Gigabyte lanserar moderkort för AMD Kabini

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte lanserar moderkort för AMD Kabini

Moderkortsmakaren Gigabyte rustar upp inför AMD:s lansering av sockel AM1 och Kabini för stationära datorer. På dagordningen syns en konsumentorienterad Micro ATX-modell.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

25W TDP. Det borde gå att kyla processorn passivt, eller har jag fel?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

25W TDP. Det borde gå att kyla processorn passivt, eller har jag fel?

Det går mycket väl att göra, jag har på test kylt en Pentium G630 med TDP på 65w passivt. Detta med en Cooler Master TX3 EVO. Dock satt det fortfarande en fläkt i datalådan som höll luftflöde till hårddiskarna.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Avstängd

Bara jag som tänker på mining med detta moderkort även om de bara är 3 kortplatser!

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Det går mycket väl att göra, jag har på test kylt en Pentium G630 med TDP på 65w passivt. Detta med en Cooler Master TX3 EVO. Dock satt det fortfarande en fläkt i datalådan som höll luftflöde till hårddiskarna.

Okay, det låter bra.
Kanske kan bli ny HTPC framöver då.
Förutsatt att det kommer mindre moderkort.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

25W TDP. Det borde gå att kyla processorn passivt, eller har jag fel?

Ja utan problem.

Jag kör en intel pentium g2030 med tdp på 55 watt helt passivt med billig tornkylare för 99:-

Den enda fläkten i datorn är nätagget som nästan inte jobbar alls.

Temperaturen runt 55 grader vid medelbelastning.

Vid typ 95 grader går processorn ner i hastighet för att inte överhetta, och från 55 grader är det lååångt dit!

Permalänk
Medlem

synd med så få sataportar, annars hade det ju kunnat vara intressant

Permalänk
Medlem

Mini-ITX med Kabini så blir det en ny Emulator maskin för mig

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av medbor:

synd med så få sataportar, annars hade det ju kunnat vara intressant

Den integrerade styrkretsen i Kabini har bara två SATA-portar. Vill man ha fler krävs externa styrkretsar som då hade ätit upp minst en PCIe.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

jag är väldigt fundersam på den fär extra kylflänsen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Avstängd

Kan inte dom göra sig av med sina USB 2 och köra helhjätat på bara USB 3 istället?

500 kr låter billigt, men sen med nätagg, chassi, etc så blir det en hel del.
Då kan man lika gärna köpa en Intel NUC.

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på en Intel Pentium för en emulator dator Kabini kommer inte klara av de nyare emulatorerna som PCSX2 Dolphin.

Men SNES NES och de äldre konsolerna bör funka utmärkt

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av rektor:

Kan inte dom göra sig av med sina USB 2 och köra helhjätat på bara USB 3 istället?

500 kr låter billigt, men sen med nätagg, chassi, etc så blir det en hel del.
Då kan man lika gärna köpa en Intel NUC.

vissa USB funktioner fungerar enbart i USB2, varför de inte släppt det helt å hållet ännu

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Verkar marknadsföra sig en aning för "indistruellt bruk" med tanke på saker som extra ESD-skydd på nätverksporten och extra tåligt mot fukt. Även alla dessa "legacy" gränssnitt är som gjort för att ha som styrdator till någon maskin eller liknande.

Sådana där skulle jag kunna tänka mig köra som dataloggningsmaskiner på jobbet. Billiga och robusta. Vi kör fortfarande med en del gamla pentium 4 och liknande, behövs liksom inte mer prestanda än så. Men nu när det kommer krav från IT-supporten att vi måste uppgradera till Windows 7 så kan detta vara en lämlig plattform där man kan trycka in billigt DDR3-minne men fortfarande köra vidare med de gamla gränssnitten mot hårdvaran. Visserligen ingen COM-port på bakpanelen men det verkar finnas header för COM-port (och parallellport med) på moderkortet. Bildskärm duger någon gammal VGA-skärm så VGA-port gör absolut ingenting. Drar de dessutom lite ström så gör det inget om fläktarna dammar igen efter några år, den behöver ändå inte kylas så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Skulle satsa på en Intel Pentium för en emulator dator Kabini kommer inte klara av de nyare emulatorerna som PCSX2 Dolphin.

Men SNES NES och de äldre konsolerna bör funka utmärkt

Har redan en maskin för PCSX2 och Doplhin vill inte släpa en så stor brummande maskin till övre TV-Rummet (de är rätt tungdrivna) utan nöjer mig med en maskin för alla andra system då den räcker till allt de andra samt som HTPC.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av truedesire:

vissa USB funktioner fungerar enbart i USB2, varför de inte släppt det helt å hållet ännu

USB är bakåtkompatibelt. Vad fungerar enbart med USB 2?

Jag tror alla funktioner fungerar i USB 3 förutsatt att man har ett modernt operativ system som stödjer xHCI.

Tråkigt att man ska behöva lida pga av folk med gamla Windows versioner som inte stödjer xHCI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

USB är bakåtkompatibelt. Vad fungerar enbart med USB 2?

Jag tror alla funktioner fungerar i USB 3 förutsatt att man har ett modernt operativ system som stödjer xHCI.

Tråkigt att man ska behöva lida pga av folk med gamla Windows versioner som inte stödjer xHCI.

Försök boota extern dvd via usb 3 och installera windows 7 så har du fått dig ett utmärkt exempel

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Försök boota extern dvd via usb 3 och installera windows 7 så har du fått dig ett utmärkt exempel

Räcker med att försöka med ett USB minne, med win 7

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Har redan en maskin för PCSX2 och Doplhin vill inte släpa en så stor brummande maskin till övre TV-Rummet (de är rätt tungdrivna) utan nöjer mig med en maskin för alla andra system då den räcker till allt de andra samt som HTPC.

Ah! Trodde du inte hade en HTPC. Det går utmärkt att bygga en HTPC som inte låter speciellt mycket och kompakt nu för tiden. G3320 + GTX 750/750 Ti med ett 150 watt pico psu. Så har du en ganska tyst HTPC

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ah! Trodde du inte hade en HTPC. Det går utmärkt att bygga en HTPC som inte låter speciellt mycket och kompakt nu för tiden. G3320 + GTX 750/750 Ti med ett 150 watt pico psu. Så har du en ganska tyst HTPC

Jag har en HTPC på bottenvåningen i TV-rummet som inte används till spel, jag vill leka med en kabini till vårat andra TV-rum i den inreda vinden som är mer av ett spel/mysrum där den skall få extra knäcka som HTPC men i första hand användas som RETRO emulatormaskin så jag behöver inte hårdvara i den för verken dolphin eller pcsx2 då jag redan har en maskin till det i datorrummet på mitten våningen sen kommer den inte ha plats för ett diskret garikkort heller då jag skall bygga in miniITX kortet i antingen ett dreamcast eller n64 skal då jag har ett par extra liggandes (är retro samlare och har trasiga maskiner som inte går att laga så jag förstör inga fungerande maskiner).

Jag förstår absolut inte vad det är du försöker förmedla, jag är inte intresserad av en G3320 och behöver inga tips om vad jag skall köpa. Jag behöver ingen hjälp med mina val av komponenter och har full koll på vad jag håller på med och det här är en nyhetstråd om kabini. Jag sa bara att jag vill ha en miniITX bräda med kabini som emulatormaskin till äldre spel inget mer inget mindre.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag har en HTPC på bottenvåningen i TV-rummet som inte används till spel, jag vill leka med en kabini till vårat andra TV-rum i den inreda vinden som är mer av ett spel/mysrum där den skall få extra knäcka som HTPC men i första hand användas som RETRO emulatormaskin så jag behöver inte hårdvara i den för verken dolphin eller pcsx2 då jag redan har en maskin till det i datorrummet på mitten våningen sen kommer den inte ha plats för ett diskret garikkort heller då jag skall bygga in miniITX kortet i antingen ett dreamcast eller n64 skal då jag har ett par extra liggandes (är retro samlare och har trasiga maskiner som inte går att laga så jag förstör inga fungerande maskiner).

Jag förstår absolut inte vad det är du försöker förmedla, jag är inte intresserad av en G3320 och behöver inga tips om vad jag skall köpa. Jag behöver ingen hjälp med mina val av komponenter och har full koll på vad jag håller på med och det här är en nyhetstråd om kabini. Jag sa bara att jag vill ha en miniITX bräda med kabini som emulatormaskin till äldre spel inget mer inget mindre.

Jag försökte inte ge dig några råd utan bara förklara hur jag hade tänkt. Ifall man vill ha en emulering maskin som klara allt så är G3220+Gpu en bättre alternativ som är hyfsat tyst. Skrev också att jag fattar att du väljer en kabini eftersom du redan har en dator för eventuell emulering av ps2. Det Står dock inte så tydligt.

Hoppas kabini kommer vara ett prisvärt alternativ.

Själv undrar jag hur presterar jämfört med intel alternativ som celeron 1037u.

(

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Jag försökte inte ge dig några råd utan bara förklara hur jag hade tänkt. Ifall man vill ha en emulering maskin som klara allt så är G3220+Gpu en bättre alternativ som är hyfsat tyst. Skrev också att jag fattar att du väljer en kabini eftersom du redan har en dator för eventuell emulering av ps2. Det Står dock inte så tydligt.

Hoppas kabini kommer vara ett prisvärt alternativ.

Själv undrar jag hur presterar jämfört med intel alternativ som celeron 1037u.

(

Kanske var lite hård igår var inte min dag så jag ber om ursäkt, meningen är att bygga Kabini maskinen extremt liten och strömsnål samt passivt kyld då den kommer vara i en N64 eller Dreamcast så har jag inte mycket svängrum för att göra mycket expansioner, jag har NES, SNES, N64, Sega MS/MD/saturn, PSX samt ett gäng arkadstickor och joysticks och några andra handkontroller som skall användas och anslutas från sidan samt att jag skall använda Hyperspin frontend för att få det lite användarvänligt, har precis lött ihopp så jag har en 20 portars USB-hub just för maskinen, först var tanken att använda AMD E350 men nu blev jag sugen på kabini istället när de ändå ligger runt hörnet

Skall absolut bli spännande att se hur kabini presterar och då även den integrerade grafikkretsen men den räcker absolut till vad jag skall ha den till

Blir det inte att jag sätter den i en N64/DC så har jag ett tiotal av det här chassit från en tunn klient som jag funderar på att använda då det är extremt litet men följer mITX standarden:

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Hoppas det går bra och lycka till med ditt projekt

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Någon som vet om AM3(+)-kylarna passar till AM1?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm, hur förhåller det här sig. Vill ha ett så snålt system som möjligt, som är litet och ändå erbjuder någon form av prestanda.

Frågan är då Kabini (+ Någon AMD GPU), alternativt annan CPU + GTX 750Ti, tanken är att det primärt ska vara en bruksdator med möjlighet att spela enklare spel.

Någon som har några förslag?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Qn1f3:

Hmm, hur förhåller det här sig. Vill ha ett så snålt system som möjligt, som är litet och ändå erbjuder någon form av prestanda.

Frågan är då Kabini (+ Någon AMD GPU), alternativt annan CPU + GTX 750Ti, tanken är att det primärt ska vara en bruksdator med möjlighet att spela enklare spel.

Någon som har några förslag?

Så fort du lägger in en lös grafikkrets blir AMDs APUer tämligen ointressanta. Deras styrka är den relativt kraftiga integrerade grafiken men den fördelen försvinner ju när man lägger till en lös GPU. Kvar har man bara en relativt klen CPU.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så fort du lägger in en lös grafikkrets blir AMDs APUer tämligen ointressanta. Deras styrka är den relativt kraftiga integrerade grafiken men den fördelen försvinner ju när man lägger till en lös GPU. Kvar har man bara en relativt klen CPU.

Tack för svaret, får spana vidare. Det lutar åt en i5:a för min del, såvida jag inte anser dem ha för hög TDP. Ligger samtliga på 65W eller har de modeller med lägre TDP-värde?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Qn1f3:

Tack för svaret, får spana vidare. Det lutar åt en i5:a för min del, såvida jag inte anser dem ha för hög TDP. Ligger samtliga på 65W eller har de modeller med lägre TDP-värde?

i5 finns mellan 84 och 35 W. Modellerna under 65 W är markerade med T efter namnet som betyder att de är extra strömsnåla men också lägre klockade. Letar du låg TDP så verkar i3 4330 vara populär. Den ligger på 54 W TDP. Titta inte för mycket enbart på TDP heller för det är en klassindelning och inte ett absolut mått på strömförbrukning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

i5 finns mellan 84 och 35 W. Modellerna under 65 W är markerade med T efter namnet som betyder att de är extra strömsnåla men också lägre klockade. Letar du låg TDP så verkar i3 4330 vara populär. Den ligger på 54 W TDP. Titta inte för mycket enbart på TDP heller för det är en klassindelning och inte ett absolut mått på strömförbrukning.

Tack ska du ha. Nej, det är väl litet tvivelaktigt om vad som egentligen mäts med TDP bland de olika tillverkarna, men det bör ge en fingervisning ungefär om hur den står i värmeutveckling.