Permalänk
Medlem

Ny CPU kylare

Hej!

Har nu bestämt mig för att skaffa en ny cpu kylare och undrar då lite vad ni rekommenderar för mig. Jag har en 4670K med socket 1150 och ett Corsair Carbide 200R så kylaren får inte vara högre än 160 mm.
Undrar också då om det är luftkylning eller vattenkylning som gäller? Vill gärna ha det tyst och samtidigt svalt.

Tack för hjälpen i förväg!

Permalänk

Cooler Master Hyper 212 EVO fungerar alltid, billig och effektiv.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

Cooler Master Hyper 212 EVO fungerar alltid, billig och effektiv.

Har tittat lite på den men kan man inte få en lite bättre kylare för lite mer pengar eller är det inte värt dom extra pengarna?

Permalänk
Skrivet av A-T-E:

Har tittat lite på den men kan man inte få en lite bättre kylare för lite mer pengar eller är det inte värt dom extra pengarna?

Det är en utmärkt kylare, noctua har vissa i 600 kronors klassen som är riktigt bra men ska du inte pressa systemet konstant till det yttersta och överklocka rejält så är Hyper evo ett säkert val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

Det är en utmärkt kylare, noctua har vissa i 600 kronors klassen som är riktigt bra men ska du inte pressa systemet konstant till det yttersta och överklocka rejält så är Hyper evo ett säkert val.

Har inte planerat att överklocka. Men vad säger du om den här kylaren? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=555009

Permalänk
Medlem

Jag har byggt ett chassi som ska svälja 160mm kylare som ditt och 212 jag skulle sätta in var för hög, jag mätte den till 166mm. Heatpipes "ändarna" upp till var ju lite för långa på mitt exemplar. Verkar ju vara lite sådär med coolermaster kvalitet. Fläkten som medföljer är utav dålig kvalitet också. Monteringen är dålig och skriker "budget" mot andra märken som noctua och dom.

Det ända den gör bra är prestanda mot priset. Kvalitet, montering och ljudnivå är saker jag gärna skulle lägga lite mer kr på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag har byggt ett chassi som ska svälja 160mm kylare som ditt och 212 jag skulle sätta in var för hög, jag mätte den till 166mm. Heatpipes "ändarna" upp till var ju lite för långa på mitt exemplar. Verkar ju vara lite sådär med coolermaster kvalitet. Fläkten som medföljer är utav dålig kvalitet också. Monteringen är dålig och skriker "budget" mot andra märken som noctua och dom.

Det ända den gör bra är prestanda mot priset. Kvalitet, montering och ljudnivå är saker jag gärna skulle lägga lite mer kr på.

Vad tror du om Nocta kylaren jag länkade innan då? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=555009

Permalänk
Skrivet av A-T-E:

Vad tror du om Nocta kylaren jag länkade innan då? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=555009

Det var den Noctua kylaren jag syftade på! Den är lägre också så jag är övertygad om att du skulle bli nöjd.

Permalänk
Skrivet av A-T-E:

Har inte planerat att överklocka. Men vad säger du om den här kylaren? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=555009

Om du inte ska överklocka fungerar dom flesta eftermarknadskylare fin fint, det är ochså värt att lägga lite på en kvalitets kylare, vem vet om du blir sugen på att överklocka i framtiden?
Och ja, kylaren kommer fungera, nästan overkill om du inte ska klocka prollen.

Permalänk
Medlem

Jag har en Evo och den är tyst som bara den .. om jag går iväg eller somnar m datorn på och kommer tillbaka så tror jag ibland att den är avstängd och försöker sätta på datorn då stänger den av hahaha xD

Annars är Silverstone Argon AR01 ett utmärkt val http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1899559

samt Noctua som även är grymma med premium kundtjänst dock bör det noteras att dom är dubbelt så dyra xD!

Lycka till!

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-T-E:

Vad tror du om Nocta kylaren jag länkade innan då? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=555009

Jag vet faktiskt inte om 212 kyler bättre en den noctuan du länka till, men noctuan har ialf bättre kvalitet och jävligt bra passform samt montering. Dessutom är medföljande pasta top notch.

Jag skulle säga go 4 it, om du väljer mellan denna och 212. Annars har ju noctua "liggande" tornkylare du kan kolla på.

Permalänk
Medlem

Jag tror det blir den Noctua kylaren då eftersom det har fått bra betyg och verkar ha bra kvalitet. Även fast jag inte ska överklockan nu så kanske jag kommer göra det i framtiden.

Tack så mycket för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag vet faktiskt inte om 212 kyler bättre en den noctuan du länka till, men noctuan har ialf bättre kvalitet och jävligt bra passform samt montering. Dessutom är medföljande pasta top notch.

Jag skulle säga go 4 it, om du väljer mellan denna och 212. Annars har ju noctua "liggande" tornkylare du kan kolla på.

Kom att tänka på en liten sak nu. Hur mycket täcker denna kylaren av ram platserna?

Permalänk

Jag använder HR-02, som inte finns hos inet. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1243373

Den verkar få lite på pälsen av Noctua i seriösa tester, med några grader, men den går väldigt tyst. Fläkten som följer med låter mindre än mina hårddiskar. Det bygger ju dock på att man sätter en fläktkurva som funkar. Den klarar också ram-minnen med god marginal, samt komponenter åt andra hållet. Monteringen svor man lite över, men jag ser det som att man bara monterar en gång.

Jag hade ett färdigt vattenpaket förut, tror det var Corsair H60, men det lät alldeles för mycket, eller rättare sagt så lätt det jobbigt. Överlag verkar luftkylning i alla fall billigare.

Permalänk
Medlem

Om jag har förstått det rätt så finns det inte någon PWM eller någon slags fläktstyrning på den Noctua kylaren jag länkade. Betyder det att fläktarna alltid körs på samma hastighet?

Permalänk
Medlem

yup om inte moderkortet har någon slags auto funktion för alla fläktarna på moderkortet .. men dom medföljer Ultra silent kablar som gör så att fläktarna i 5.5v istället för 12v

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan93:

yup om inte moderkortet har någon slags auto funktion för alla fläktarna på moderkortet .. men dom medföljer Ultra silent kablar som gör så att fläktarna i 5.5v istället för 12v

Aha, så det är inget direkt negativt med det?

Permalänk
Medlem

nä .. men PWM är överlägset ofc ^^ men det funkar om du vill ha det super tyst dock om den drar upp så blir det ju varmare än nödvändigt

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan93:

nä .. men PWM är överlägset ofc ^^ men det funkar om du vill ha det super tyst dock om den drar upp så blir det ju varmare än nödvändigt

Okej, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-T-E:

Okej, tack för hjälpen!

Eftersom att alla andra skriker om 212 evo, så tänker jag stå ut ifrån mängden, och slå ett slag för den jag själv har.
Jag har en Antec Kühler H2o 1220, denna har följa-med fläktarna i push, och Corsair AF 120 Quiet edition i pull.

Med min AMD Phenom II 1100T BE i 4GHz, och 1.5 volt så ligger CPU´n på 35 grader.
Jag har då ChillControl VI i silent läget.
Dock bytte jag följa-med pastan mot ThermalTake TG-2.
Så jag är nöjd.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Eftersom att alla andra skriker om 212 evo, så tänker jag stå ut ifrån mängden, och slå ett slag för den jag själv har.
Jag har en Antec Kühler H2o 1220, denna har följa-med fläktarna i push, och Corsair AF 120 Quiet edition i pull.

Med min AMD Phenom II 1100T BE i 4GHz, och 1.5 volt så ligger CPU´n på 35 grader.
Jag har då ChillControl VI i silent läget.
Dock bytte jag följa-med pastan mot ThermalTake TG-2.
Så jag är nöjd.

Jag har tyvärr inte möjligheten att sätta in en så stor vattenkylare i min datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-T-E:

Jag har tyvärr inte möjligheten att sätta in en så stor vattenkylare i min datorn.

Synd då den verkligen kan sin sak.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Synd då den verkligen kan sin sak.

Så synd

Skickades från m.sweclockers.com