Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uppsala
Registrerad
Jan 2014

Saknar jag sata kabel?

Som titeln lyder undrar jag om jag sakanar en sata kabel. Jag håller på att bygga en egen dator och håller på att sätta in hårdisken, ssd disken och dvd brännaren/ spelaren och upptäcker att jag bara hadde 2 sata kablar som jag kopplade till ssd saken och hårdisken. Dock så hade jag inte en sata kabel till dvd spelaren och kunde heller inte lyckas koppla el kabeln till den heller, el kabeln nådde alltså inte. Jag har aldrig byggt en dator förut och vill gärna ha ett svar på min fråga. Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2009

Om du har 3 SATA-enheter och 2 kablar är risken stor att det saknas 1 kabel. Tur att det går att köpa fler!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uppsala
Registrerad
Jan 2014

jag beställde alla delar från netonnet, tror du dom råkade skicka en för lite?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nora
Registrerad
Jul 2013

Det handlar nog mer om att man får med S-ata kablar med moderkortet, behöver man fler får man köpa fler.

Vad är det för grejer du har köpt?

MOBO: MSI B350M MORTAR, CPU: RYZEN 5 1600, RAM: 2x8GB DDR4 @ 3200MHz, GPU: SAPPHIRE radeon R9 390 NITRO @ 1150/1550MHz, SSD: TOSHIBA TR150 480GB Chassi: FractalDesgin Core, PSU: CoolerMaster V750 80+ Gold, Skärm: AOC G2460PF

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av eliasbk:

jag beställde alla delar från netonnet, tror du dom råkade skicka en för lite?

Du får bara med ett visst antal sata kablar till moderkortet. Har du däremot beställt 3 men bara fått 2 har de ju skickat för få.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uppsala
Registrerad
Jan 2014

Jag har inte beställt några extra sata kablar så jag tror nog jag måste köpa en till själv.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av eliasbk:

Som titeln lyder undrar jag om jag sakanar en sata kabel. Jag håller på att bygga en egen dator och håller på att sätta in hårdisken, ssd disken och dvd brännaren/ spelaren och upptäcker att jag bara hadde 2 sata kablar som jag kopplade till ssd saken och hårdisken. Dock så hade jag inte en sata kabel till dvd spelaren och kunde heller inte lyckas koppla el kabeln till den heller, el kabeln nådde alltså inte. Jag har aldrig byggt en dator förut och vill gärna ha ett svar på min fråga. Tack!

Vad har du för nätdel/PSU? Oftast följer där med två kabeltrådar med sataström, gör det inte det på din?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Om det inte finns nån längre elkabel behöver du en förlängare, kabellängden brukar stå i nätdelens datablad, men det kan ju vara svårt att veta exakt hur det blir när man drar kabeln i lådan.

Det brukar stå i specen till moderkortet hur många kablar som ingår, billiga kort har oftast få medan man med dyrare brukar få med en hel massa kablar.
Du får skaffa en förlängare och en datakabel.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

Ang. kabeln som inte nådde: Vad har du för chassi och nätaggregat?

Desktop: Intel C2Q Q9550 | 4GB RAM | Radeon 4850 | 120GB SSD | 3x500GB HDD
HTPC (Intel NUC): Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop (HP 8460p): Intel i7-2620M | 8GB RAM | 14" 1600x900 | 120GB SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uppsala
Registrerad
Jan 2014

Tack för alla svar, vet nu vad jag behöver köpa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uppsala
Registrerad
Jan 2014

Tack för alla svar, vet nu vad jag ska köpa.