Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RaxXeZ:

Alltså känns inte SSD jäkligt ovärdt ändå? Den ger liksom inga fördelar i spel och jag och många andra använder datorn endast för spel, då känns det mycket mer värt att lägga 1000kr på grafikkort istället?

En SSD är INTE ovärdt! Du får faktiskt fördelar i de spelen du väljer att installera, mer FPS, snabbare laddningstider etc. Om man dock inte bryr sig alls om laddningstider vid start, avstängning samt omstart. Även lite smått och gått som, om du installerar webbläsare på den, snabbare laddningstider där också. som sagt om man inte bryr sig om sådant som jag tycker man skall, (personlig åsikt) så skit i en SSD, men efter att ha uppgraderat till en så kan jag säga att det är FETT JÄVLA VÄRT!

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

Håller med om att du ska byta ut 770 mot 280x.

Vad är skillnaden på dem då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NippsiE =DDD:

Vad är skillnaden på dem då?

längst upp ser du mer knappar där det står "Framsida" "Marknad" osv klicka på "Testcenter" Där inne har du allt kan jag säga dig bara å klicka dig fram!

Sen självklart är det upp till dig om du vill ha SSD "hårddisk" ;). Personligen tycker jag att du ska ha en.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NippsiE =DDD:

Vad är skillnaden på dem då?

770 är nvidia r9 280x är AMD.

Beror mest på vilka spel du ska spela.

T.ex. Assassin's Creed 4 BÖR prestera bättre på en 770
Och Battlefield BÖR prestera bättre på en r9 280x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NippsiE =DDD:

Hm okej, får kolla upp det!

Nej, jag bryr mig inte så mycket om hur lång tid det tar att starta, 1 min starttid klarar man ju av utan problem. Tack för tipset, har bestämt mig för att strunta i ssdn nu.

Min dator med vanlig HDD win 8 startar ( från då jag tryckt på "On" tills den är inne på skrivbordet) tar ca 45 sekunder

Permalänk
Inaktiv

Även att 770 har mindre V-ram (2gb vs 3gb med 280x), alltså sämre om man vill spela i högre upplösningar.

Har läst lite på internet där skriver vissa att bf4 kan använda ca 1.7-2 gb vram.

Permalänk
Medlem

Strunta i SSDn och köp en SSHD istället. Bra mycket snabbare men ändå mycket lagringsutrymme. Det är värt det tro mig!

http://www.inet.se/produkt/4304618/1tb-seagate-desktop-sshd-8...

Visa signatur

Damn those Greymanes to Oblivion...

Permalänk
Medlem

Personligen så har jag aldrig valt att skaffa mig en SSD under dessa snart 2 år med min senaste gamingdator. Jag har inte känt att laddningstider på spel, Windows eller webbläsare har varit något problem för mig.

Jag kör med ultra preset på BF4 och jag laddar alltid klart bland de första under en map restart vilket gör att jag hinner sno den bästa helikoptern Om jag nu laddar klart bland de första så anser jag att en SSD inte är nödvändigt i BF4, om man nu inte vill springa runt ensam ett bra tag medans de andra laddar.

Windows 8.1 är skitsnabb och det tar runt 10-15 sekunder att starta datorn. 10-15 sekunder är någonting jag anser är acceptabelt, speciellt när jag gör lite annat under tiden när datorn startas.

Jag sitter på en 100/100 lina vilket gör att jag knappt behöver vänta 1 sekund för att öppna de flesta sidorna med en bra host.

Sammanfattning: De extra få sekunderna som jag kan spara med en SSD är inte värt den summa pengar som man betalar för en SSD. Om du känner att budgeten blir tight och att du kanske inte är världens pro-gamer som inte kan vänta några få extra sekunder, skippa SSD'n och köp bättre datorkomponenter. Om du känner att du vill ha en SSD efter ett tag så är de hur simpelt och hyfsat billigt som helst att plugga in en i datorn medans t.ex: en cpu är mycket krångligare att montera och kostar mycket mer.

Det ända man behöver är bra high-end komponenter som du har i din kundvagn plus Windows 8.1 och en snabb lina så kommer datorn att gå i blixtens hastighet

(Allt detta är hur jag upplever situationen utan en SSD, detta kan såklart variera från person till person. Jag är inte så kräsen av mig när det kommer till laddningstider och jag uppfattar det som att TS inte heller är det.)

MVH,
Tompa

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Skrivet av Arnzeal:

Personligen så har jag aldrig valt att skaffa mig en SSD under dessa snart 2 år med min senaste gamingdator. Jag har inte känt att laddningstider på spel, Windows eller webbläsare har varit något problem för mig.

Jag kör med ultra preset på BF4 och jag laddar alltid klart bland de första under en map restart vilket gör att jag hinner sno den bästa helikoptern Om jag nu laddar klart bland de första så anser jag att en SSD inte är nödvändigt i BF4, om man nu inte vill springa runt ensam ett bra tag medans de andra laddar.

Windows 8.1 är skitsnabb och det tar runt 10-15 sekunder att starta datorn. 10-15 sekunder är någonting jag anser är acceptabelt, speciellt när jag gör lite annat under tiden när datorn startas.

Jag sitter på en 100/100 lina vilket gör att jag knappt behöver vänta 1 sekund för att öppna de flesta sidorna med en bra host.

Sammanfattning: De extra få sekunderna som jag kan spara med en SSD är inte värt den summa pengar som man betalar för en SSD. Om du känner att budgeten blir tight och att du kanske inte är världens pro-gamer som inte kan vänta några få extra sekunder, skippa SSD'n och köp bättre datorkomponenter. Om du känner att du vill ha en SSD efter ett tag så är de hur simpelt och hyfsat billigt som helst att plugga in en i datorn medans t.ex: en cpu är mycket krångligare att montera och kostar mycket mer.

Det ända man behöver är bra high-end komponenter som du har i din kundvagn plus Windows 8.1 och en snabb lina så kommer datorn att gå i blixtens hastighet

(Allt detta är hur jag upplever situationen utan en SSD, detta kan såklart variera från person till person. Jag är inte så kräsen av mig när det kommer till laddningstider och jag uppfattar det som att TS inte heller är det.)

MVH,
Tompa

Haha oj det var mycket skrivet! Jag tackar mycket för din långa och välutformade förklaring. Jag tror att jag kommer skippa ssdn tills vidare och isåfall köpa till en ssd senare i framtiden kanske.

För som du skriver så verkar det inte direkt så jätte stor skillnad på det.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NippsiE =DDD:

Haha oj det var mycket skrivet! Jag tackar mycket för din långa och välutformade förklaring. Jag tror att jag kommer skippa ssdn tills vidare och isåfall köpa till en ssd senare i framtiden kanske.

För som du skriver så verkar det inte direkt så jätte stor skillnad på det.

Tack!

Du är välkommen, det är trevligt att komma till hjälp lite då och då.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Skrivet av NippsiE =DDD:

Vad är skillnaden på dem då?

Inte mycket skillnad på korten. Förrutom att R9 280X har 3gb minne och 384 bits minnesbus. Jämfört med GTX 770 som har 2gb och 256 bits i minnesbus. Sen är det lite olika funktioner o.s.v.

Permalänk
Medlem

Jag hade sänkt nätagget från 700w till typ 550-600w för att få ett par extra slantar för en SSD+CPU Kylare så att du priset lägger sig på kanske 10500 istället, SSD är jätte bra för laddnigstider i spel som Skyrim eller generellt bruk med filöverföring inom SSDn. Intels egna kylare är skräp och blir bara varm och högljudd, köp en från cooler master eller noctua! Resten ser bra ut, har du kollat så att allting får plats i chassit ? (Jag är lat och orkar inte kolla det nu )

Permalänk
Skrivet av Lejkahh:

Jag hade sänkt nätagget från 700w till typ 550-600w för att få ett par extra slantar för en SSD+CPU Kylare så att du priset lägger sig på kanske 10500 istället, SSD är jätte bra för laddnigstider i spel som Skyrim eller generellt bruk med filöverföring inom SSDn. Intels egna kylare är skräp och blir bara varm och högljudd, köp en från cooler master eller noctua! Resten ser bra ut, har du kollat så att allting får plats i chassit ? (Jag är lat och orkar inte kolla det nu )

Hej! Så här ser det ut just nu.

Låda Fractal Design Define R4 Black Pearl, ATX, utan nätagg, 2x140mm fläktar,
USB 3.0, ljuddämpad, Svart

Nätaggregat be quiet! Pure Power L8 630W CM, ATX 2.3, 80PLUS Bronze, 120 mm fläkt,
löstagbara kablar

Moderkort Gigabyte G1.Sniper Z87, Intel LGA1150, Z87, 2xPCI Express,
SLI/CrossFireX, ATX, DDR3, SATA3 RAID, HDMI/DP, USB 3.0, Creative
Core 3D audio, Killer E2200 GigaLAN

CPU Intel Core i5-4670K Quad (84W), 3,4 GHz (3,8 GHz Turbo), LGA1150, 6 MB
cache, HD Graphics 4600, boxad med fläkt

CPU-kylare Cooler Master Hyper 212 EVO, Intel 775/1155/1156/1366/2011, AMD
939/940/AM2/AM3/FM1, 120 mm fläkt, 9-31 dB

Minne 2x4096 MB DDR3-1600 Corsair Vengeance CL9 (PC3-12800), 9-9-9-24, 1,5V,
Low Profile

Grafikkort Asus GeForce GTX 770 OC 2 GB GDDR5, PCI-E, 2xDVI/HDMI/DP, DirectCU
II, inkl. Assassin's Creed IV - Black Flag

Hårddisk S-ATA 1 TB Western Digital Caviar Blue, 7200 rpm, 64 MB cache, SATA3
Brännare intern
SATA

DVD±R/RW/RAM DL Asus DRW-24F1ST, 24X DVD, CD, SATA intern, bulk,
svart

Annat moderkort samt grafikkort bla

Permalänk
Medlem

Hur känner du inför SLI builds?

Kommer du byta ut ditt grafikkort när den blir för klen till en ny Single-GPU vilket är den dyraste vägen för att uppgradera sin prestanda eller kanske det är bäst att köpa en extra 770 när endast en 770 blir för klen för dig? Att köpa en till 770 blir det billigaste alternativet för att få en 90% prestandaökning. 770 kommer halveras i pris om runt 1 år.

Om du nu känner att det kan vara något för dig så kommer du behöva ett nätaggregat på runt 850 watt eftersom 650 watts är för lite för att driva hela datorn med 2 GPUer.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196866:

En SSD är INTE ovärdt! Du får faktiskt fördelar i de spelen du väljer att installera, mer FPS, snabbare laddningstider etc. Om man dock inte bryr sig alls om laddningstider vid start, avstängning samt omstart. Även lite smått och gått som, om du installerar webbläsare på den, snabbare laddningstider där också. som sagt om man inte bryr sig om sådant som jag tycker man skall, (personlig åsikt) så skit i en SSD, men efter att ha uppgraderat till en så kan jag säga att det är FETT JÄVLA VÄRT!

Fel, man får INTE mer FPS av en SSD, däremot kan den ge en boost vid texturladdningar i t.ex MMOs och andra spel som laddar in texturer on the fly istället för när man laddar in banan man ska köra.

Med det sagt så kommer jag aldrig att äga en dator utan en SSD (tills det kommer något snabbare ) då det är som sirap att sitta på en med HDD som systemdisk.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Arnzeal:

Hur känner du inför SLI builds?

Kommer du byta ut ditt grafikkort när den blir för klen till en ny Single-GPU vilket är den dyraste vägen för att uppgradera sin prestanda eller kanske det är bäst att köpa en extra 770 när endast en 770 blir för klen för dig? Att köpa en till 770 blir det billigaste alternativet för att få en 90% prestandaökning. 770 kommer halveras i pris om runt 1 år.

Om du nu känner att det kan vara något för dig så kommer du behöva ett nätaggregat på runt 850 watt eftersom 650 watts är för lite för att driva hela datorn med 2 GPUer.

Jadu, har dock inte tänkt så mycket på det. Jag får helt enkelt se hur jag gör med den biten. Tack för tipset förövrigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Fel, man får INTE mer FPS av en SSD, däremot kan den ge en boost vid texturladdningar i t.ex MMOs och andra spel som laddar in texturer on the fly istället för när man laddar in banan man ska köra.

Med det sagt så kommer jag aldrig att äga en dator utan en SSD (tills det kommer något snabbare ) då det är som sirap att sitta på en med HDD som systemdisk.

Jag kommer förmodligen köpa till en ssd lite senare isåfall, eller när man ska omformaterat datorn.

Känner inte att jag har nå bråttom med en ssd för tillfället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NippsiE =DDD:

Hej! Så här ser det ut just nu.

Låda Fractal Design Define R4 Black Pearl, ATX, utan nätagg, 2x140mm fläktar,
USB 3.0, ljuddämpad, Svart

Nätaggregat be quiet! Pure Power L8 630W CM, ATX 2.3, 80PLUS Bronze, 120 mm fläkt,
löstagbara kablar

Moderkort Gigabyte G1.Sniper Z87, Intel LGA1150, Z87, 2xPCI Express,
SLI/CrossFireX, ATX, DDR3, SATA3 RAID, HDMI/DP, USB 3.0, Creative
Core 3D audio, Killer E2200 GigaLAN

CPU Intel Core i5-4670K Quad (84W), 3,4 GHz (3,8 GHz Turbo), LGA1150, 6 MB
cache, HD Graphics 4600, boxad med fläkt

CPU-kylare Cooler Master Hyper 212 EVO, Intel 775/1155/1156/1366/2011, AMD
939/940/AM2/AM3/FM1, 120 mm fläkt, 9-31 dB

Minne 2x4096 MB DDR3-1600 Corsair Vengeance CL9 (PC3-12800), 9-9-9-24, 1,5V,
Low Profile

Grafikkort Asus GeForce GTX 770 OC 2 GB GDDR5, PCI-E, 2xDVI/HDMI/DP, DirectCU
II, inkl. Assassin's Creed IV - Black Flag

Hårddisk S-ATA 1 TB Western Digital Caviar Blue, 7200 rpm, 64 MB cache, SATA3
Brännare intern
SATA

DVD±R/RW/RAM DL Asus DRW-24F1ST, 24X DVD, CD, SATA intern, bulk,
svart

Annat moderkort samt grafikkort bla

Jag byggde en identisk burk till grabben, med undantag av grafikkortet (valde amd 270x X-fier sen när det går) och hårddisken (valde en SSHD för lite speed bost).
Det nätagget och det chassit är bland de mest prisvärda jag byggt med!

så bara at börja bygga detta dyra lego ^^

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Skrivet av L.T.G:

Jag byggde en identisk burk till grabben, med undantag av grafikkortet (valde amd 270x X-fier sen när det går) och hårddisken (valde en SSHD för lite speed bost).
Det nätagget och det chassit är bland de mest prisvärda jag byggt med!

så bara at börja bygga detta dyra lego ^^

Haha okej vad bra att höra det! Nöjd med alllting? Datorn funkar bra?

Permalänk
Medlem

ja datorn fungerar mycket bra, mest BF 4 som spelas på den i 1080p, flyter på bra (förutom spel buggar klart = P )

SSHD gör endast att saker startar snabbar som du använder ofta, den så at säga känner av vad du använder mycket och lägger det på en liten SSD, annars är det en vanlig HD.

missnöjd är jag med gigabytes löjliga färger >_>
mest förvånad är ag över hur bra evo 212 presterar! idel aldrig över 30 grader, load max 55 grader är vad jag set.

BTW glöm ej ESD arm-band för säkerhets skull /no1

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt