Hur få Strömsparläge och Viloläge att fungera normalt i Win 8.1?

Permalänk
Medlem

Hur få Strömsparläge och Viloläge att fungera normalt i Win 8.1?

Jag får inte Vila (Strömsparläge) respektive Viloläge att fungera korrekt i Windows 8.1 på min stationära dator.

Viloläge fanns inte aktiverat som standardinställning i 8.1 men jag aktiverade det via inställningarna eftersom jag vill kunna bryta strömmen helt till datorn när jag sätter den i viloläge och ändå kunna återgå till öppna arbetsfönster efter återstart. Vid Vila (Strömsparläge) måste strömmen till datorn vara på.
Tyvärr har jag fått nedanstående problem med strömsparläge och viloläge.

När jag väljer [Vila] (Strömsparläge) så stängs ljud, bildskärm och ev. hårddisk av (dock inte fläktar) men redan efter några sekunder så drar det igång igen med visning av låsskärmen. Jag vill naturligvis att datorn ska stanna kvar i vila men vet inte vad jag behöver göra för inställningar för att få till detta.

När jag väljer [Viloläge] så sparar systemet ned aktiva program till hårddisken och stänger av. Men istället för att stanna i avstängt läge startar datorn om igen.

Jag har tidigare försökt stänga av wake-on-lan-funktioner, men det påverkade inte beteendet på datorn.

Är det någon som har en idé om vad jag behöver göra för inställninger för att få strömsparläge och viloläge att fungera normalt?

Permalänk
Medlem

Kolla efter biosuppdatering till moderkortet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Kolla efter biosuppdatering till moderkortet.

Jag uppdaterade BIOS till senaste versionen, men det hade ingen effekt på VILA- eller VILOLÄGE-problemen. Istället tog det en bra stund för mig att få ordning på diskar och Bitlocker igen. Puh. Någon som har något annat förslag?

Permalänk
Medlem

Antar att du tidigare hade den kombinerade versionen som satte datorn i vänteläge och kunde återta om du blev strömlös? Återställ till den och skapa en ikon som kör detta kommando: (antagligen som admin)

shutdown -h now

så tvingar du datorn att spara till filen hiberfil.sys och sedan bryta strömmen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

#OldComputer

Sorry, men jag hänger inte med på vad du menar att jag ska göra.

Jag minns inte om problemen startade efter att jag installerat Win8.1 på en ny SSD eller om det uppstod efter att jag möjliggjort funktionen 'Viloläge' (hibernate). Vid viloläge sparar systemet ner allt aktivt på hd:n och stänger därefter av datorn. Av någon anledning startas datorn igen automatiskt efter några sekunder. Jag kan snabbt stänga av datorn genom att hålla in 'power-knappen' en stund. Därefter kan jag bryta strömmen helt. Senare när jag kopplar på strömmen och trycker på 'power-knappen' så startar datorn upp igen och återgår till den senaste aktiva konfigurationen. Jag vet inte om det är något i BIOS som möjliggör den automatiska uppstarten, men jag har med min ringa kunskap inte hittat något misstänkt där.

Permalänk
Medlem

Jag testade att sätta datorn i strömsparläge, med den vanliga automatiska felaktiga uppvaket, och körde därefter run>cmd och powercfg /lastwake och fick därefter svaret:

Wake Source Count - 1
Wake Source [0]
Type: Device
Instance Path: USB\ROOT_HUT\4&10b2c51b&0
Friendly Name:
Description: USB-rotnav <hub>
Manufacturer: <USB-standardvärdstyrenhet>

Kan det säga något om vad som strular?

Kör jag powercfg /energy får jag följande felmeddelande:

Enligt Loggboken med källan Power Troubleshooter får jag händelsen 'Systemet har återställts efter energisparläge" och där jag bland annat får meddelandet WakeSourceType 4 och WakeSourceText USB Root Hub.

Jag har inte ändrat något med USB sedan problemen började. I Enhetshanteraren är 'Tillåt att datorn stänger av den här enheten för att spara ström' förvalt för USB-rotnav (hub).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monomint:

Jag får inte Vila (Strömsparläge) respektive Viloläge att fungera korrekt i Windows 8.1 på min stationära dator.

Viloläge fanns inte aktiverat som standardinställning i 8.1 men jag aktiverade det via inställningarna eftersom jag vill kunna bryta strömmen helt till datorn när jag sätter den i viloläge och ändå kunna återgå till öppna arbetsfönster efter återstart. Vid Vila (Strömsparläge) måste strömmen till datorn vara på.
Tyvärr har jag fått nedanstående problem med strömsparläge och viloläge.

När jag väljer [Vila] (Strömsparläge) så stängs ljud, bildskärm och ev. hårddisk av (dock inte fläktar) men redan efter några sekunder så drar det igång igen med visning av låsskärmen. Jag vill naturligvis att datorn ska stanna kvar i vila men vet inte vad jag behöver göra för inställningar för att få till detta.

När jag väljer [Viloläge] så sparar systemet ned aktiva program till hårddisken och stänger av. Men istället för att stanna i avstängt läge startar datorn om igen.

Jag har tidigare försökt stänga av wake-on-lan-funktioner, men det påverkade inte beteendet på datorn.

Är det någon som har en idé om vad jag behöver göra för inställninger för att få strömsparläge och viloläge att fungera normalt?

En jättegammal tråd..
Men lösningen hade varit att uppdatera grafikdrivrutinen..
Tack för mig

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro