Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

SSD försvinner och datorn fryser.

Min SSD som operativsystemet ligger på har börjat försvinna och då fryser såklart hela datorn. Det som är lite skumt är att jag kan röra med musen och bläddra i mappar som ligger på en annan hårddisk om den är uppe tills jag klickar utanför mappen, då fryser allt.

Får starta om datorn och det är då jag misstänkt att det är hårddisken som försvinner, för jag kan komma till boot menyn och då finns inte min SSD där. Då hjälper det att starta om igen.
Detta händer ganska ofta, typ var 30 minut. Jag har senaste drivrutinerna, jag har testat att byta SATA kabel och jag har gjort någon SSD freezing fix som jag hittade när jag sökte på liknande problem. Det är en Crucial M4 på 60gb så den har ju fungerat i 3 år utan problem, börjar den kanske ge upp?

Någon som har något förslag på vad jag kan göra?
Tack

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

Kör du senaste firmwaren på SSD disken?

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2011

Som DjRaven säger.. uppdatera firmware på SSD om du inte har den senaste och kolla även om det finns något nyare BIOS till moderkortet.

Hemma hos mig är det numera en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4GHz - 32GB 2133MHz - 512GB SSD - AMD 395X 4GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 13" 2017 / 256GB SSD NAS: Synology DS415+ 16TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2004

Gör först som inläggen ovan föreslår. Du kan givetvis även testa en annan SATA-port i moderkortet. Det kan vara så att den av ett eller annat skäl gått sönder. Om disken beter sig likadant i en annan port så har förmodligen styrkortet/styrkretsen på SSD'n helt enkelt gått sönder.

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Verkar som att det finns en firmwire som jag inte har. En liten miss av mig, ska kolla det så fort jag kommer hem.

BIOS har senaste firmwire.

När jag bytte SATA kabel så tog jag även en annan port.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

fick samma problem själv för typ 6månader sedan med en m4 på 128gb, skyndade med att tanka firmware och sen dess har problemet inte återkommit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Känns ju lite dåligt av mig att behöva göra en tråd pga firmwire... Trodde att jag hade senaste men så var tydligen inte fallet. Har fixat den och datorn har stått och tuggat i en timma nu utan frysning.

Så tack för all hjälp Uppskattas!

Update: Fungerade smärtfritt tills att jag skulle starta datorn imorse, då hittade inte BIOS min SSD. Efter uteslutit alla kablar så började jag söka runt och gick ganska snabbt innan jag hittade detta. Konstig lösning men det fungerade. Hoppas att det håller sig bara