Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jun 2013

Vem har rätt? (CPU Monitor)

Hej! Har överklockat min processor för ett tag sen men det var först nu som jag upptäckte att mina två program visar båda olika spänningar. Detta är en bild från när processorn jobbar i full load.
Min fråga, vilket program har rätt?

Vill notera att jag har spänningen på Auto då jag är ganska ny på det här med överklockning och som ni kan se på bilden så är processorn överklockad till 4,2 Ghz. Har även gjort en Prime95 kontroll i ca 11 timmar och inga felanmärkningar upptäcktes och stabiliteten är god.

Som sagt, vill bara säga att jag är helt ny på detta så skulle vara tacksam om ni inte retar mig om det är så att jag är helt utåt vägarna.

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jun 2013

Om bilden är för liten:
http://i.imgur.com/qQIEJXs.png

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Edsbyn
Registrerad
Nov 2011

offtopic men vad har du för kylning?

Speldator 1: Corsair 750D | MSI Z87-GD65 | i5 4670k (4.1Ghz) | 8GB @1866 MHz | Corsiar H110| Asus 780 DirectCU II OC | 2x Corsair GS Series 128GB | 1x WD10EARS | TX 650W | Samsung S27C350 |
Speldator 2: Corsair 300R | ASUS crosshair IV formula | AMD 1090T (3.8Ghz) | 4GB @1600MHz | Corsair H80i | AMD 6970 | Cooler master 500W |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av Djivar:

offtopic men vad har du för kylning?

Noctua U12S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Cenorida:

Hej! Har överklockat min processor för ett tag sen men det var först nu som jag upptäckte att mina två program visar båda olika spänningar. Detta är en bild från när processorn jobbar i full load.
Min fråga, vilket program har rätt?

http://i.imgur.com/qQIEJXs.png

Vill notera att jag har spänningen på Auto då jag är ganska ny på det här med överklockning och som ni kan se på bilden så är processorn överklockad till 4,2 Ghz. Har även gjort en Prime95 kontroll i ca 11 timmar och inga felanmärkningar upptäcktes och stabiliteten är god.

Som sagt, vill bara säga att jag är helt ny på detta så skulle vara tacksam om ni inte retar mig om det är så att jag är helt utåt vägarna.

Jag röstar på CPU-Z, med anledningen att det känns som om din cpu hellre skulle vilja ta självmord, än att gå i 1.8 volt.

Zarkov: Det finns bara två sorters hårddiskar, de som har gått sönder och de som kommer att gå sönder.

Om man säljer sitt hus, har man inget hus kvar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av Lifooz:

Jag röstar på CPU-Z, med anledningen att det känns som om din cpu hellre skulle vilja ta självmord, än att gå i 1.8 volt.

Notera, Det står 1,1830 V

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005

CPU-Z har inte fungerat på min cpu de senaste 2 versionerna.
Troligen det.
Kolla AIDA64.

[ Antec P280 ] [ Fractal Newton R3 600w ] [ AMD FX-8350 5.5Ghz ] [ Asus 970 Pro Gaming Aura ] [ GTX970 OC @ 1.55Ghz]
[ 16GB Crucial 1600Mhz DDR3 ] [ Samsung 850 Pro 256GB + Kingston HyperX 240GB + 4.75TB Hdd ] [ Logitech Z-2300 + G930 ] [ Corsair H80] [ Win8.1 x64 Pro]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2010

Du har nog +0.020 offset, antagligen mäter ditt ena program med den, och det andra gör det inte

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av SirMacke:

Troligen det.
Kolla AIDA64.

Ska kolla

Skrivet av Lindell90:

Du har nog +0.020 offset, antagligen mäter ditt ena program med den, och det andra gör det inte

Det konstiga är att GPU-Z även säger fel när det gäller frekvens då den säger 4199,02 vilket inte är så mycket, Jag tror det har och göra med att den tror att min reference clock är på 99,98 Mhz vilket är fel det med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
e-tuna
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Cenorida:

Ska kolla

Det konstiga är att GPU-Z även säger fel när det gäller frekvens då den säger 4199,02 vilket inte är så mycket, Jag tror det har och göra med att den tror att min reference clock är på 99,98 Mhz vilket är fel det med.

det har med spread spectrum att göra, kommer inte ihåg om den skulle vara disabled elr enabled för att det ska bli helt rätt, men i princip så är det samma sak i vilket fall

ASUS Z87-PRO ATX, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Intel Core i7 4770K 4.3 GHz (Haswell), Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP SVART, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Be Quiet CPU Cooler Dark Rock PRO 2, Fractal Design Define R4 Svart, Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär, Windows 8.1 Svensk 64-bit OEM, asus 24 vg248qe 144hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av SirMacke:

Troligen det.
Kolla AIDA64.

Nya Siffror:

Om bilden är för liten: http://i.imgur.com/o84Wh3N.png

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Cenorida:

Notera, Det står 1,1830 V

Råkade missa det, my bad.

Zarkov: Det finns bara två sorters hårddiskar, de som har gått sönder och de som kommer att gå sönder.

Om man säljer sitt hus, har man inget hus kvar.