Överklockning av FX8120, frekvensen hoppar upp och ner och extremt låga temperaturer.

Permalänk

Överklockning av FX8120, frekvensen hoppar upp och ner och extremt låga temperaturer.

Hej! Har klockat min FX8120 till 4GHz, och höjt spänningen en bit. Har bara rört multipeln och spänningen. När jag belastar den med prime95 eller OCCT så går den inte över runt 35 grader, och både OCCT och CPU-Z säger att frevensen hoppar upp och ner, alltså under full belastning.

Såhär ser grafen i OCCT ut:

Vad är problemet?

Permalänk
Medlem

Har du stängt av turbo och energispar funktioner?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av w4nt3n:

Har du stängt av turbo och energispar funktioner?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, vad jag vet. En funktion som just nu är på som jag inte ved vad den gör är CPU host control. Vad är detta?

Moderkortet är för övrigt ett Gigabyte GA-78LMT-USB3.

Nu hittade jag problemet. En energisparfunktion som du sa, gömd i en annan del av bios.

Permalänk
Medlem

Cpu host control är för att andra fsb

Edit:den kan även klocka ner sig om vrmn blir för varm
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Verkar som det är något strul ändå, frekvensen hoppar i ett visst test i prime95. Ska fixa en graf.

Såhär blir det med testet som heter In-place large FFTs

Temperaturen ligger nu runt 40c.

Permalänk
Medlem

Vad har du för komponenter i datorn pch vad för nätagg? Tror du har fel på 12v sensorn. 7,9v är orimligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa köra samma test med orginal klock. Du har ett budget moderkort tveksamt om den ens klarar din cpu i orginal klock. Du skulke behöva någon fläkt eller någor till vrmn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ska testa att testa någon kväll då jag har tid. Mitt nätagg är ett Silver Power SP-SS500. Jag tror också det är fel på sensorn, för om 12v-spänningen skulle vara 8v skulle väl allt gå sönder?

Vad menar du är det som brister i mitt moderkort? Kylningen av VRM?

Permalänk
Medlem

Tror inte den skulle kunna vara igång på 8v.
Ja, vrm sitter under kylflänsen till vänster om processorn. Troligtvis väldigt varm med så liten kylfläns.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ja, jag har en HR-02 som kylare, och den hänger dessutom över VRM:en, och det blir väl ganska kasst lufflöde där.

Permalänk
Medlem

Varför behöver du klocka processorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Spelar en del Kerbal Space Program, och det jobbar bara på en kärna, så jag tänkte få upp frekvensen lite för att det ska funka bättre. Annars klarar jag mig bra på stock, så det kanske blir en återställning av standardinställningarna.

Permalänk
Medlem

Temperaturerna är orimliga. Har du kollat med fler program?
Kan mycket väl vara att processorn throttlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Temperaturerna är orimliga. Har du kollat med fler program?
Kan mycket väl vara att processorn throttlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte kollat med något annat program, rekommenderar du något? Jag tror dock att temperaturerna kan stämma, varken kylaren eller utblåset är alls varmt.

Permalänk
Avstängd

Många här som har problem med fx 8 serien . alla har dock en sak gemensamt moderkorten som används med CPU:n är inte gjord att användas med den trots att det funkar att starta den . moderkort med minst 6+2 faser på vrm så funkar det mycket bättre hälst ett high end kort med 8+2 faser med 990fx chip är det bättre valet att köra om man skall använda den fx serien . så slipper man mycket problem . bara en notis
Tror inte den brädan orkar ge ström till den CPU:n i last där av att den hoppar upp och ner . klockar du lite till och testar så går det nog sönder tror jag

Mitt råd byt MB

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk

Eller så kör du bara på stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smygbas:

Ja, vad jag vet. En funktion som just nu är på som jag inte ved vad den gör är CPU host control. Vad är detta?

Moderkortet är för övrigt ett Gigabyte GA-78LMT-USB3.

Nu hittade jag problemet. En energisparfunktion som du sa, gömd i en annan del av bios.

har samma moderkort som dig, vart exakt hittade du detta? Min cpu throttlar med