Bästa programmen för Linux - v2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Programmering IDE:
https://code.visualstudio.com/

Utvecklingsmiljö för massor av programmeringsspråk. Finns för Linux, MacOSX och Windows så man kan köra samma miljö oavsett vilken plattform man använder. Har själv testat det med att göra mobilappar i Dart/Flutter för Android. Kör det på Debian 10.

Skulle hellre rekommendera att använda VSCodium som är fri från Microsofts trackers.

https://github.com/VSCodium/vscodium

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

CAD

@SysGhost:

Programmering:
Eclipse
Emacs

Systemadministration/automatisering
CFEngine (community och betalvarianten)
betalvarianten är grattis för upp till 25 maskiner.
används av linkedin (bland annat)

CAD:
Siemens NX (kostar som det brukar när man pratar industriella system) i lite äldre versioner
kan användas i Linux (den nuvarande har tydligen förlorat GUI för linux men vissa
verktyg som används under huven för beräkningar kan köras fjärr på en kraftigare maskin som
kan köra linux) , nej jag håller inte på med CAD .

Pro/engineer / creo parametric har tydligen funnits i en version för linux men samma sak där,
bortplockad från marknaden.

Versionshantering
git
bitkeeper exv

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera en trevlig terminal: Tilix
https://gnunn1.github.io/tilix-web/

Iaf om man arbetar med *NIX-system. Väldigt lätt att arbeta med och konfigurera som man vill.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Inaktiv

Här är min lista på verktyg jag skulle ha svårt att klara mig utan - Jag länkar inte alla det tar för mycket tid, verkar något intressant så googla så får ni träff direkt.

autofs - Mounta alla dina arkiv automatiskt när du behöver dom, sshfs, rar2fs, cd skivor osv, används dom inte unmountas dom.
rar2fs - Mounta alla dina rar arkiv och dom blir "uppackade", sparar mycket CPU power här.
curlftps - Mounta ftp servrar över nätet
sshfs - Mounta nätverks diskar över nätet
emagnet - Hämtar mail + passwords från pastebin
mutt - Mail klient
cmus - Musik klient
bitlbee - IM Manager, kan vara ansluten till facebook, twitter, google talk, steam m.fl chatt klienter i din irc client (weechat)
vim - Text editor, när man verkligen kan den så är den oslagbar med rätt plugins.
netcat - Min favorit.
the silver searcher - Istället för grep, använder alla cpu cores, SJUKT mycket snabbare än vanliga grep -r
adb/fastboot - Anslut till din android enhet via cli.
pigz - Likt the silver searcher fast för tar, unpackar arkiv med alla cpu cores SJUKT mycket snabbare än att bara använda tar, handlar om minuter många gånger när du ska extrahera arkiv
atool - atool -x packar upp så vitt jag provat alla arkiv, slipper hålla reda på tar -xf, unzip m.m atool sköter det snyggt för alla typer av arkiv extensions.
sconsify - Spotify i cli, snyggt och enkelt gränsnitt.
lftp - ftp client som klarar det mesta, klarar parallel downloads också
pssh - Kör ett kommando på X antal servrar samtidigt (hur många du vill), en riktigt snabb parallel ssh klient lägg bara till alla hosts i en text fil och kör pssh -h hostfil -i <kommando> så kör den alla kommandon samtidigt på alla servrar i listan.

Jag har ju en multi core cpu för att använda alla cores, vet inte varför folk inte använder dom parallela altenativen mer. Jag försöker köra allt som går med multi cores för snabbare arbete. GNU/Parallel används också flitigt, nåja. Detta var min lista kanske hjälper de någon med lite tips.

Permalänk
Medlem

openshotvideoeditor för enkel uppladdning av låtar på youtube t.ex.

Permalänk

Text editor till Ubuntu

Jag provar nu 32bitars Ubuntu och begriper inte att de har en kass text editor.
Man kan bara skriva SAVE och inte SAVE AS.
Vad ska jag ladda ner?

Permalänk
Medlem

@Greyguy1948:

Vilken version av ubuntu är det du kör? Ska väl vara libre office writer förinstallerat och där finns både save och save as funktion både under arkiv men även om man trycker på a4 bladet med en pil ner på uppe till vänster.

Eventuellt kanske det inte medföljer beroende på distro och om du väljer att ladda ner en minimal version då flertal användbara och mindre användbara program inte installeras, kan läsas om här:
https://www.omgubuntu.co.uk/2018/02/ubuntu-18-04-minimal-inst...

Och om du kör Ubuntus egna inbyggda som heter textredigerare(också känd som gedit) så trycker du på dom tre sträcken uppe till höger och då får du upp spara som, jag rekommenderar dock libre office då du får bättre möjlighet att spara till fler format såsom docx och xlsx om du ville det ska vara kompatibelt med t.ex. Microsoft Office.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

16.4

Skrivet av BaZZe:

@Greyguy1948:

Vilken version av ubuntu är det du kör? Ska väl vara libre office writer förinstallerat och där finns både save och save as funktion både under arkiv men även om man trycker på a4 bladet med en pil ner på uppe till vänster.

Eventuellt kanske det inte medföljer beroende på distro och om du väljer att ladda ner en minimal version då flertal användbara och mindre användbara program inte installeras, kan läsas om här:
https://www.omgubuntu.co.uk/2018/02/ubuntu-18-04-minimal-inst...

Och om du kör Ubuntus egna inbyggda som heter texteditor så trycker du på dom tre sträcken uppe till höger och då får du upp spara som, jag rekommenderar dock libre office då du får bättre möjlighet att spara till fler format såsom docx och xlsx om du ville det ska vara kompatibelt med tex microsoft office.

Version 16.4 (senaste 32bitar som finns).
Vill inte skriva kod i Libre Office- kan bli osynig styrkod!

Permalänk

Nu hittar jag save as- ligger under file.
File ska markeras innan!

Permalänk
Medlem

Jag kör MP3directcut på både Linux och Windows. Med det programmet kan man redigera mp3 och aac filer utan förlust. På Linux kör man mha WINE!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Version 16.4 (senaste 32bitar som finns).
Vill inte skriva kod i Libre Office- kan bli osynig styrkod!

Ska du skriva kod så är det emacs eller vim (beroende på smak) som jag skulle rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Jag provar nu 32bitars Ubuntu och begriper inte att de har en kass text editor.
Man kan bara skriva SAVE och inte SAVE AS.
Vad ska jag ladda ner?

Varför använder du en 32-bitars version? Är CPU:n antik eller? 64-bitars CPU fanns redan 2003 eller tidigare.

För programkodning använder man en ren texteditor, helst utan automatisk ifyllnad. Det är när du lärt dig programkoden du kan vara lat och använda en texteditor som automatiskt fyller i koden. Annars lär du dig inte att se när programmet gör fel.

Dom bästa för att se programkod är nano och xed. Båda dessa markerar syntax, värde etc med färger.

Om du inte har programmen så installerar du dom med sudo apt install nano xed i en terminal

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag gillar Geany som text editor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

För programkodning använder man en ren texteditor, helst utan automatisk ifyllnad. Det är när du lärt dig programkoden du kan vara lat och använda en texteditor som automatiskt fyller i koden. Annars lär du dig inte att se när programmet gör fel.

Dom bästa för att se programkod är nano och xed. Båda dessa markerar syntax, värde etc med färger.

Nej, du använder inte en ren texteditor när du utvecklar ett program. Det är heeelt onödigt att sitta och försöka få all syntax rätt, när det finns så mycket bättre program för ändamålet så som en IDE som är gjort för språket du skriver i.
Allt annat är bara dåliga tips. Med en IDE får du hjälp när det blir fel och du får förslag på förbättringar för koden, automatiskt indentering, och hjälp med bibliotek och mycket mycket mer.
Att sitta och försöka lära sig programmera med en ren texteditor är en fruktansvärt onödig uppförsbacke.
Använda en ren texteditor gjorde man på 90-talet typ. Du lär dig i-n-t-e mer genom att använda en ren texteditor, snarare stångar du pannan blodig för att det går så sakta att utveckla.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Finns det något bra alternativ till OneNote som inte ser ut som skräp? Något som kan hantera bilder helst. Och som inte är cherrytree.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Intressant! Hur står sig Clapper mot Celluloid?

https://celluloid-player.github.io/

Permalänk
Medlem

Jag gillar kitty för terminalemulator: https://sw.kovidgoyal.net/kitty/ för tabbar och gpu-accelererad
finns teman för https://github.com/dexpota/kitty-themes

I KDE (plasma) är nuvarande musikspelare Elisa för att browse-by-album-art och trevligt gränssnitt i övrigt, perfa för mina flac och alac. (Rent funktionellt fungerar det ungefär femtusen gånger bättre än Lollypop i Gnome3 och man kan se spår/filinfo på ett enkelt vis)

Markdown-editor för stunden är Obsidian. Har inte funnit nåt "kanvas"(börja skriva varsomhelst)-program likt Onenote för Linux utan mest en trave Markdown-editorer som är mer eller mindre bra. Man kan använda Code men gillar Obsidian lite mer för dagböcker och loggar och så. Den har "Readable line length"(!)* som jag inte sett i Code och inte existerar i Joplin (förutom via css och inte i både editor- och visningsläge, åtminstone inte vad jag fann eller fick reda på via forumtråd). Tack för telemetry-less-tipset ovan om Code för övrigt

*Brukade störa mig en del på webbsidor som uppenbarligen var lite för anpassade till mobiltelefoner och inte desktopskärmar i wide-format, alltså en pelare i mitten..tills jag försökte föra noter i Joplin med text som löpte över hela programfönstret. Det blir mer läsbart med en pelare i mitten än text som löper längs hela bredden.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

CMUS måste ni ju ta med, det är världens bästa musikspelare, rätt i terminalen!
Krita är också bra om man vill rita något lite snabbt men tycker gimp är för komplicerat.
Emacs är bra i teorin men kräver lite dedikation för att begripa sig på, så kanske inte passar i den här listan,
däremot är nano en extremt bra texteditor för oss som blir stressade av vi, vim eller emacs.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Emacs är bra i teorin men kräver lite dedikation för att begripa sig på, så kanske inte passar i den här listan,
däremot är nano en extremt bra texteditor för oss som blir stressade av vi, vim eller emacs.

Skulle föreslå micro i det sammanhanget.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuruZ:

Skulle hellre rekommendera att använda VSCodium som är fri från Microsofts trackers.

https://github.com/VSCodium/vscodium

Skickades från m.sweclockers.com

Archlinux har

community/code 1.58.0-1
The Open Source build of Visual Studio Code (vscode) editor

i sitt repo. Det verkar inte vara vscode, snarare vscodium men det står inte uttryckligen någonstans.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Archlinux har

community/code 1.58.0-1
The Open Source build of Visual Studio Code (vscode) editor

i sitt repo. Det verkar inte vara vscode, snarare vscodium men det står inte uttryckligen någonstans.

Om du kikar på https://archlinux.org/packages/community/x86_64/code/ så länkar de där till https://github.com/archlinux/svntogit-community/tree/packages...

Ser ut att vara vscode i sig som de paketerar, inget annat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Programväljaren Junction.
Med Junction kan du enkelt välja vilket program du vill öppna en fil eller länk med. Jag använder den för att kunna välja vilken webbläsare jag vill öppnar en länk i.

Permalänk
Medlem

Shotcut video editor.
https://shotcut.org/

Visa signatur

Nerd is the new Cool