Installera windows 7 från USB, med microsoft verktyg fungerar inte

Permalänk
Medlem

När hakar installationen upp sig? om installationen kommer fram till meddelandet att den kommer att starta om efter 10 sekunder så är det bara att dra bort USB minnet vid detta meddelandet för att undvika att installationen börjar om på nytt.

Och jag ser att du har en 3TB hårddisk och detta orsakar problem, för att kunna installera Windows 7 och utnyttja hela utrymmet på 3TB så bör man konvertera hårddisken till GPT och installera windows med UEFI om ditt moderkort stödjer detta, jag tycker att man bör välja en SSD eller en mindre HDD för undvika problemet med att MBR stödjer max 2TB HDD, läs mer om detta i denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1096754-3tb-hdd-pr...

Edit: Hur gammal är din dator? skriv specifikationen på din dator så blir det lättare för oss att hjälpa dig, och har du kört XP på 3TB hårddisken i din dator?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

När hakar installationen upp sig? om installationen kommer fram till meddelandet att den kommer att starta om efter 10 sekunder så är det bara att dra bort USB minnet vid detta meddelandet för att undvika att installationen börjar om på nytt.

Och jag ser att du har en 3TB hårddisk och detta orsakar problem, för att kunna installera Windows 7 och utnyttja hela utrymmet på 3TB så bör man konvertera hårddisken till GPT och installera windows med UEFI om ditt moderkort stödjer detta, jag tycker att man bör välja en SSD eller en mindre HDD för undvika problemet med att MBR stödjer max 2TB HDD, läs mer om detta i denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1096754-3tb-hdd-pr...

Edit: Hur gammal är din dator? skriv specifikationen på din dator så blir det lättare för oss att hjälpa dig, och har du kört XP på 3TB hårddisken i din dator?

Installationen kommer aldrig fram till något meddelande om att datorn tänker starta om om 10 sekunder.
Installationen verkar hänga sig strax innan. Och efter någon minut startar den om sig.
Efter omstarten så tar den fram till en dos skärm som säger att windows avslutades felaktigt,
där går det att välja att starta i något felsäkert läge, eller normalt. Sedan kommer det upp en windows skärm med
ett meddelande om windows inte kan starta.

Jag har provat att välja UEFI i BIOS, men jag har inte provat att konvertera till GPT

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0, AMD FX 9590 , Crucial BallistixSport XT 16GB 1866MHz, Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM, Antec KÜHLER H2O 620 V4, CoolerMaster GM 750W Modular

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

När hakar installationen upp sig? om installationen kommer fram till meddelandet att den kommer att starta om efter 10 sekunder så är det bara att dra bort USB minnet vid detta meddelandet för att undvika att installationen börjar om på nytt.

Och jag ser att du har en 3TB hårddisk och detta orsakar problem, för att kunna installera Windows 7 och utnyttja hela utrymmet på 3TB så bör man konvertera hårddisken till GPT och installera windows med UEFI om ditt moderkort stödjer detta, jag tycker att man bör välja en SSD eller en mindre HDD för undvika problemet med att MBR stödjer max 2TB HDD, läs mer om detta i denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1096754-3tb-hdd-pr...

Edit: Hur gammal är din dator? skriv specifikationen på din dator så blir det lättare för oss att hjälpa dig, och har du kört XP på 3TB hårddisken i din dator?

Nu har jag provat GPT och då ville installationen inte starta alls, det kom upp ett meddelande om att windowsinstallationen bara går att utföra på en NTFS partition.

När jag försöker installera på en NTFS partition kommer jag nu fram till att datorn räknar ner i 10 sekunder och startar om,
Efter omstarten klagar datorn på att windows inte avslutats korrekt och att det går att välja felsäkert läge eller normal start.
Väljer jag felsäkert läge klagar datorn på att windows inte går att installera i felsäkert läge.
Väljer jag normal start så bootar datorn och startar sedan om innan windows iconen kommer fram.
Ibland blinkar det fram en bluescreen, men inte varje gång.

Jag har också provat installera windows på en mindre äldre hårddisk, men det blir samma resultat.

I övrigt är följande delar nya:
Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0
AMD FX 9590
Crucial BallistixSport XT 2x8GB 1866MHz
Antec KÜHLER H2O 620 V4
Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0, AMD FX 9590 , Crucial BallistixSport XT 16GB 1866MHz, Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM, Antec KÜHLER H2O 620 V4, CoolerMaster GM 750W Modular

Permalänk
Medlem
Skrivet av RS27V10:

Nu har jag provat GPT och då ville installationen inte starta alls, det kom upp ett meddelande om att windowsinstallationen bara går att utföra på en NTFS partition.

När jag försöker installera på en NTFS partition kommer jag nu fram till att datorn räknar ner i 10 sekunder och startar om,
Efter omstarten klagar datorn på att windows inte avslutats korrekt och att det går att välja felsäkert läge eller normal start.
Väljer jag felsäkert läge klagar datorn på att windows inte går att installera i felsäkert läge.
Väljer jag normal start så bootar datorn och startar sedan om innan windows iconen kommer fram.
Ibland blinkar det fram en bluescreen, men inte varje gång.

Jag har också provat installera windows på en mindre äldre hårddisk, men det blir samma resultat.

I övrigt är följande delar nya:
Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0
AMD FX 9590
Crucial BallistixSport XT 2x8GB 1866MHz
Antec KÜHLER H2O 620 V4
Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM

Tyvärr har jag inte många förslag på vad du skall göra för fixa detta problem, men du kan kontrollera att ram minnet sitter i rätt slott och du kan även testa att endast använda en ram sticka vid installationen av Windows 7.

Du kan även läsa denna guide: How to Create a Bootable UEFI USB Flash Drive for Installing Windows 7, Windows 8, or Windows 8.1 http://www.eightforums.com/tutorials/15458-uefi-bootable-usb-...

Och denna guide: How to Install Windows 7 Using the "Unified Extensible Firmware Interface" (UEFI) http://www.sevenforums.com/tutorials/186875-uefi-unified-exte... om du gör detta så måste man ta bort alla partitioner på hårddisken innan du fortsätter med installationen.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Tyvärr har jag inte många förslag på vad du skall göra för fixa detta problem, men du kan kontrollera att ram minnet sitter i rätt slott och du kan även testa att endast använda en ram sticka vid installationen av Windows 7.

Du kan även läsa denna guide: How to Create a Bootable UEFI USB Flash Drive for Installing Windows 7, Windows 8, or Windows 8.1 http://www.eightforums.com/tutorials/15458-uefi-bootable-usb-...

Och denna guide: How to Install Windows 7 Using the "Unified Extensible Firmware Interface" (UEFI) http://www.sevenforums.com/tutorials/186875-uefi-unified-exte... om du gör detta så måste man ta bort alla partitioner på hårddisken innan du fortsätter med installationen.

Nu har jag provat med bara ett ram minne och flyttat runt det. Men det har inte hjälpt.

En förändring har jag dock upptäckt.
Nu klagar datorn ibland på att windows inte kan installeras på grund av felaktig avstängning och startar sedan om.
Ibland bryr datorn inte sig om att klaga utan startar bara om.

Datorn startar om oavsett om den bootar från USB eller hårddisken.
Så jag kommer inte åt att lägga till de drivers som jag laddat hem.
Nästa steg blir att formatera hårddisken i en annan dator, försöka börja om från början
med nya drivers.

Jag har också provat ytterligare ett grafikkort.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0, AMD FX 9590 , Crucial BallistixSport XT 16GB 1866MHz, Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM, Antec KÜHLER H2O 620 V4, CoolerMaster GM 750W Modular

Permalänk
Avstängd

Gå in i BIOS och välj att ladda in "failsafe defaults", samt spara. Det kan hjälpa med installationen. Det ska också finnas en loggfil någonstans som visar var det stannar.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte formatera hårddisken själv om du tar bort dom gamla partitionerna, här är en video som visar hur man tar bort dom gamla partitionerna och låter installationen skapa partitioner och formatera hårddisken http://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Gå in i BIOS och välj att ladda in "failsafe defaults", samt spara. Det kan hjälpa med installationen. Det ska också finnas en loggfil någonstans som visar var det stannar.

Hoppas på "failsafe defaults" för det har jag inte provat förut.

Loggfilen finns säkert någonstans på hårddisken, men datorn startar om innan jag hinner börja leta efter någon loggfil.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0, AMD FX 9590 , Crucial BallistixSport XT 16GB 1866MHz, Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM, Antec KÜHLER H2O 620 V4, CoolerMaster GM 750W Modular

Permalänk
Medlem

Nu har datorn fungerat i över en vecka.
Så då kan jag kanske hoppas att allt är ok och
att det går att installera mera hårdvara och mjukvara.
Verkar som om liten hårddisk till windows var bra.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0, AMD FX 9590 , Crucial BallistixSport XT 16GB 1866MHz, Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM, Antec KÜHLER H2O 620 V4, CoolerMaster GM 750W Modular