Permalänk
Medlem

i5 4670K + EVO 212 | Bra temp?

Temperaturen jag hade efter 1 timmes CSGO, är det för högt tycker ni?

Kört Prime95 för några veckor sen och då peakade temperaturen vid 62-66.. Är det bra temperatur vid load med kylaren jag har för Jag har inte överclockat något än..?

Om det är dålig temp så kan det bero på att jag råkade vrida lite på kylaren när jag skulle lägga in den i chassit.. Rättade till det bara och fortsatte.. =D

Kylpastan är Arctic Silver 5 MX-4 och följde den där riskorn metoden..

Jag är inte direkt orolig över tempen men vill veta om det kan bli bättre med kylaren jag har, eller allt är som det ska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Temperaturen jag hade efter 1 timmes CSGO, är det för högt tycker ni?

http://i.imgur.com/DOjdvTF.jpg

Kört Prime95 för några veckor sen och då peakade temperaturen vid 62-66.. Är det bra temperatur vid load med kylaren jag har för Jag har inte överclockat något än..?

Om det är dålig temp så kan det bero på att jag råkade vrida lite på kylaren när jag skulle lägga in den i chassit.. Rättade till det bara och fortsatte.. =D

Kylpastan är Arctic Silver 5 MX-4 och följde den där riskorn metoden..

Jag är inte direkt orolig över tempen men vill veta om det kan bli bättre med kylaren jag har, eller allt är som det ska?

Helt OK, skaffa dig en till fläkt ock kör push/pull så blir det ännu bättre

Permalänk
Medlem

Ser kasst ut, tycker jag. Min betydligt elhungrigare och överklockade/övervoltade AMD-cpu håller sig kallare än din trots lägre varvtal på cpu-fläkten.

Permalänk
Skrivet av tarmdjur:

Ser kasst ut, tycker jag. Min betydligt elhungrigare och överklockade/övervoltade AMD-cpu håller sig kallare än din trots lägre varvtal på cpu-fläkten.

Intels chip har inte lika lätt att leda bort värmen som amds chip. Dels för att din amd har mer yta att leda bort värmen med (32nm), Inteln (22nm). Intel har även kylpasta mellan heatspreadern och chipet. Detta gör att de leder bort värme sämre. Tempsen är helt okej. Haswell går varmt, tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Helt OK, skaffa dig en till fläkt ock kör push/pull så blir det ännu bättre

Finns det inte tester som visar på att det blir en ytterst liten skillnad på push och PP ? Har för mig att jag läst det någonstans.

Permalänk
Medlem

spontant känns det varmt, min i5 2500k peakar på 66-67c med samma kylare och den är klockad till 4,5 ghz

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Finns det inte tester som visar på att det blir en ytterst liten skillnad på push och PP ? Har för mig att jag läst det någonstans.

Här finns lite tester :

http://www.overclock.net/t/1199135/hyper-212-testing-push-vs-pull-vs-push-pull-also-horizontal-vs-vertical-positioning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Avstängd

Det är normala temps imo. Min cpu överklockade sig själv från stock och drog då upp volten som fasen. Hade samma temp i stock (med turbo) som jag hade på 4 GHZ överklockat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Finns det inte tester som visar på att det blir en ytterst liten skillnad på push och PP ? Har för mig att jag läst det någonstans.

Det handlar om några enstaka graders skillnad. PnP är mer för det estetiska än det funktionella....

Skrivet av htbtoma:

spontant känns det varmt, min i5 2500k peakar på 66-67c med samma kylare och den är klockad till 4,5 ghz

Sandy-Bridge har dels större kärna, dels hade dom bättre kylpasta under heatspreadern. Sandy-Bridge går kallare än både Ivy-Bridge och Haswell.

Permalänk
Medlem

Skulle säga normal temperatur med haswell. Det är ett lotto om hur tempsen blir.:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Sandy-Bridge har dels större kärna, dels hade dom bättre kylpasta under heatspreadern. Sandy-Bridge går kallare än både Ivy-Bridge och Haswell.

hm.. då bör det alltså vara betydligt enklare att hålla en 2500k under tcase max iom att detta är högre för 2500k (72,6 C) än för 3rd gen och 4th dito ?

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

hm.. då bör det alltså vara betydligt enklare att hålla en 2500k under tcase max iom att detta är högre för 2500k (72,6 C) än för 3rd gen och 4th dito ?

Svar ja

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|