Ska jag klaga på att datorn låter såhär? [video]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Ska jag klaga på att datorn låter såhär? [video]

Jag har köpt en ny dator. Allt började med problem med att datorn startades om på grund av ASUS Anti-Surge när jag spelade spel (tog allt från 2 sekunder till 1 minut). Riktigt frustrerad blev jag men efter lite mailande fram och tillbaka kom jag och affären jag köpte datorn av fram till att det är bäst att stänga av ASUS Anti-Surge manuellt i BIOS då det var allmänt känt att den funktionen kunde bugga sig. Efter detta var gjort kördes spel utan problem och har spelat hela helgen. Är väldigt nöjd med prestandan jag får ut av datorn, men jag är ändå inte helt nöjd med datorn i sig.

Datorn ger ett ljud ifrån sig som jag inte alls trivs med att lyssna på. Jag märker särskilt av det i laddningsrutor i spel när hörlurarna blir tysta, även när jag ska se på flash-filmer ibland. Tror ljudet kommer när processorn får jobba; trodde det var hårddisken först men inte helt säker.

Just nu vill jag maila igen och felanmäla - kanske helt byta dator då denna verkar vara aningen problematisk. Men vill gärna få lite feedback från proffs så vänder mig hit. Jag vill att ni lyssnar (så gått det går) och säger vad ni tycker. Är ljudet okey? Normalt? Hårdvarufel? Går det att åtgärda? Spelade in ljudet med min kamera och la upp det på YouTube. Inte det absolut bästa ljudkvalitén men gjorde så gott jag kunde.

Spelade in ljudet medans jag utförde följande aktiviteter:

1. Startade datorn.

2. Startar och loggar in på Steam.

3. Startar, Spelar och Stänger ARMA 3.

4. Väntar på skrivbordsläge några minuter efter att ha avslutat ARMA 3 (tydligast ljud)

5. Stänger av datorn.

För tydligast resultat: Använd headphones som stänger ute annat ljud.

Ljudet jag syftar på är aningen nasalt och tjutande och det byter frekvenser titt som tätt vilket gör det ännu mer märkbart.

Här är filmen (starta från 03:25 om du inte vill lyssna dig igenom hela bootingprocessen): http://www.youtube.com/watch?v=CmBlaA5qaBY

Mest av allt vill jag bara få det bekräftat att ljudet faktiskt inte är ett normalt ljud. Att det är okey att klaga och skicka in datorn igen. Det har liksom varit så mycket tok med datorn så jag får lust att köpa en annan. Skulle behöva en bättre mikrofon för att verkligen kunna uppfatta hur det låter. Får kanske införskaffa mig en sån imorgon om folk verkligen inte hör ljudet.

Ha de gött,
Giirt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Skicka in skiten!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Dec 2008

Låter som fläkten är påväg att skära ihop helt tycker jag?

Obisdian 650D // i5 3570K @ 4,6Ghz // Corsair H100 // Asus P8Z77-V // Corsair 16GB DDR3 Vengeance // GTX 1070 4GB // SSD 256GB Samsung // 2TB Seagate 64MB // Optiarc 7283S // Corsair AX850

www.dagsbladet.se - Dom absolut "viktigaste" nyheterna på nätet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Om man nu köper en dator vill man fan att den ska va perfekt fan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Vad det än är e det oaccteptabelt för en "klar" dator att låta så

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jan 2012

Tycker det låter som coil whine? Typ grafikkortet som låter, kan iof vara något annat som PSU, Moderkort! Det är väl helt normalt att det kan låta så om jag inte minns fel!

Hade samma problem men bytte till ett bättre nätagg och ljudet har nästan försvunnit!

Jag fick inte igenom en reklamation pga av detta oljud!

ASUS
N550JK-DS521H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jan 2012

ASUS
N550JK-DS521H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2006

det är coil whine, tror inte du kan reklamera det faktiskt om det inte är riktigt illa

=)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jun 2013

Det är helt klart coilwhine japp.

Intel Core i7 4770k @ 4.5Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x4GB Corsair Vengeance 2133mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | Dell U2414H IPS skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 7 Ultimate 64bit | Custom EK vattenkylning

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2009

Hade blivit vansinnig om jag haft det ljudet. Så ni menar att det inte går att reklamera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av johnjensen:

Hade blivit vansinnig om jag haft det ljudet. Så ni menar att det inte går att reklamera?

Det kan gå om det är extremt men det där lät rätt så milt mot vad det kan vara!

Mitt Grafikkort lät mer än det i videon och jag fick inte igenom ett byte!

ASUS
N550JK-DS521H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Verkar som att det är coil whine... tyvärr! Jag själv har ett surrande/tickande ljud och ska lämna in kortet till inet för bedömning.

PC: Intel i5 3570k 4.0ghz, Antec Kuhler 620, 8gb Corsair vengeance, Geforce GTX 650 ti, Msi G43.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av johnjensen:

Problemet med coil whine är att även om det kanske låter i din dator så behöver det inte låta i butikens dator när de testar det. Det är i princip en kombination av PSU, moderkort och grafikkort som får coil whine att uppstå.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H
NAD T787 | B&W CM10S2, CMC2S2, DB1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Det är coilwhine, ett jävla skit "problem" enligt mig. Var och varannan komponent har det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Någon stad i sverige
Registrerad
Jul 2008

Klart du ska få reklamera det ska inte låta sådär.
Jag skulle bli galen om jag hade sådär! IIIIIIiiieeeeeeiiiee
http://www.youtube.com/watch?v=0cVlTeIATBs

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2005

Fyfan vilket ljud, hade aldrig orkat med det där

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Sep 2009

Nätagg och grafikkort brukar vara det som tjuter mest. Vad har du för komponenter i burken?

Asus MVF ThunderFX | 2500K @ 4.8GHz w/ NH-D14 | G.Skill Ripjaws X @ 2133MHz | Asus GTX 1070 DCII | Samsung 850 Pro 256GB | RM1000X | Samsung S27B970D | CM Storm QFR Thick PBT Dyesub MX Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av johnjensen:

det är inte alltid sett som ett hårdvaru fel då komponenterna fortfarande funkar bara att den ger ifrån sig ett ljud den vanligtvis inte brukar...
mitt grafikkort lät likadant men jag löste det genom att byta ut fläktarna på kortet mot en som drevs av nätagget.

(fläktkontrollern på grafikkortet som lät när man höjde fläkthastigheten oavsett belastning på gpun...) och nuvarande 140mm fläkt går på 100% konstant istället för två små fläktar som verkligen drog på med sina ylande vibrationer (satt med plast mot plast så ljudet förstärktes ju bara så det lät ordentligt + coilwhine.)

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.8 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Har du provat köra med/utan Vsync?

Mitt coilwhine minskar kraftigt / försvinner helt i vissa spel, om jag kör med Vsync på.
(var själv för lat för att prova reklamation)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Wranz:

Har du provat köra med/utan Vsync?

Mitt coilwhine minskar kraftigt / försvinner helt i vissa spel, om jag kör med Vsync på.
(var själv för lat för att prova reklamation)

Haft precis samma efarenhet! Fungerar i vissa fall!

ASUS
N550JK-DS521H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014

Brukar väl ta någon/några veckor innan allt är inkört. Hade milt Coilwhine på mitt 780 ti, men försvann för någon vecka sedan.

Moderkort: MSI X79A-GD45 | Processor: Intel i7 3930K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i vattenkylning | Grafikkort: EVGA GTX 780 Ti Classified 3 GB SLI | RAM-Minnen: Corsair Vengeance 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Corsair GT 120 SSD | Nätagg: Fractal Design R3 Newton 1000W | Display: ASUS PG348Q + ASUS VG278HR 144 hz | Mus: SteelSeries RIVAL Headphones: Razer Tiamat 7.1 ASUS Strix DSP| Keyboard:Qpad Mekaniskt Cherry Red

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2009

Fundering - inget fakta, men skriver av egen efarenhet

Ofta tror jag det är så att coilwhine inte försvinner men att hjärnan vänjer sig och då tror man det är borta. Men blir man tex förkyld kommer ljudet tillbaka och kan till och med hänga kvar hela dagen om man suttit mycket vid datorn. Och det försvinner aldrig utan var gång hörselgången är svullen kommer ljudet tillbaka resten av ens liv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
e-tuna
Registrerad
Jun 2012

jag tror jag ska sluta klaga på mitt coilwhine från mitt ena 280x det där var extremt!

ASUS Z87-PRO ATX, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Intel Core i7 4770K 4.3 GHz (Haswell), Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP SVART, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Be Quiet CPU Cooler Dark Rock PRO 2, Fractal Design Define R4 Svart, Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär, Windows 8.1 Svensk 64-bit OEM, asus 24 vg248qe 144hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av johnjensen:

Ofta tror jag det är så att coilwhine inte försvinner men att hjärnan vänjer sig och då tror man det är borta. Men blir man tex förkyld kommer ljudet tillbaka och kan till och med hänga kvar hela dagen om man suttit mycket vid datorn. Och det försvinner aldrig utan var gång hörselgången är svullen kommer ljudet tillbaka resten av ens liv.

Kan vara det roligaste jag läst denna vecka...

Hemma hos mig är det numera en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4GHz - 32GB 2133MHz - 512GB SSD - AMD 395X 4GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 13" 2017 / 256GB SSD NAS: Synology DS415+ 16TB

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2009

Bjuder jag på! Humor är aldrig fel.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av johnjensen:

Haha, påminner om en gammal kollega jag arbetade med. Han hade en Teori om att folk blir dumma när de går och handlar p.g.a fotocellen som känner av om dörrarna ska öppnas allt detta bedrevs självklart utav den svenska staten. Bör jag tillägga att han var göteborgare?

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av piotrokides:

Om man nu köper en dator vill man fan att den ska va perfekt fan.

aa fan, vad är det för skit fan. skicka tillbaka fan för fan.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av DjRaven:

Haha, påminner om en gammal kollega jag arbetade med. Han hade en Teori om att folk blir dumma när de går och handlar p.g.a fotocellen som känner av om dörrarna ska öppnas allt detta bedrevs självklart utav den svenska staten. Bör jag tillägga att han var göteborgare?

Då kan jag hälsa att din kollega hade rätt!
Och Borås är nära Göteborg.

Till saken igen:
Coil whine. eller Coil noise. beror ofta på att en spole är dåligt fäst vid kretskortet och då borde det gå att reklamera. Men beror det på att resonansfrekvensen hos spolen ligger nära resonansfrekvensen för en elektrisk krets, som t.ex. något i Nätaggregatet, kan det ju vara svårare att hävda sitt köp om man byggt eget. Men trådskaparen har ju köpt en komplett färdigbyggd dator så där tycker jag det är solklart att han ska kunna få sin dator utbytt.