Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Feb 2014

Datorn fryser direkt efter start

Okej så har nyss hållt på att fixa lite kabelgrejs i datorn så det blir lite finare. Sätter igång datorn. Det funkar. Står att windows vill update något. Tar Ja, och då fryser dumfan. Jag håller inne startknappen för omstart och ser snabbt win8 ikonen, den åker bort, och sedan så stannar den på en svart skärm. Provar starta om igen och kommer då gram meny för att reparera datorn, jag felsöker och står att den inte riktigt kan läsa in Windows och att jag måste delvis återställa. Jag gör detta och datorn startar om. Kommer fram till Inloggning menyn den här gången men där fryser den igen. Prövar att felsöka och delvis återställa igen och den startar om, kommer till inloggningen, loggar in och väntar sedan en stund. Startar Skype och steam men då fryser det igen. Får starta om Men nu kommer jag inte ens till inloggning utan stannar direkt efter win8 ikonen. Har kollat så att kablarna inne i chassit sitter i och allt verkar fine. Grafikkortet är rätt så varmt men brukar idla med det på 55c så kan vara det. Alla fläktar funkar och allt förutom tangentbordet och musen lyser. Hjälp mig snälla :'(

Mobo: P8Z77-V LX GPU: ASUS GTX 970 Strix CPU: i5-3570K @ 4.2Ghz RAM: 16 GB Vengeance @ 1600Mhz Chassi: FD Define R4 Black SSD: Samsung 840 Pro 256GB/Samsung 750 Evo 500GB
CPU-Kylning: Corsair H80i GT Telefån: Sony Xperia Z3 (Grå/Svart) Kringutrustning: Zowie EC2-A, Zowie Camade, Masterkeys S Pro, BenQ XL2411T, Sennheiser G4ME Zero, SoundBlaster Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2012

Vetefasen vad du lyckats med, men fick ungefär samma problem när jag överklockade processorn och gav den för låg spänning. Testa stänga av datorn, starta igen och fortsätt håll powerknappen intryckt. Efter ett par sekunder ska datorn slockna igen. Starta datorn som vanligt (håll ej in, utan tryck!), då ska datorn boota med default-inställningar i BIOS, och förhoppningsvis lösa ditt problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av Belzer:

Vetefasen vad du lyckats med, men fick ungefär samma problem när jag överklockade processorn och gav den för låg spänning. Testa stänga av datorn, starta igen och fortsätt håll powerknappen intryckt. Efter ett par sekunder ska datorn slockna igen. Starta datorn som vanligt (håll ej in, utan tryck!), då ska datorn boota med default-inställningar i BIOS, och förhoppningsvis lösa ditt problem.

Redan prövat det ungefär tjugo gånger. HITTADE DOCK FELET! Det är visst glapp i ena Pci-e uttaget (:c) och detta fick mitt grafikkort att ligga typ hängandes :/ Böt tillbaka till mitt gamla uttag och nu är det fullt fungerande??? Skälet till att jag ville byta var att mitt nuvarande uttag är PCI-E 2.0 x16 (x4) vilket gör att den bara kör i x4 hastighet tror jag? Och det jag tänkte byta till var då ett pci-e 3.0 16x . Vet någon om det finns någon slags fix på detta eller att jag helt enkelt måste skaffa nytt mobo eller är det så att (x4) slot inte ger så mycket dåligare prestanda?

Mobo: P8Z77-V LX GPU: ASUS GTX 970 Strix CPU: i5-3570K @ 4.2Ghz RAM: 16 GB Vengeance @ 1600Mhz Chassi: FD Define R4 Black SSD: Samsung 840 Pro 256GB/Samsung 750 Evo 500GB
CPU-Kylning: Corsair H80i GT Telefån: Sony Xperia Z3 (Grå/Svart) Kringutrustning: Zowie EC2-A, Zowie Camade, Masterkeys S Pro, BenQ XL2411T, Sennheiser G4ME Zero, SoundBlaster Z