Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2010

Krångel med 2st ram minnen

Hej jag har alltid haft problem med ram minnena på min nya dator ja har alltid kunnat ha 1 minne och det har funkat bra men när ja ska sätta i det andra har det aldrig funkat som det ska jag kan inte ha dom i vilka slots som helst då för då startar datorn 5sec sen dör och startar bara om sig hela tiden ja kan bara ha dom bredvid varandra. funkar bara när ja har har dom brevid varandra i 2st specifika slots funkar inte annars sen när ja väl kmr in i datorn när ja har 2st minnen igång då buggar datorn antingen bluescreenar den elr så kan ja inte spela spel står typ saknas spelfiler sen kraschar webbläsaren hela tiden datorn buggar allmänt mkt vad kan det bero på? det kan väl inte va att det drar för mkt el för då borde väl inte datorn starta och ja kmr in i windows?
här är en bluescreen fil ja fått vet inte hur man gör med dom: http://speedy.sh/5SRK8/021914-4430-01.dmp

Speccs:

Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD
i5-3570k
Z77A S03
nvidia geforce gtx 660
samsung ssd 840 120gb
corsair cx 500m

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av treakie:

Hej jag har alltid haft problem med ram minnena på min nya dator ja har alltid kunnat ha 1 minne och det har funkat bra men när ja ska sätta i det andra har det aldrig funkat som det ska jag kan inte ha dom i vilka slots som helst då för då startar datorn 5sec sen dör och startar bara om sig hela tiden ja kan bara ha dom bredvid varandra. funkar bara när ja har har dom brevid varandra i 2st specifika slots funkar inte annars sen när ja väl kmr in i datorn när ja har 2st minnen igång då buggar datorn antingen bluescreenar den elr så kan ja inte spela spel står typ saknas spelfiler sen kraschar webbläsaren hela tiden datorn buggar allmänt mkt vad kan det bero på? det kan väl inte va att det drar för mkt el för då borde väl inte datorn starta och ja kmr in i windows?
här är en bluescreen fil ja fått vet inte hur man gör med dom: http://speedy.sh/5SRK8/021914-4430-01.dmp

Speccs:

Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD
i5-3570k
Z77A S03
nvidia geforce gtx 660
samsung ssd 840 120gb
corsair cx 500m

Eftersom du beskriver ett hårdvaruproblem så tror jag att man bör lösa det och se om blåskärmarna försvinner. Jag tycker att det låter mycket sannolikt att dina minnesproblem är orsaken även till blåskärmarna och i så fall finns det egentligen inget att hämta genom att analysera minnesdumparna.

Fungerar systemet okej med ett enda minne ikopplat (eller med något helt annat minne)? Kör isf tillfälligt så och se till att du har senaste UEFI/BIOS-versionen, det skulle möjligen kunna hjälpa och är ju en lätt grej att testa som ett första steg.

http://eu.msi.com/product/mb/Z77AS03.html#/?div=BIOS

(Dubbelkolla även att du använder tillverkarens anvisade klockfrekvens, timings och spänning i minnesinställningarna i UEFI/BIOS setup.)

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync