Nytt kort - surrande ljud från något

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyringe
Registrerad
Sep 2013

Nytt kort - surrande ljud från något

Hej. Jag köpte ett Sound Blaster Z igår och installerade utan problem. Kanonljud för en ganska billig peng.

När jag idag satte mig för att spela, började "något" efter en stund surra.
När jag alt-tabbade ut till Windows, försvann det strax, så jag gissar att det handlar om grafikkortets värme.

Ljudkortet satte jag i den enda lediga platsen för PCIe, då mitt GTX770 tar upp två.
Då blev det väldigt tätt mellan grafik- och ljudkort.
- Är detta problemet?

- Kan jag sätta ljudkortet i den understa kortplatsen, som väl är PCI?
Det hade varit trevligt, billigt och enkelt

Andra förslag?

Annars får jag väl försöka sälja ljudkortet.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2010

Du kan inte sätta pci-e i pci (jo, kan det kan du men det kommer ej att fungera och det blir inte bra för ekonomin då du riskerar att haverera burken).

Det är m-atx va? Skulle misstänka att ljudkortet blockerar grafikkortets luftflöde så att fläkten varvat upp på max.

Testa med en manuell fläktkurva till grafikkortet så att det inte varvar för mycket och håll koll på temperaturen för att se om det fungerar.

Annars får nog valet stå mellan att skippa ljudkort (ev. byta till pci-kort) eller byta ut moderkortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Harmånger
Registrerad
Mar 2009

Det du hör är EMI störningar från grafikkortet när det belastas.

Borde funka att ha den i platsen precis vid grafikkortet.

Stationär - Z97-A | 4690K | 8GB DDR3 | GTX 980 SLI | EVO 850 500GB
Laptop - HP EliteBook 8460P | 2540M | 6GB DDR3 | Agility 3 120GB
Server - HP Microserver Gen8 | 1610T | 4GB DDR3 | EVO 850 120GB | 9TB
Mediaspelare - Raspberry Pi 2 (OSMC)
Telefon - Xiaomi Redmi 3S (Global)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohuslän
Registrerad
Apr 2009

Mycket möjligt att det är den ökande belastningen som får ditt nätagg att börja surra. Skulle i vilket fall inte tro att placeringen av ljudkortet har någon betydelse i den bemärkelsen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyringe
Registrerad
Sep 2013

Om vi förutsätter att problemet är att ljudkortet begränsar luftflödet till GPU, skulle det hjälpa att flytta ner GPU ett steg och sätta ljudkortet ovanför? Om det nu är så att grafikkortet faktiskt sticker ut mer på undersidan än översidan...?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

det skulle hjälpa men det ser inte ut som att du har pci-e plats på ditt moderkort mer än det den sitter i...

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.8 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyringe
Registrerad
Sep 2013

Moderkort:
MSI B85M-E45, Socket-1150

1 x CPU
4 x DIMM 240-stift ( 1.5 V )
1 x PCIe 3.0 x16
1 x PCI
2 x PCIe 2.0 x1

Enligt komplett.se täcker mitt GFX770 två platser, så jag antog att det är två platser överst som man inte kan se.