Permalänk
Medlem

Saknar jag sata kabel?

Som titeln lyder undrar jag om jag sakanar en sata kabel. Jag håller på att bygga en egen dator och håller på att sätta in hårdisken, ssd disken och dvd brännaren/ spelaren och upptäcker att jag bara hadde 2 sata kablar som jag kopplade till ssd saken och hårdisken. Dock så hade jag inte en sata kabel till dvd spelaren och kunde heller inte lyckas koppla el kabeln till den heller, el kabeln nådde alltså inte. Jag har aldrig byggt en dator förut och vill gärna ha ett svar på min fråga. Tack!

Permalänk

Om du har 3 SATA-enheter och 2 kablar är risken stor att det saknas 1 kabel. Tur att det går att köpa fler!

Permalänk
Medlem

jag beställde alla delar från netonnet, tror du dom råkade skicka en för lite?

Permalänk
Medlem

Det handlar nog mer om att man får med S-ata kablar med moderkortet, behöver man fler får man köpa fler.

Vad är det för grejer du har köpt?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eliasbk:

jag beställde alla delar från netonnet, tror du dom råkade skicka en för lite?

Du får bara med ett visst antal sata kablar till moderkortet. Har du däremot beställt 3 men bara fått 2 har de ju skickat för få.

Permalänk
Medlem

Jag har inte beställt några extra sata kablar så jag tror nog jag måste köpa en till själv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eliasbk:

Som titeln lyder undrar jag om jag sakanar en sata kabel. Jag håller på att bygga en egen dator och håller på att sätta in hårdisken, ssd disken och dvd brännaren/ spelaren och upptäcker att jag bara hadde 2 sata kablar som jag kopplade till ssd saken och hårdisken. Dock så hade jag inte en sata kabel till dvd spelaren och kunde heller inte lyckas koppla el kabeln till den heller, el kabeln nådde alltså inte. Jag har aldrig byggt en dator förut och vill gärna ha ett svar på min fråga. Tack!

Vad har du för nätdel/PSU? Oftast följer där med två kabeltrådar med sataström, gör det inte det på din?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Rekordmedlem

Om det inte finns nån längre elkabel behöver du en förlängare, kabellängden brukar stå i nätdelens datablad, men det kan ju vara svårt att veta exakt hur det blir när man drar kabeln i lådan.

Det brukar stå i specen till moderkortet hur många kablar som ingår, billiga kort har oftast få medan man med dyrare brukar få med en hel massa kablar.
Du får skaffa en förlängare och en datakabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ang. kabeln som inte nådde: Vad har du för chassi och nätaggregat?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, vet nu vad jag behöver köpa.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, vet nu vad jag ska köpa.