Permalänk
Medlem

Fråga om fläktar!

Hej! På mitt moderkort har jag två kontakter som heter Cpufan och tre kontakter som heter Sytemfan. Just nu har jag kopplat min processor kylare (cooler master 212 evo) till cpu fan och chassi fläktarna till system fan. Är det rätt eller ska processor kylaren vara kopplad till Systemfan?

Sen undrar jag också vilka temperaturer som är acceptabla för gpu och cpu, jag tror inte att jag lyckats täcka hela processorn med kylpasta utan jag använde metoden då man sätter en liten klick i mitten, och det var en rätt liten klick. Min cpu ligger på 25C i idle och ca 45C när jag kör Skyrim på Ultra high.

Permalänk
Medlem

Kort svar; du har kopplat rätt.
Långt svar; du kan koppla hur som helst, vissa utgångar har PWM-styrning och lite såna skillnader, så det är det du eventuellt går miste om på någon fläkt om du kopplar på olika sätt.

Angående temperatur så beror det på vad för processor du har.
AMD brukar ha runt 65 grader som maxtemp medan en Intel klarar runt 80-85. (Tcase max är satt till ~70)
Grafikkort är inga problem att släppa upp till 90.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varkind:

Hej! På mitt moderkort har jag två kontakter som heter Cpufan och tre kontakter som heter Sytemfan. Just nu har jag kopplat min processor kylare (cooler master 212 evo) till cpu fan och chassi fläktarna till system fan. Är det rätt eller ska processor kylaren vara kopplad till Systemfan?

Sen undrar jag också vilka temperaturer som är acceptabla för gpu och cpu, jag tror inte att jag lyckats täcka hela processorn med kylpasta utan jag använde metoden då man sätter en liten klick i mitten, och det var en rätt liten klick. Min cpu ligger på 25C i idle och ca 45C när jag kör Skyrim på Ultra high.

Fläkten som sitter på CPU-kylaren ska kopplas till "cpufan". Resten av fläktarna ska sitta i sysfan eller om du har en fläktkontroller.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Du har gjort rätt med fläktkontakterna, det spelar faktiskt ingen större roll. Och ja tempsen är mer än godkända.

Permalänk
Medlem

Okej vad bra!