Gigabyte 78lmt-usb3, Hur ändrar man fläket fart?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Gigabyte 78lmt-usb3, Hur ändrar man fläket fart?

Hej har köpt en datorn nu och tycker att den låter lite mycket, Har använd EVGA Precision X för att ändra hur mycket Grafikkorts fläkten ska låta (Asus 670)
Men jag skulle också vilja ändra fläkten för CPU och fläktarna som tar in och blåser ut luft.
Jag har testat SpeedFan och kan inte hitta nått på moderkortet, Om någon vet hur jag ska göra eller om någon har det har moderkortet med erfarenhet säg till! Behöver hjälp. Kom gärna med tips

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD Phenom II 955 Black Edition 3,2 Ghz
Processorkylare: Arctic Cooling Freezer 7 Pro
Moderkort: GA-78LMT-USB3 (rev. 5.0)
Minne: 2 x 4 GB Corsair XMS3 DDR3 1600 Mhz
Hårddisk: 750 GB Samsung Spinpoint F1, 32 MB cache och 7200rpm
Nätaggregat: OCZ ModExtreme 500w, modulärt och 80+
Chassi: Antec minitower(vet att den är överclockad men ändå kan klocka ner dom om jag kommer på hur man sänker farten)
Processorkylare:
Övrig kylning: 1x120mm insug och tror 1x120mm utblås i lådan
Temperaturer: 40 C processor idle, kring 32C i lådan

Vill mest att den ska bli tystare idle men när man spelar får den kan den också vara tystare då jag spelar inte så jätte krävande spel.

(Posta i 2 forum för jag visste inte vilken jag skulle posta i :/)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av dedumannen:

Hej har köpt en datorn nu och tycker att den låter lite mycket, Har använd EVGA Precision X för att ändra hur mycket Grafikkorts fläkten ska låta (Asus 670)
Men jag skulle också vilja ändra fläkten för CPU och fläktarna som tar in och blåser ut luft.
Jag har testat SpeedFan och kan inte hitta nått på moderkortet, Om någon vet hur jag ska göra eller om någon har det har moderkortet med erfarenhet säg till! Behöver hjälp. Kom gärna med tips

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD Phenom II 955 Black Edition 3,2 Ghz
Processorkylare: Arctic Cooling Freezer 7 Pro
Moderkort: GA-78LMT-USB3 (rev. 5.0)
Minne: 2 x 4 GB Corsair XMS3 DDR3 1600 Mhz
Hårddisk: 750 GB Samsung Spinpoint F1, 32 MB cache och 7200rpm
Nätaggregat: OCZ ModExtreme 500w, modulärt och 80+
Chassi: Antec minitower(vet att den är överclockad men ändå kan klocka ner dom om jag kommer på hur man sänker farten)
Processorkylare:
Övrig kylning: 1x120mm insug och tror 1x120mm utblås i lådan
Temperaturer: 40 C processor idle, kring 32C i lådan

Vill mest att den ska bli tystare idle men när man spelar får den kan den också vara tystare då jag spelar inte så jätte krävande spel.

(Posta i 2 forum för jag visste inte vilken jag skulle posta i :/)

Har du fått hjälp? Annars tror jag såhär.
Tror inte att ditt moderkort stöder fläktkontroll på kortet, kräver 4-pins kontakter till fläktarna. Hittar inget om det i bios för ditt moderkort.
Jag skulle satsa på en fläktkontroller om du inte vill byta mb för att få ner ljudvolymen. Finns enkla varianter som passa i 5.25 platserna. Du kanske får skippa cd-enheten.

Trevlig kväll!

|ASUS RAMPAGE IV EXTREME X79 S-2011 EATX | Intel i7 4930K @4.7GHz | Corsair H110i | 32GB Corsair Dominatior Platinum 1866MHz | Nvidia GeForce GTX 780Ti|Corsair Force GT 240GB SSD| Corsair AX 1200i |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

med AMD Cool´n Quiet & CPU smart FAN control så ska EasyTune fungera på GA-78LMT-USB3

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]