1 st Windows 8 os på ssd, switcha mellan två datorer utan format c:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Green Hilll Zone
Registrerad
Aug 2003

1 st Windows 8 os på ssd, switcha mellan två datorer utan format c:

Kära sweclowns!

Jag befinner mig 1/4 av året på annan ort och ställer frågan hur det är möjligt att ha 1 ssd som jag tar med mig sätter in i dator nr två och för att sedan när jag lämnar orten köra i dator ett.

Datorerna är den ena av AMD och den andra Intel dock båda 64 bitars datorerna har likadana grafikkort fast den ena kör crossfire.

Windows borde väl reda ut drivrutiner vid första starten. Lär ju inte krascha inte windows me längre. Funderar mest på om windows en är bundet till moderkortet via något ID vid installationen?

Ja jag är för snål och för lat för att formatera för att köpa fler ssd då det handlar om korta mycket korta prioder förhållande till mitt nuvarande datorintresse. ssd verkar ju så hett just nu och kunde inte låta bli köpknappen!!

Part of CalvinClown Corp.
Computer geek since 1996.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av calvinclown:

Kära sweclowns!

Jag befinner mig 1/4 av året på annan ort och ställer frågan hur det är möjligt att ha 1 ssd som jag tar med mig sätter in i dator nr två och för att sedan när jag lämnar orten köra i dator ett.

Datorerna är den ena av AMD och den andra Intel dock båda 64 bitars datorerna har likadana grafikkort fast den ena kör crossfire.

Windows borde väl reda ut drivrutiner vid första starten. Lär ju inte krascha inte windows me längre. Funderar mest på om windows en är bundet till moderkortet via något ID vid installationen?

Ja jag är för snål och för lat för att formatera för att köpa fler ssd då det handlar om korta mycket korta prioder förhållande till mitt nuvarande datorintresse. ssd verkar ju så hett just nu och kunde inte låta bli köpknappen!!

är det två helt olika setups med hårdvara.. nej går inte rakt av..
dela upp ssd'n i 3 partitioner, gör varsin installation på samma ssd. sen lagrar du allt du vill ha i en del 3 där du inte har OS installerat. när du nu startar datorn så ska den känna av vilken boot-loader den ska använda

sen borde du nästa ta en backupp då det känns som ett system som kan krasha http://redobackup.org/
då slipper du sitta där när allt skiter sig

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Många kommer säkert hata på mitt svar men för några år sedan så flyttade jag SSD'n mellan min stationära (msi mobo + 2600k) till min ASUS laptop (5 år gammal) flera gånger utan problem. Det enda problemet var ju installationer som låg på min HDD samt att jag var tvungen att cleara cache för ikoner vid varje byte. OS jag använde var Windows 7 Home Premium.

Testa!

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007

Om du inte måste ha Windows så testa med någon linux dist då drivrutinerna laddas lättare. Windows kan fixa det men det är lite hitt and miss. Vissa gånger kan BSOD hända andra gånger kan det funka. Har bara testat på snarlika system så kan inte ge bättre svar än det.

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund/Gbg
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av calvinclown:

Kära sweclowns!

Svar: Jag det går, för det mesta helt fel fritt, jag flyttar min OS disk mellan HELT olika platformar typ hela tiden inga problem win8/8.1 löser det, bara om man kör gammla OS det blir problem

Intel Core i7 2700k @4.7 - Asus P8Z68-V Pro/Gen3 - 2x8GB Corsair Vengeance 1600 @2133 - Asus Strix 970 @1500/8120 - Corsair RM850i - Scythe Ashura - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Samsung Galaxy S5 - Resurrection Remix 7.1.2