq9X44tUXI4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av anton_mjor:

Linjär spänningsreglering får massor med effektförluster i styrelektroniken, medan "bra" PWM har nästan ingen alls.

Vad beror det på? Du får mycket gärna utveckla svaret så mycket du kan.

// Oscar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av AIIN:

Vad beror det på? Du får mycket gärna utveckla svaret så mycket du kan.

// Oscar

Transistorer, som används till spänningsreglering, släpper igenom olika mycket ström beroende på hur stor styrström man matar in i dem.
Dock blir en stor del av strömmen till förlustvärme om transistorn inte jobbar i helt på eller av-läge, därför pulsar man styrströmmen så att den bara arbetar i just full on eller full off.
Används tillräckligt hög switchfrekvens med PWM och en glättningskondensator så blir resultatet mer eller mindre det samma som med linjär reglering.

Så den enda skillnaden mellan 3- och 4-pinsfläktar är var själva regleringen sker, den är egentligen densamme.

Kul kuriosa är att jag sett bilder tagna med värmekamera på en billigare manuell fläktkontroller.
Där används ofta linjär reglering för att spara in på elektronik. Transistorn som styr det hela sticker uppåt 120 grader.

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av anton_mjor:

Transistorer, som används till spänningsreglering, släpper igenom olika mycket ström beroende på hur stor styrström man matar in i dem.
Dock blir en stor del av strömmen till förlustvärme om transistorn inte jobbar i helt på eller av-läge, därför pulsar man styrströmmen så att den bara arbetar i just full on eller full off.
Används tillräckligt hög switchfrekvens med PWM och en glättningskondensator så blir resultatet mer eller mindre det samma som med linjär reglering.

Så den enda skillnaden mellan 3- och 4-pinsfläktar är var själva regleringen sker, den är egentligen densamme.

Kul kuriosa är att jag sett bilder tagna med värmekamera på en billigare manuell fläktkontroller.
Där används ofta linjär reglering för att spara in på elektronik. Transistorn som styr det hela sticker uppåt 120 grader.

Tack! Alltid kul med lite ellära mellan varven.

// Oscar