Dator startar om sig när man startar vissa spel

Permalänk

Dator startar om sig när man startar vissa spel

Hejsan! Datorn startar om sig vid uppstart av vissa spel. Bland annat cs go. datorn är 5 månader gammal, och är en ihop plockad data för 8000 så cs go borde den klara. Har kollat raminnenena med minneskoll verkar vara helt ok.
Alla drivrutiner är som det ska.

Dator består av
Moderkort - gigabyte ga-970a-ud3
Grafikkort - Radeon hd 6870
processor - amd fx-4100
Ramminne - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Hårddisk - WDC WD50
Nätagg - Silver Power SP-SS500 500W PSU

Här är temperaturer: http://www.ladda-upp.se/bilder/huzneftwdvscbe/

Permalänk
Medlem

lite frågor:
1: är det där temps i idle?.
2: har du mycket annat i datorn, som fläktar, div lysanordningar?
3: är datorn överklockad?
4: Blir det "blue screen" 0.5-2 sec innan datorn startar om sig?

Silver Power SP-SS500 500W PSU.
500W är vad den kan leverera som MAX.

-Om du använder dig av en enkel tumregel.
ta då 80% av dina 500W = 400W, =100% Stabil nivå.
6870 är ett ganska strömtörstigt kort, och i kombination med med ovanstående, kan ditt PSU vara lite snålt

Permalänk
Medlem

WDC WD50, är jag helt ute o cyklar om jag säger att det är en scsi disk?

Permalänk

hårddisken är en sådan. https://www.komplett.se/wd-desktop-blue-500gb/620189#!tab:extra

Tempen är idle för det går ej att starta spelet ens. Nyss formaterat och gjort om alla drivrutiner. Det finns 2 fläktar förutom processor fläkten. En intagsfläkt nedredelen i fronten och en utsug i bak i toppen av chassit. Datorn är helt nollad alltså inte klockat lr något. Och det blir inge bluescreen skärmen blir svart, precis som att den ska starta spelet och "första bilden" i spelet ska till att komma upp men då startar hela datorn om.

Permalänk

Säger som xmmm, det är nog nätaggregatet som är undermåligt. Om du har någon du kan låna ett starkare nätaggregat av skulle jag rekommendera att prova det. 500 watt är lite klent för ett system som kör ett 6870 grafikkort. 700-750 watt skulle jag rekommendera.

Visa signatur

Hur långt är ett snöre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nightdevil:

Säger som xmmm, det är nog nätaggregatet som är undermåligt. Om du har någon du kan låna ett starkare nätaggregat av skulle jag rekommendera att prova det. 500 watt är lite klent för ett system som kör ett 6870 grafikkort. 700-750 watt skulle jag rekommendera.

Ehrm, var får du din fakta ifrån? 700-750W? Han kör inte 7970 i crossfire, han kör ett ensamt 6870. 500W räcker och blir över, även om det är av sämre kvalitet.

EDIT: La till en källa också för att spika igen den kistan för gott.

http://www.sweclockers.com/recension/12873-amd-radeon-hd-6870...

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Har ett 550W med ett 7970Ghz och det finns kräm kvar så nätagget är inte problemet.
som vanligt när det gäller blåskärmar och andra allmänna krascher/omstarter så brukar de vara minnena som är boven.
memtest86 4pass över en natt rekommenderas.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Skrivet av Saodie:

Ehrm, var får du din fakta ifrån? 700-750W? Han kör inte 7970 i crossfire, han kör ett ensamt 6870. 500W räcker och blir över, även om det är av sämre kvalitet.

AMD själva rekommenderar 500w+ för ett 6870 kort. Och om nätaggregatet inte klarar av att driva det och det blir för tungt så kan datorn stänga av sig. Visst 700w kanske är lite mycket men tror att 500w är undermåligt. Rekommenderar fortfarande att han provar ett starkare nätaggregat. Och anledningen till att jag säger 700w är att priset på ett 600w och ett 700w inte skiljer speciellt mycket.

Edit: Visst jag kanske har fel. Har hjälpt kompisar som har haft problem med att datorn stänger av sig när dom spelar. Då har dom ofta kört 450-550w nätaggregat och bytt upp sig och problemen försvunnit. Kan vara så att det är ett dåligt exemplar dem haft men problemen har försvunnit vid byte av nätaggregat. Kan vara annat som skapar problemet, sa bara att om han kan så rekommenderar jag att han provar med ett annat starkare nätaggregat.

Visa signatur

Hur långt är ett snöre?

Permalänk
Skrivet av muffinet:

Har ett 550W med ett 7970Ghz och det finns kräm kvar så nätagget är inte problemet.
som vanligt när det gäller blåskärmar och andra allmänna krascher/omstarter så brukar de vara minnena som är boven.
memtest86 4pass över en natt rekommenderas.

Har gjort windows egna memory test: Minnesdiagnostikverktyget funkar inte det också? Har gjort det med båda samtidigt och sen en gång med varje minne och inget fel säger den. Felet uppstår bara på vissa spel.

Permalänk
Skrivet av simonliten:

Har gjort windows egna memory test: Minnesdiagnostikverktyget funkar inte det också? Har gjort det med båda samtidigt och sen en gång med varje minne och inget fel säger den. Felet uppstår bara på vissa spel.

Kan utesluta minnena nu för har provat med min kompis "färska" minnen och ingen skillnad ska försöka få tag i ett starkare aggregat att prova med då, känns ovärt att köpa i onödan även om de inte kostar så mkt. Det komiska är att den aldrig har funkat sen den köptes som "komplett dator" på komplett så dom bad mig gå till närmaste elkedja och dom skulle kolla över datan på deras bekostnad men dom hitta inget fel på grejerna. Om de nu skulle vara nätaggregatet kan ja tycka det är konstigt att man sätter ett sån agg till den datorn....

Permalänk

Vet inte varför jag inte tänkte på detta innan. Du kan prova att stresstesta både CPU och GPU samtidigt. Är det så att systemet stängs av då kan det vara ett undermåligt nätaggregat. Är det så att det rullar på och datorn inte stängs av så är det nog inte nätaggregatet som är undermåligt.

Visa signatur

Hur långt är ett snöre?

Permalänk
Medlem

dum fråga kanske, men har du satt i strömkablarna till ditt grafikkort?

Permalänk
Skrivet av xmmm:

dum fråga kanske, men har du satt i strömkablarna till ditt grafikkort?

Inte allt för kunnig men sladdarna sitter i det gör dom;) Hur stresstestar jag det då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av nightdevil:

Vet inte varför jag inte tänkte på detta innan. Du kan prova att stresstesta både CPU och GPU samtidigt. Är det så att systemet stängs av då kan det vara ett undermåligt nätaggregat. Är det så att det rullar på och datorn inte stängs av så är det nog inte nätaggregatet som är undermåligt.

Hur stress testar jag? Har bytt till ett 750 nätaggregat nu. Cs go funkar men vissa andra spel funkar ej, så en liten förbättring är det.