Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Lagg CoD Ghosts [LÖST]

Hej alla,

Ny här på forumet och har en fråga som jag undrar om någon kan hjälpa mig med.

Jag har problem att köra Call of Duty Ghosts på min dator, det laggar lite då och då säg i snitt var 5'e sek samt varje gång man t.ex börjar skjuta.

Kan inte riktigt bli klok på detta, har provat att köra med olika grafikinställningar men det verkar inte göra någon skillnad.

Följande är iaf min setup:
Prolle: 3570K @ 4,4 GHZ
Kylning: Noctua NH-U9B SE2
Grafikkkort: MSI Geforce 780 OC 3GB
Moderkort: Asus P8Z77-V
Ramminne: Corsair 8GB CL9 1600Mhz Vengeance

Spelet är installerat på en Samsung 840 128GB SSD.

Senaste drivrutinerna till grafikkortet är installerat.

Någon som har en aning vad detta kan bero på?

Hade förövrigt ett GTX 670 OC innan där det också laggade, så trodde det berodde på grafikkortet och bytte till ett 780 men gjorde knappt någon skillnad.

Obs. Kan köra BF 4 med allt på ultra utan problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007

Om du menar vanlig lagg så är det tyvärr spelet i sig, det kan lagga något fruktansvärt mellan varven, så det blir upp till IW att lösa.

Om du menar frame lagg så brukar iaf jag stänga av AA helt och eventuellt också vertical sync.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Hmm, hur märker man skillnaden på vanligt lagg och frame lagg?

Så som det beter sig är iaf att kommer lite då och då (snabba rörelser, börjar skjuta osv.) och "fryser" väl kanske max en halv sekund så flyter det på en liten stund till sedan osv.

Har dock märkt att processor brukar gå upp till nästan max när det händer (90-100%), men processorn borde väl knappast orsaka detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av burnis:

Hmm, hur märker man skillnaden på vanligt lagg och frame lagg?

Så som det beter sig är iaf att kommer lite då och då (snabba rörelser, börjar skjuta osv.) och "fryser" väl kanske max en halv sekund så flyter det på en liten stund till sedan osv.

Har dock märkt att processor brukar gå upp till nästan max när det händer (90-100%), men processorn borde väl knappast orsaka detta?

Vanlig lagg då flyter bilden för dig (oftast) men andra kanske "hoppar" fram och man har svårt att träffa om man inte siktar framför.

Framelagg då fryser din bild till och grafik blir ryckig.

Låter som du har framelagg, men din burk skall klara det utan problem, min har burk är lite klenare och jag har inga problem.
Stäng av AA och virtual sync, sen får du mixtra lite med övriga inställningar om det inte räcker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Jo precis, det är framelagg det handlade om.

Testade som du sa att leka lite med inställningarna men fick ingen riktig ordning på det ändå.
Så jag satt och funderade lite och kom faktiskt på lösningen tillslut.

Samtidigt som jag köpte mitt nya GTX 780 så köpte jag även en ny skärm, en 24" 144Hz skärm. Men behöll min gamla 24" och kör den som extraskärm (hade tidigare en 20" 60Hz).

Men så funderade jag på om det kunde ha å göra med att man kör en skärm på 144Hz och en skärm på 60Hz så jag testade att koppla ur den och då fungerade allt klockrent.

Så nu aktiverade jag det interna grafikkortet på moderkortet också så kör jag min andra skärm via det istället och har enbart 144Hz kopplad till mitt 780.

Men tack för all hjälp!