Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Datorn hänger/låser/fryser sig

Halloj!

Datorn fryser sig rätt vad det är. Spelar ingen roll om jag är inne på internet eller bara skrivbordet, finns alltså inget specifikt tillfälle den fryser/låser sig.
När den hänger sig/låser sig/fryser så fryser hela skärmen och jag kan inte röra musen eller göra någonting överhuvudtaget. När jag väl startar om datorn så får jag ingen bild i BIOS heller.
Om jag låter datorn stå avstängd i 5-15min så startar den upp som vanligt igen, men hänger sig igen efter ett tag.

Trodde det var grafikkortet som var trasigt, men har testat att köra på det intregrerade kortet och även då uppstår problemet. Så detta kan uteslutas.

Har haft datorn inlämnad hos INET på felsökning och där gick datorn i 4-5dagar utan att krascha. Där dem även felsökte datorn och inga komponenter visade några fel. Inet trodde felet berodde på någon kringutrustning.
Så jag formaterade datorn och körde med ett annat tangentbord och enbart skärm inkopplat, men problemet är fortfarande kvar!!!

IBLAND när datorn låser sig så ser skärmen ut så här:
http://forumbilder.se/DBT91/img-20140201-120029

Antec p183

Asrock 880g extreme3
AMD Phenom2 x4 965 BE 3,4ghz med Noctua nh-u12p
A-data (2x2048mb) extreme viesta 1600mhz

XFX ATI Radeon HD5850 1GB Black edition
Intel x25-m 80GB, Seagate barracuda 2TB 7200rpm sata 6gbit/s

Samsung 22x DL svart
Corsair TX 750W

Vad kan det vara för fel? mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av rysseh:

vad INET gör är att dom stresstestar datorn med memtest eller prime95..

din bild ser ut som att det har med grafiken att göra eller minnet till grafiken
men den tesen faller om du kört på interna grafiken, :S
kör minnen i annan dator eller om du kan plocka ut moderkortet och testa var del för sig cpu, minne, mobo, psu,

dina problem upstår lite då & då?
testa stresstesta också antingen med spel eller memtest, prime95, furmark,

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644
Google för nybörjare https://www.youtube.com/watch?v=cq9X44tUXI4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2010

Kolla i event viewer å se vad som gick fel

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av jonatan80:

vad INET gör är att dom stresstestar datorn med memtest eller prime95..

din bild ser ut som att det har med grafiken att göra eller minnet till grafiken
men den tesen faller om du kört på interna grafiken, :S
kör minnen i annan dator eller om du kan plocka ut moderkortet och testa var del för sig cpu, minne, mobo, psu,

dina problem upstår lite då & då?
testa stresstesta också antingen med spel eller memtest, prime95, furmark,

Ja, alltså ibland kan den hänga sig inne i BIOS. Alla temperaturer ser även helt OK ut.
När den väl har hängt sig så hänger den sig igen efter 5-10min.. Men om jag låter datorn stå avstängd i ett par timmar så funkar den kanske 30min till1-2 timmar innan den hänger sig.

Känns lite halvt onödigt och köra om exakt samma tester som inet gjorde. Dem körde bland annat prime, intelburntest,msi overburn(eller va det heter), memtest o nära mer grejer kommer inte riktigt ihåg..

Börjar fundera om det kan vara mitt vägguttag, om det ens är möjligt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av rysseh:

finns ju ett strömfilter på Clas ohlsson som ska ta bort spikar.. får du däremot brownout så är det väl batteribackupp ? men känns lite overkill.

har testat på några små backupper själv laddat up dom och körde med en vanlig golvlampa som test.. fick mera störningar på resten av elen i lägenheten när dom var i.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av jonatan80:

finns ju ett strömfilter på Clas ohlsson som ska ta bort spikar.. får du däremot brownout så är det väl batteribackupp ? men känns lite overkill.

har testat på några små backupper själv laddat up dom och körde med en vanlig golvlampa som test.. fick mera störningar på resten av elen i lägenheten när dom var i.

Vet att dataskärmen(kör tvn som skärm) brukar blinka till när man släcker/tänder på toan, vilket den inte gör om man kollar teve.
Men känns ju som om datorn borde stängas av om det beror på strömmen.. Hade dessutom bott i llägenheten i ett halvår innan datorn började strula.

Så jävla trött på skiten, känns som jag testat allt utan resultat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av rysseh:

Vet att dataskärmen(kör tvn som skärm) brukar blinka till när man släcker/tänder på toan, vilket den inte gör om man kollar teve.
Men känns ju som om datorn borde stängas av om det beror på strömmen.. Hade dessutom bott i llägenheten i ett halvår innan datorn började strula.

Så jävla trött på skiten, känns som jag testat allt utan resultat

nja stationära stängs inte av så lätt av fel..
är det browout på under 200V så ansträngs ju nätagget ju bara mer av att klara av att leverera,
det den är konstuerad för att klara av.. är lite så med "dum" elektronik
blir det spikar så brukar det inte bugga utan mer att komponenter dör..

min kusin fick problem först efter något år. tyckte det va lite märkligt varför hans macbook bara dog. köpte begangnad igen höll några månader osv 3st macbook & en acer senare har man gett upp.. vågar knappt plugga in mobilladdaren när man hälsar på

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av jonatan80:

nja stationära stängs inte av så lätt av fel..
är det browout på under 200V så ansträngs ju nätagget ju bara mer av att klara av att leverera,
det den är konstuerad för att klara av.. är lite så med "dum" elektronik
blir det spikar så brukar det inte bugga utan mer att komponenter dör..

min kusin fick problem först efter något år. tyckte det va lite märkligt varför hans macbook bara dog. köpte begangnad igen höll några månader osv 3st macbook & en acer senare har man gett upp.. vågar knappt plugga in mobilladdaren när man hälsar på

Fast tycker det känns jävligt långsökt alltså ..
Får ju ingen bild i BIos när den hängt sig .. Det som är så jävla lurigt.. Känns som de borde vara moderkort/processor. Eftersom ram&grafikkort kan uteslutas (Memtest&testat med annan grafikkort)

För jävla konstigt asså.. Får väl köra om alla tester själv och se vad det ger för resultat kanske ..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Kan tillägga att när den hänger sig eller när jag startat om den och inte får någon bild i bios så visar debugen på moderkort olika felkoder varje gång. Många utav dem (i stort sett alla) finns inte med i manualen eller på asrock s hemsida ..