Fråga ang. konsumenträtt (vem betalar för vad vid returfrakt)

Permalänk
Medlem

Fråga ang. konsumenträtt (vem betalar för vad vid returfrakt)

God dag alla,

Shoppade en massa prylar på CoolerKit.se för en tid sedan och åkte på två patruller. Dels var en av produkterna trasig och två produkter önskade jag returnera för återköp (helt oöppnade).

Mailade Coolerkit, blev hänvisad till deras RMA-sida. Skapade tre RMA-s, följde hänvisningarna och emballerade produkterna hos Posten och returnerade dessa i ett paket till det dyra priset 175 kr. Kom sedan på att oavsett utfallet så går jag back - jag hade alltså kunnat köpa en ny fungerande produkt på stan och kasta de överblivna delarna om jag så ville, och ändå ha mer pengar över.

Läste igenom CoolerKit's information och villkor men lyckades inte hitta någon information alls om vem som betalar vad vid returfrakt. Har även mailat dom om detta (nyligen) men inte erhållit svar ännu. Blev dock bara allmänt intresserad om vad som gäller. CoolerKit är ju ett danskt företag, när de säljer produkter i Sverige via sin svenska webbsida, vad gäller då? De danska eller svenska lagarna? Och vem ska ersätta fraktkostnaden i slutändan? Är som sagt inte ute efter att gnälla runt, vill bara lära mig om vad som gäller.

Permalänk
Skrivet av Chij:

God dag alla,

Shoppade en massa prylar på CoolerKit.se för en tid sedan och åkte på två patruller. Dels var en av produkterna trasig och två produkter önskade jag returnera för återköp (helt oöppnade).

Mailade Coolerkit, blev hänvisad till deras RMA-sida. Skapade tre RMA-s, följde hänvisningarna och emballerade produkterna hos Posten och returnerade dessa i ett paket till det dyra priset 175 kr. Kom sedan på att oavsett utfallet så går jag back - jag hade alltså kunnat köpa en ny fungerande produkt på stan och kasta de överblivna delarna om jag så ville, och ändå ha mer pengar över.

Läste igenom CoolerKit's information och villkor men lyckades inte hitta någon information alls om vem som betalar vad vid returfrakt. Har även mailat dom om detta (nyligen) men inte erhållit svar ännu. Blev dock bara allmänt intresserad om vad som gäller. CoolerKit är ju ett danskt företag, när de säljer produkter i Sverige via sin svenska webbsida, vad gäller då? De danska eller svenska lagarna? Och vem ska ersätta fraktkostnaden i slutändan? Är som sagt inte ute efter att gnälla runt, vill bara lära mig om vad som gäller.

Vad jag vet så vid reklamation står företaget för frakten. Om man nyttjar 14 dagars ångerrätten så betalar kunden.
Sen är det ju Danmark, då gäller EU´s bestämmelser. Kolla på deras sida så hittar du säkert.

Permalänk
Medlem

De måste ersätta dig för returfrakten om det är en godkänd reklamation, de behöver dock inte betala för någon frakt innan fått in någon produkt. Dock väljer de flesta företag att skicka ut en retursedel då de har bättre avtal och därmed billigare frakt än privatpersoner, så de spar pengar på det och gör det enklare för kund.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Är det en dansk sida med huvudsaklig försäljning i Danmark så gäller inte svensk konsumentlagstiftning. Dock förstår jag inte riktigt varför du gjorde RMA på de produkter som du bara skulle returnera? Normalt görs RMA bara på trasiga produkter.
Rent generellt när det gäller utlandshandel så kan du glömma ersättning för frakten. Det finns möjligheter att få ersättning men det är oftast för bökigt för att man ska orka hålla på med det.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Är det en dansk sida med huvudsaklig försäljning i Danmark så gäller inte svensk konsumentlagstiftning. Dock förstår jag inte riktigt varför du gjorde RMA på de produkter som du bara skulle returnera? Normalt görs RMA bara på trasiga produkter.
Rent generellt när det gäller utlandshandel så kan du glömma ersättning för frakten. Det finns möjligheter att få ersättning men det är oftast för bökigt för att man ska orka hålla på med det.

Jag kontaktade de och skrev vad mitt ärende gällde, de bad mig skapa RMA och skriva samma sak där, så det var det jag gjorde. Många företag hanterar ju återköp och alla sådana ärenden i samma ärendehanteringssytem som sina RMA's så det är nog därför ordet följer med överallt.

Tack för informationen kring utlandshandel.

Permalänk
Medlem

Gammal tråd jag vet men måste bara skriva av mig min frustration.
Samma sak här, köpte grejer från Coolerkit och en fläkt för 180 spänn var trasig.
Kostar ju mer än halva den summan att skicka tillbaka + tiden man lägger på allt runtomkring.
Kollar man betyg på prisjakt är det enda folk klagar på deras rma...
Fan ska jag behöva stå för kostnader när det är deras skit som är trasig...

Så, då var gnället över och jag går och köper en ny fläkt och får dricka 3 bärs mindre på krogen nästa gång jag är ute... eller...?

Permalänk
Medlem

@Hench: om den är defekt och du gör ett rma för detta så bör väl coolerkit stå för frakt och även skicka ut en ny fläkt till dig? Inte ska du behöva betala frakt för en defekt produkt.
Om man beställer på coolerkit.se måste väl ändå svenska konsumentregler gälla?

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

Det är svensk konsumenträtt som gäller och vid rma ärenden är det företaget som står för returfrakten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Jag skickade ett mail och frågade Coolerkit som svarade med att skicka en returfraktsedel. Kollar man historiskt så verkar dom inte skött det lika snyggt, då dom fått mycket negativa betyg som handlat om rma och att folk inte fått tillbaka pengar för fraktkostnader.

Hur som helst slutet gott och nu kan man ju säga att jag fått tre öl gratis... eller?

Ha en fin tisdag på er.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hench:

Jag skickade ett mail och frågade Coolerkit som svarade med att skicka en returfraktsedel. Kollar man historiskt så verkar dom inte skött det lika snyggt, då dom fått mycket negativa betyg som handlat om rma och att folk inte fått tillbaka pengar för fraktkostnader.

Hur som helst slutet gott och nu kan man ju säga att jag fått tre öl gratis... eller?

Ha en fin tisdag på er.

Jag vet inte om det här stämmer men i det gamla inlägget i trådstarten så handlar det om både reklamation och en vanlig retur (ångrat köpet) och då gäller olika regler för frakten, vid reklamation så ska butiken betala den men vill man returnera en vara så ska kunden stå för frakten och jag kan tänka mig att en del blandar ihop det, många blandar ju även ihop garanti och reklamation som också är olika saker juridiskt sett.
Sånt gör att en del klagar när företag egentligen sköter allt enligt de lagar som är tillämpliga men kunden förväntar sig bättre service än lagen kräver, vissa företag ger också det men det är goodwill eller "marknadsföring"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.