Sämre videoupplösning spela media på Windows 7 än Windows XP

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Sämre videoupplösning spela media på Windows 7 än Windows XP

Brukar använda mig av Microsoft Classic Media player och på Windows XP är bilden som den ska men åt skogen fult på Windows 7? Även gjort om installation för geforce 280 kortet

Nåt jag missat det är sämre upplösning på Windows 7 än Windows XP?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Det finns ingen Microsoft Classic Media Player vad jag vet så jag vet inte vad du använder för program. Kan det vara Media Player Classic? Testa med ett bättre program i så fall som Media Player Classic: Home Cinema, PotPlayer eller VLC.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Åbo, Finland
Registrerad
Feb 2004

Upplösningen på materialet ändras nog inte beroende på operativ system...

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jul 2007

Har du samma upplösning på skärmen? Alltså samma upplösning i windows, för att vara tydlig.

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av overheizer:

Har du samma upplösning på skärmen? Alltså samma upplösning i windows, för att vara tydlig.

Jag kör 1280x1024 på både XP och 7

Strukturen på tex en människas arm blir mer "hackigt" i stället för rak på 7an men inte xp om du tänker själva linjen på armens hud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Ozeroun:

Jag kör 1280x1024 på både XP och 7

Strukturen på tex en människas arm blir mer "hackigt" i stället för rak på 7an men inte xp om du tänker själva linjen på armens hud

Samma sak i VLC också? Och vilken spelare har du menar du? media player classic eller windows media player?

Om det ser bra ut i VLC så är det förmodligen nåt skit med codecsen du har. Avinstallera de codecs du har och ladda ner cccp - codec pack, där följer media player classic med.

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av overheizer:

Samma sak i VLC också? Och vilken spelare har du menar du? media player classic eller windows media player?

Om det ser bra ut i VLC så är det förmodligen nåt skit med codecsen du har. Avinstallera de codecs du har och ladda ner cccp - codec pack, där följer media player classic med.

Som tidigare påpekat ska man även skilja på media player Classic och media player Classic home cinema.

Till TS: det borde inte vara någon skillnad så det är något som är knas.

Skickades från m.sweclockers.com

Laptop: ASUS UL30VT CPU: Intel SU7300@1,9 GHz (stock 1,3 fabriksklockad till 1,7) GPU 1: Nvidia GeForce G210m @ 750/850 (stock 606/790) GPU 2:Intel GMA X4500MHD (växlingsbar grafik) RAM: 4 GB SSD: Crucial M4 128 GB OS: Windows 8.1 PRO N med fungerande växlingsbar grafik
Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbaka

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Media Player Classic (om det är nu är det) är ett antikt program och inte lämpligt för Windows 7.

Kör med det betydligt modernare MPC HC, Media player classic home chinema
http://sourceforge.net/projects/mpc-hc/

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av overheizer:

Jag tycker nog man ska undvika codec-packs om man kan, vilket man kan om man kör PotPlayer eller VLC då de hanterar i princip alla format direkt.