Varför ser mitt grafikkort såhär ut?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2010

Varför ser mitt grafikkort såhär ut?

Jag skulle installera en ny kylare till CPUn, vilket gjorde att jag var tvungen att ta plocka ut moderkortet och ta loss grafikkortet. Inspekterade grafikkortet, ett MSI 770, så såg jag att det såg ut som om någon torkat av det med en trasa..? Det såg inte ut såhär när jag stoppade in det i burken för 7 månader sedan. Jag har överklockat det en vecka nu ungefär, men använt manuell fläktkurva för att det ska hålla sig på 75-80c i 99.9% load. Innan jag använde den var den på 85-90c i load, stockinställningar.
är det något som har smält? wat is dis? kan någon vis man/kvinna förklara detta fenomen?

*kan tilläggas att jag googlat utan att hitta någon som undrar samma sak

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Lindell90:

Jag skulle installera en ny kylare till CPUn, vilket gjorde att jag var tvungen att ta plocka ut moderkortet och ta loss grafikkortet. Inspekterade grafikkortet, ett MSI 770, så såg jag att det såg ut som om någon torkat av det med en trasa..? Det såg inte ut såhär när jag stoppade in det i burken för 7 månader sedan. Jag har överklockat det en vecka nu ungefär, men använt manuell fläktkurva för att det ska hålla sig på 75-80c i 99.9% load. Innan jag använde den var den på 85-90c i load, stockinställningar.
är det något som har smält? wat is dis? kan någon vis man/kvinna förklara detta fenomen?

http://oi59.tinypic.com/nwlxj5.jpg

http://oi61.tinypic.com/3029kqs.jpg

*kan tilläggas att jag googlat utan att hitta någon som undrar samma sak

Skulle gissa på turbulens från fläktar.

EDIT: Grabbarna under verkar ha mer koll:)

Skickades från m.sweclockers.com

Laptop: ASUS UL30VT CPU: Intel SU7300@1,9 GHz (stock 1,3 fabriksklockad till 1,7) GPU 1: Nvidia GeForce G210m @ 750/850 (stock 606/790) GPU 2:Intel GMA X4500MHD (växlingsbar grafik) RAM: 4 GB SSD: Crucial M4 128 GB OS: Windows 8.1 PRO N med fungerande växlingsbar grafik
Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbaka

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Mar 2008

Det är ett mönster som uppstår vid lödning av större hålmonterade komponenter, s.k våglödning.
Det kommer från flussmedel man använder för att lodet/lödtennet ska fästa ordentligt på lödpunkterna.
Mönstret/avtrycket kanske inte uppstår förrän efter en viss tids användande, när kortet värmts upp och svalnat ett antal gånger.
Dammpartiklar fastnar i mönstret osv, kan också vara en faktor som gör att det syns tydligare än när kortet var nytt.
Absolut inget att oroa sig över

QC7

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Precis så är det: Borttorkat/överflödigt flussmedel = inget konstigt alltså

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

Skulle precis säga samma sak. Flussmedel som inte blivit borttvättat ordentligt. Lugnt, mina grafikkort ser likadana ut, flussmedlet gör ingen skada att det sitter där.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Gaming Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av Pellepelikan:

Skulle gissa på turbulens från fläktar.

EDIT: Grabbarna under verkar ha mer koll:)

Skickades från m.sweclockers.com

det ser ju onekligen ut som något fläktskapat!

Skrivet av Foster D:

Det är ett mönster som uppstår vid lödning av större hålmonterade komponenter, s.k våglödning.
Det kommer från flussmedel man använder för att lodet/lödtennet ska fästa ordentligt på lödpunkterna.
Mönstret/avtrycket kanske inte uppstår förrän efter en viss tids användande, när kortet värmts upp och svalnat ett antal gånger.
Dammpartiklar fastnar i mönstret osv, kan också vara en faktor som gör att det syns tydligare än när kortet var nytt.
Absolut inget att oroa sig över

och där har man lärt sig något nytt idag alltså! man får tacka så mycket för informationen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Lindell90:

det ser ju onekligen ut som något fläktskapat!

och där har man lärt sig något nytt idag alltså! man får tacka så mycket för informationen

Inga problem Roligt att man kan bidra.

QC7