Asus skrotar hybrid med två operativsystem efter påtryckningar från Google

Permalänk
Melding Plague

Asus skrotar hybrid med två operativsystem efter påtryckningar från Google

Intel vill se fler produkter med dubbla operativsystem, någonting som inte faller Microsoft och Google i smaken. Nu kan Asus behöva skrota Transformer Book Duet efter påtryckning från Google.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Why not both!"

Personligen kände jag ej något behov då jag inte tyckte detta var en bra lösning.
Att blanda in olika filsystem, regler och sätt att arbeta på samma maskin. Ungefär metro UI med egen filhanterare plus den via desktop. Två olika system och regler, samma maskin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Att båda mjukvarutillverkarna skulle ha något att säga till om är inte oväntat. Sen är nog lösningen en märklig sådan IMO.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Vet inte hur duet fungerar. Var det tänkt att de skulle dela filsystemet så man kommer åt alla dokument o dylikt oavsett vilket OS man startar? För annars kan man väl lägga in två OS själv och bara köra via målnet?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Verkade ju fräsigt med "instant switch button".
Kanske android för x86 har NTFS-stöd med?
Rolig pryl, klart den var för bra för att vara sann

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vet inte hur duet fungerar. Var det tänkt att de skulle dela filsystemet så man kommer åt alla dokument o dylikt oavsett vilket OS man startar? För annars kan man väl lägga in två OS själv och bara köra via målnet?

Chrome OS jobbar väl bara mot molnet + så kan du kanske ladda ner appar osv till den, dessutom pratar de helt olika språk så jag tror inte det var tänkt att man kunde dela saker mellan systemen.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Man borde inte få kalla Android ett fritt operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

"Why not both!"

Personligen kände jag ej något behov då jag inte tyckte detta var en bra lösning.
Att blanda in olika filsystem, regler och sätt att arbeta på samma maskin. Ungefär metro UI med egen filhanterare plus den via desktop. Två olika system och regler, samma maskin.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade varit något om MS gjorde något eget i den stilen, alltså en Surface laptop ungefär så kör
den Windows 8.1 när skärmen är kopplad i dockan och sedan Windows RT när skärmen är lös.
Apple kanske skulle kunna göra något liknande dom med, då båda företagen har både mobilt och desktop OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Man borde inte få kalla Android ett fritt operativsystem.

Android är fritt. Det som det ibland blir bråk om är Google's tjänster, som är lika mycket en del av operativet som MSSQL är en del av Windows, alltså inte.

I övrigt tycker jag det känns som en jävligt märklig lösning och det är inte så konstigt att både Microsoft och Google går i taket. Intel borde ha tänkt längre än näsan räcker men det brukar de ju inte vara kapabla till annars heller så jag är inte särskillt förvånad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

skönt att sådana här nyheter kommer ut, då vet man vilka bolag man ska bojkotta för att balansera marknaden för konsumenternas bästa intresse.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker Microsoft och Google ska hålla tyst och låt Asus göra vad dom vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Koyaanis:

Man borde inte få kalla Android ett fritt operativsystem.

Jupp.

http://arstechnica.com/gadgets/2013/10/googles-iron-grip-on-a...

Det är inte så fritt, det är mest bottenlagret som är fritt, sen alla appar är proprietära.
Utan de proprietära apparna som Play Store och dess API (som många appar använder) så är det inte mycket kvar, och många appar går inte att använda då dom har Googles API och tjänster som beroenden).

Man får inte skeppa en enhet med Play Store och övriga av Googles API och tjänster utan att man följer Googles alla regler. Tex, man kan inte bara inkludera Google Play, utan måste ta hela paketet med Gmail, Google Maps, Google Search, och andra Google grejer. Sen får inte telefonen vara rootat, etc.

I teorin så är Android öppet, men praktiskt sett så är det stängt pga av regler, avtal, och vendor lock-in.

Permalänk
Medlem

Känns som att det finns mer info bakom det hela. Jag kan inte förstå varför google och microsoft skulle vara emot det så länge de får sina vanliga royalties. Men det är säkert inte första gången microsoft eller google lämnar krav, inte sista heller för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Android är fritt. Det som det ibland blir bråk om är Google's tjänster, som är lika mycket en del av operativet som MSSQL är en del av Windows, alltså inte.

I övrigt tycker jag det känns som en jävligt märklig lösning och det är inte så konstigt att både Microsoft och Google går i taket. Intel borde ha tänkt längre än näsan räcker men det brukar de ju inte vara kapabla till annars heller så jag är inte särskillt förvånad.

Vilka tjänster har ASUS med i datorn ifrån google? Du tror inte google skulle gnälla ifall dom bara tog Android utan något med ifrån google? Så som operativet borde fungerat ifall det varit öppet på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152135:

skönt att sådana här nyheter kommer ut, då vet man vilka bolag man ska bojkotta för att balansera marknaden för konsumenternas bästa intresse.

Det handlar om 2 företag som inte vill samarbeta eller ha något med varandras produkter att göra.
Sen, lycka till att "bojkotta" 99,9% av användbara Operativsystemen existerande, det går ju säkert bra för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Vilka tjänster har ASUS med i datorn ifrån google? Du tror inte google skulle gnälla ifall dom bara tog Android utan något med ifrån google? Så som operativet borde fungerat ifall det varit öppet på riktigt.

Så du menar att för att ett operativsystem skall få klassas som "fritt" så måste alla program/appar från företaget som gjort operativsystemet också vara fria? Jag kan ha fattat dig fel, men om jag tolkat dig rätt har du ingen koll på vad ett operativsystem är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Det handlar om 2 företag som inte vill samarbeta eller ha något med varandras produkter att göra.
Sen, lycka till att "bojkotta" 99,9% av användbara Operativsystemen existerande, det går ju säkert bra för dig.

Det gör jag och än så länge har det gått alldeles utmärkt. Kör Lubuntu på datorn och Sony Ericssons egna javabaserade OS på mobilen (det är en dumlur ifall du undrar). Det blir väl lurigare om någon arbetsgivare kommer att kräva ett särskilt OS men det blir då det.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Jupp.

http://arstechnica.com/gadgets/2013/10/googles-iron-grip-on-a...

Det är inte så fritt, det är mest bottenlagret som är fritt, sen alla appar är proprietära.
Utan de proprietära apparna som Play Store och dess API (som många appar använder) så är det inte mycket kvar, och många appar går inte att använda då dom har Googles API och tjänster som beroenden).

Man får inte skeppa en enhet med Play Store och övriga av Googles API och tjänster utan att man följer Googles alla regler. Tex, man kan inte bara inkludera Google Play, utan måste ta hela paketet med Gmail, Google Maps, Google Search, och andra Google grejer. Sen får inte telefonen vara rootat, etc.

I teorin så är Android öppet, men praktiskt sett så är det stängt pga av regler, avtal, och vendor lock-in.

Nja, det finns Android och det finns Android. Det består av två olika delar och folk har problem att skilja dom åt. Själva operativet är fritt. Punkt.

Däremot betyder det inte så mycket att operativet är fritt, det göttiga med Android är Googles tjänster och de är inte "fria" och jag ser inte hur det skulle vara det heller. Apparna för att nyttja Googles tjänster är Googles egna och inte ett dugg fria eller öppen källkod och kan jag inte se varför man skulle kunna kräva det. Känns inte rimligt när tjänsterna tillhandahålls av Google.

För att bygga en mobil eller valfri mojäng med Android behöver du inget tillstånd från Google. Du kan be dom dra åt h-e så mycket du vill. Vill du licensiera Googles appar däremot, för att komma åt Googles tjänster, får du ställa upp på Googles villkor.

Vem som helst kan tillhandahålla liknande uppsättning tjänster och motsvarande appar. Fritt fram. Google har inga åsikter om det, inklusive att köra dessa samtidigt med Googles appar. Så sluta gnäll. Sätt igång bara.

Nu finns det tröskeleffekter i det här vilket Google använder. Å andra sidan, utan tröskeleffekterna skulle folk gnälla om fragmentering.

Killen som skrev Ars Technica-artikeln du länkar till känner till det här. Så mycket har han begripit. Var han fortfarande missar är att mycket av diskussionen om operativet är öppet eller inte, inte längre är relevant. Det är tjänsterna det handlar om. Man kan inte se på Android med Windows-monopolet som tankemodell. Det funkar inte. Nya affärsmodeller.

Permalänk
Inaktiv

Jag noterar att det är Google som inte vill ha med Microsoft, inte tvärtom. Verkar som Microsoft är glada om dom får vara med och leka. Typ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Nja, det finns Android och det finns Android. Det består av två olika delar och folk har problem att skilja dom åt. Själva operativet är fritt. Punkt.

Däremot betyder det inte så mycket att operativet är fritt, det göttiga med Android är Googles tjänster och de är inte "fria" och jag ser inte hur det skulle vara det heller. Apparna för att nyttja Googles tjänster är Googles egna och inte ett dugg fria eller öppen källkod och kan jag inte se varför man skulle kunna kräva det. Känns inte rimligt när tjänsterna tillhandahålls av Google.

För att bygga en mobil eller valfri mojäng med Android behöver du inget tillstånd från Google. Du kan be dom dra åt h-e så mycket du vill. Vill du licensiera Googles appar däremot, för att komma åt Googles tjänster, får du ställa upp på Googles villkor.

Vem som helst kan tillhandahålla liknande uppsättning tjänster och motsvarande appar. Fritt fram. Google har inga åsikter om det, inklusive att köra dessa samtidigt med Googles appar. Så sluta gnäll. Sätt igång bara.

Nu finns det tröskeleffekter i det här vilket Google använder. Å andra sidan, utan tröskeleffekterna skulle folk gnälla om fragmentering.

Killen som skrev Ars Technica-artikeln du länkar till känner till det här. Så mycket har han begripit. Var han fortfarande missar är att mycket av diskussionen om operativet är öppet eller inte, inte längre är relevant. Det är tjänsterna det handlar om. Man kan inte se på Android med Windows-monopolet som tankemodell. Det funkar inte. Nya affärsmodeller.

Nej, du kan inte skeppa en enhet med din egen mailklient eller din egen app för karta, om du inte vill ha dom sida-vid-sida med Googles maps och gmail.
Du måste ha google maps. gmail, mfl annars får du heller inte ha Google Play och Google Services.

Utan Google Play och Google Services, så funkar inte många appar på enheten.
En Androidenhet utan Android appar är ju helt värdelöst.

Det är ju som att ha ett operativ system på en open source microkernel/exokernel/nanokernel och hävda att operativ systemet är öppet bara för att kärnan är det.

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre se att det gick att köpa bärbara datorer helt utan OS. Kanske att det följer med någon rabattkupong så man kan köpa Win7 / Win8 till rabatterat pris om man vill. Många vill ju installera en Linux dist istället, eller kanske till och med OS-X som numera är gratis att hämta för vem som helst. (Microsoft har något att lära sig av Apple där!)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Nej, du kan inte skeppa en enhet med din egen mailklient eller din egen app för karta, om du inte vill ha dom sida-vid-sida med Googles maps och gmail.
Du måste ha google maps. gmail, mfl annars får du heller inte ha Google Play och Google Services.

Utan Google Play och Google Services, så funkar inte många appar på enheten.
En Androidenhet utan Android appar är ju helt värdelöst.

Det är ju som att ha ett operativ system på en open source microkernel/exokernel/nanokernel och hävda att operativ systemet är öppet bara för att kärnan är det.

Du kan inte skeppa delar av Googles paket, det är allt eller inget, det är rätt. Därav att jag nämner tröskeleffekt och fragmentisering. Däremot är det fritt fram att lasta på hur mycket eget du vill. Alla tillverkarna gör det, kallas ofta för "bloatware".

Javisst, många appar väljer att använda Googles tjänster. Utan Googles tillgång till Googles appar/tjänster funkar dom inte. Än sen då! Det är fritt fram för vem som helst att tillhandahålla vilka appar/tjänster man vill och kan man sedan få utvecklare att använda dom, ja då kräver det att tjänsten finns installerad. Inget konstigt alls, inget som har med "öppet" eller inte.

Som utvecklare skall man alltså ha klart för sig att den dagen man använder Googles tjänster i en app, ja då har man gjort sig beroende av Google, helt klart. Man skall inte ett ögonblick tro, eller begära, att det är fritt eller gratis.

Om Android är öppet eller inte beror på hur du definierar "Android". Definierar du det som "operativsystemet" så är det öppet. Definierar du det som "plattform" så är det också öppet men det syns inte ännu för ingen har lanserat ett paket av appar/tjänster som kan konkurrera med Googles. Den dagen det finns kan en Android-tillverkare skippa Googles paket och ta det paketet istället. De appar som kräver Googles paket kommer inte att fungera med bara det nya paketet installerat, de appar som kräver det nya paketet kommer inte att fungera om bara Googles paket finns installerat.

I princip. Det finns lite lurigheter med att en del små Google-finesser kräver stöd i operativet, kan heller inte juridiken runt varumärket "Android" som ju ägs av Google och *inte* av AOSP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Du kan inte skeppa delar av Googles paket, det är allt eller inget, det är rätt. Därav att jag nämner tröskeleffekt och fragmentisering. Däremot är det fritt fram att lasta på hur mycket eget du vill. Alla tillverkarna gör det, kallas ofta för "bloatware".

Ja, det blir ju bloatware och alla hatar det (inklusive mig själv).
Det blir bloatware för att apparna blir redundanta.
Men om inte Google Maps, Gmail, Play, etc var installerade så skulle inte tillverkarnas appar vara redundanta och inte upplevas som bloatware.

Detta uppfattar jag som "tying" vilket är olagligt. När ett företag bundlar en produkt med en annan, eller kan penetrera en marknad genom att "piggybacka" på deras egen marknadsledande produkt.
Som när EU dömde Microsoft för att dom bundlat Internet Explorer med Windows.

Skrivet av anon214822:

Javisst, många appar väljer att använda Googles tjänster. Utan Googles tillgång till Googles appar/tjänster funkar dom inte. Än sen då! Det är fritt fram för vem som helst att tillhandahålla vilka appar/tjänster man vill och kan man sedan få utvecklare att använda dom, ja då kräver det att tjänsten finns installerad. Inget konstigt alls, inget som har med "öppet" eller inte.

Ja, vem som helst får tillhanda hålla tjänster som andra kan nyttja dom.
Men det blir orättvist när det finns krav för dessa tjänster och de körs på 99,9999999% av alla enheter.

Skrivet av anon214822:

JSom utvecklare skall man alltså ha klart för sig att den dagen man använder Googles tjänster i en app, ja då har man gjort sig beroende av Google, helt klart. Man skall inte ett ögonblick tro, eller begära, att det är fritt eller gratis.

Men från en utvecklares perspektiv så finns det ju ingen anledning att inte använda dessa tjänster eller försöka att undvika ett beroende på Google då tjänsterna ändå är installerade på i princip sätt alla enheter.

Det är ju mobiltillverkarna som påverkas negativt, inte apputvecklarna.

Det blir ju omöjligt för mobiltillverkarna att sälja en Androidtelefon utan Google Services, ingen skulle köpa den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Men från en utvecklares perspektiv så finns det ju ingen anledning att inte använda dessa tjänster eller försöka att undvika ett beroende på Google då tjänsterna ändå är installerade på i princip sätt alla enheter.

Det är ju mobiltillverkarna som påverkas negativt, inte apputvecklarna.

Det blir ju omöjligt för mobiltillverkarna att sälja en Androidtelefon utan Google Services, ingen skulle köpa den.

Mobiltillverkarna har inget problem med detta, de är ju mobiltillverkare och inte tjänste-leverantörer. Men visst, Google är marknadsledande som tjänste-leverantör och det har effekter.

Så vad vi har alltså inte ett stängt operativ, vi har ett öppet operativ, men på detta operativ har vi en marknadsledande tjänste-leverantör. Som läget är just nu. Dyker det upp tjänste-leverantörer som kan konkurrera med Google så blir läget annorlunda. Med "kan konkurrera" menar jag på rent merit-mässiga grunder, hindren som Google kan eller vill ställa upp är grundade just på att man är marknadsledande, inte på att man skulle ha ett stängt operativ.

Fortfarande med reservation för att jag inte har full insyn i alla avtal som skrivs mellan Google och andra. Hanteringen av varumärket "Android" är också en kritisk liten detalj.

Man kan alltså *inte* tänka i banor från gamla Windows-monopolet, det är ett helt nytt spel som har uppstått. Enligt min mening ett grymt fascinerande spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Mobiltillverkarna har inget problem med detta, de är ju mobiltillverkare och inte tjänste-leverantörer. Men visst, Google är marknadsledande som tjänste-leverantör och det har effekter.

Isf hade ju alla tillverkare skeppat vanilla Android.
Men tillverkarna vill kunna skräddarsy upplevelsen och differentiera sig på marknaden med sitt eget varumärke och en upplevelse som den representerar.

Samsung kör gränssnittet TouchWiz på sina enheter, inte bara på deras Androidenheter, utan även på deras enheter baserade på Bada och REX.

Samsung vill nog bara oberoende av Google och Android, och kunna skeppa samma UI och UX på deras telefoner oavsett underliggande plattform.

Telefoner och surfplattor från Samsung kommer med konkurrerande (egentligen kompletterande) appar som Samsung Apps. Jag tror säkert dom skulle vilja skeppa enheter utan Google Play Store, och bara ha deras egna app store istället om dom kunnat.

I teorin så är Android öppet, men i praktiken så har Google alla tillverkarna vid bollarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jupp.

http://arstechnica.com/gadgets/2013/10/googles-iron-grip-on-a...

Det är inte så fritt, det är mest bottenlagret som är fritt, sen alla appar är proprietära.
Utan de proprietära apparna som Play Store och dess API (som många appar använder) så är det inte mycket kvar, och många appar går inte att använda då dom har Googles API och tjänster som beroenden).

Man får inte skeppa en enhet med Play Store och övriga av Googles API och tjänster utan att man följer Googles alla regler. Tex, man kan inte bara inkludera Google Play, utan måste ta hela paketet med Gmail, Google Maps, Google Search, och andra Google grejer. Sen får inte telefonen vara rootat, etc.

I teorin så är Android öppet, men praktiskt sett så är det stängt pga av regler, avtal, och vendor lock-in.

Fast detta du nämner är inte Android utan programvara till Android av Google som kräver att du följer vissa regler
för att använda dem. Lite som att MS skulle ha fritt Windows fast några av deras programvaror kräver att du följer en del
regler för att få använda, gör ju inte operativsystemet i sig stängt. Man kan inte gå och säga att Android är stängt för
att Google Play Store är som det är, ingen som tvingat dig att använda Play Store.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

I teorin så är Android öppet, men i praktiken så har Google alla tillverkarna vid bollarna.

Inget hindrar Samsung, HTC, LG och någon till att samlas på ett hotellrum och snacka ihop sig om att göra en fork på AOSP och/eller kasta ut Google. Google har inte alls lika mycket makt som Microsoft har/hade med Windows, det bygger mycket mera på en meritokrati. Jag tycker Google har skapat ett vettigt ekosystem. Jag tycker man har gjort en vettig kompromiss på hur hårt det är styrt och på risken för fragmentering.

Ett problem för hela eko-systemet är att många tillverkare inte är intresserade av hela eko-systemets hälsa, bara sin egen, typ oviljan att uppdatera gamla enheter så det blir inte nödvändigtvis bättre om Google släpper på greppet.

Permalänk
Medlem

Tycker idén var otroligt korkad och onödig. Jag ser heller inte hur detta på något sätt skulle ökat försäljningen, snarare att det hade förvirrat köpare. Men detta är bara min åsikt.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Fast detta du nämner är inte Android utan programvara till Android av Google som kräver att du följer vissa regler
för att använda dem. Lite som att MS skulle ha fritt Windows fast några av deras programvaror kräver att du följer en del
regler för att få använda, gör ju inte operativsystemet i sig stängt. Man kan inte gå och säga att Android är stängt för
att Google Play Store är som det är, ingen som tvingat dig att använda Play Store.

Nej, det är inte alls så som att Windows skulle vara fritt, men sen är några program stängda.

För det är inte bara Google Play Store, det är Google Services och APIer, och utan dom går det inte köra många appar.

Det är stor skillnad mellan stängda appar, och stängda bibliotek och APIer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Inget hindrar Samsung, HTC, LG och någon till att samlas på ett hotellrum och snacka ihop sig om att göra en fork på AOSP och/eller kasta ut Google. Google har inte alls lika mycket makt som Microsoft har/hade med Windows, det bygger mycket mera på en meritokrati. Jag tycker Google har skapat ett vettigt ekosystem. Jag tycker man har gjort en vettig kompromiss på hur hårt det är styrt och på risken för fragmentering.

Ett problem för hela eko-systemet är att många tillverkare inte är intresserade av hela eko-systemets hälsa, bara sin egen, typ oviljan att uppdatera gamla enheter så det blir inte nödvändigtvis bättre om Google släpper på greppet.

Det är sant.
Det är något som jag har tänkt på för.
Jag hoppas Samsung, HTC, LG, Sony, Huawei, Oppo, etc och snackar ihop sig och bestämmer sig för att tillsammans bilda någon grupp som utvecklar open source appar, alternativ till Googles appar.
Kalender, kalkylator, app store, kamera app, media spelare, chat (byggd på XMPP eller nåt) etc.