Datorn "startas" när jag sätter i strömkabeln

Permalänk
Medlem

Datorn "startas" när jag sätter i strömkabeln

* * * Problemet är löst * * *
Problemet var att sidopanelskablarna var kopplade fel till moderkortet.
Det började med att jag skulle kolla vad som var + och - på panelsladdarna (pil = minus (jord) enligt där jag läste) och i samband med det så läste jag att det kunde kortslutas om något var kopplat fel. Jag kopplade alltså dessa rätt och den startade utan problem.
Tack för all hjälp!
* * * * * * * * * * * * * * *
Hej!

Jag drog om kablarna i min dator i samband med nytt köp av fläktkontroll. Sedan efter det hela, när jag sätter in elkabeln, så verkar datorn vara på, men startas inte. Alltså den "startas" utan att någonting händer och det är bara HDD- eller Power-lampan som lyser på sidopanelen av mitt Bitfenix Phenom M. Får ingen bild på skärmen och det verkar som jag inte får någon respons från datorn, fläktarna startar inte, HDDn startar inte. Som sagt drar inte fläktarna igång som det gjorde för vissa när jag googlade problemet. Det händer inget när jag håller inne/trycker på startknappen.

Vad kan felet vara? Hur får jag igång datorn igen?

Övrig notering:
- Kan det vara Power, Activity osv, som jag kopplat fel till moderkortet? (kan ha kopplat in dom lite snabbt)
- Det känns som när jag satte i moderkortet FÖRSTA (alltså när jag hade köpt den så det var innan denna händelse då jag nu endast DRAR OM kablarna) gången så såg det lite snett ut i jämförelse med IO-plåten men den sitter i alla sina moderkortsstandoffs. ( läste något om att det kunde vara problem om det låg emot, kommer inte ihåg exakt )
- Jag hade också lite random bluescreens innan detta men det är ju bara dålig installation/drivrutiner osv.

Operativsystem: Microsoft Windows 7
Processor: Intel Core i5 4670K (standardklock)
Processorkylare: Phanteks ph-tc14pe
Moderkort: Gigabyte GA-Z87MX-D3H mATX
Minne: 4x 4 GB Corsair Vengeance 1600 MHz
Grafikkort: MSI GTX 660 OC (standardklock)
Hårddisk: 2x Corsair Force 3 120 Gb
Nätaggregat: Corsair CX750M

Edit: Tydliggjorde att jag inte har tagit ur mitt moderkort.

Visa signatur

-Game- | i5 4xxxK @stockclock | MSI GTX 660 OC @stockclock | Gigabyte MB | Corsair Vengeance 4x4GB | Corsair Force 3 120GB [x2 Raid0] | 2TB HDD | Bitfenix Phenom M | Corsair 750cxm
-"Server"- | i5 2500K @Stockclock | Corsair Vengeance 2x4GB | ASRock Extreme 3 Gen 3 | Random HDD | Fractal Design Define R3 | Fractal Design Tesla 650 |

Permalänk
Skrivet av Zevaar:

Hej!

Jag drog om kablarna i min dator i samband med nytt köp av fläktkontroll. Sedan efter det hela, när jag sätter in elkabeln, så verkar datorn vara på, men startas inte. Alltså den "startas" utan att någonting händer och det är bara HDD- eller Power-lampan som lyser på sidopanelen av mitt Bitfenix Phenom M. Får ingen bild på skärmen och det verkar som jag inte får någon respons från datorn, fläktarna startar inte, HDDn startar inte. Som sagt drar inte fläktarna igång som det gjorde för vissa när jag googlade problemet. Det händer inget när jag håller inne/trycker på startknappen.

Vad kan felet vara? Hur får jag igång datorn igen?

Övrig notering:
- Kan det vara Power, Activity osv, som jag kopplat fel till moderkortet? (kan ha kopplat in dom lite snabbt)
- Det känns som när jag satte i moderkortet första gången så såg det lite snett ut i jämförelse med IO-plåten men den sitter i alla sina moderkortsstandoffs. ( läste något om att det kunde vara problem om det låg emot, kommer inte ihåg exakt )
- Jag hade också lite random bluescreens innan detta men det är ju bara dålig installation/drivrutiner osv.

Operativsystem: Microsoft Windows 7
Processor: Intel Core i5 4670K (standardklock)
Processorkylare: Phanteks ph-tc14pe
Moderkort: Gigabyte GA-Z87MX-D3H mATX
Minne: 4x 4 GB Corsair Vengeance 1600 MHz
Grafikkort: MSI GTX 660 OC (standardklock)
Hårddisk: 2x Corsair Force 3 120 Gb
Nätaggregat: Corsair CX750M

ehhm om du har problem nu när du skruvat in nytt.. så ta bort det du satt in kolla vad som händer

du får nog förklara vad du gjort med moderkortet ? har du skruvat ur det för en fläktkontroller ? låter onödigt
vad betyder "moderkortsstandoffs" ? har du distanser under moderkortet ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

har du kontrollerat att du fått i 24 pins kontakten ordentligt ?
eller 4 alt 8 pins till cpu ?
prova att börja om med alla anslutningar
fungerar inte det
riv ut testa allt utanför chassi
liknande betende hade min fast vägra boota upp men då hade en allt som hade ge ström till cpu,vga ,ram get upp
hdd starta fläktar starta men allt annat var dött

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

ehhm om du har problem nu när du skruvat in nytt.. så ta bort det du satt in kolla vad som händer

du får nog förklara vad du gjort med moderkortet ? har du skruvat ur det för en fläktkontroller ? låter onödigt
vad betyder "moderkortsstandoffs" ? har du distanser under moderkortet ?

standoffs och moderkorts distanser är samma sak

Permalänk
Skrivet av Asmodeus800:

standoffs och moderkorts distanser är samma sak

frågan är fortfarande varför man lyfter på moderkortet om man ska sätta in en fläktkontroller ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zevaar:

Hej!

Jag drog om kablarna i min dator i samband med nytt köp av fläktkontroll. Sedan efter det hela, när jag sätter in elkabeln, så verkar datorn vara på, men startas inte. Alltså den "startas" utan att någonting händer och det är bara HDD- eller Power-lampan som lyser på sidopanelen av mitt Bitfenix Phenom M. Får ingen bild på skärmen och det verkar som jag inte får någon respons från datorn, fläktarna startar inte, HDDn startar inte. Som sagt drar inte fläktarna igång som det gjorde för vissa när jag googlade problemet. Det händer inget när jag håller inne/trycker på startknappen.

Vad kan felet vara? Hur får jag igång datorn igen?

Övrig notering:
- Kan det vara Power, Activity osv, som jag kopplat fel till moderkortet? (kan ha kopplat in dom lite snabbt)
- Det känns som när jag satte i moderkortet första gången så såg det lite snett ut i jämförelse med IO-plåten men den sitter i alla sina moderkortsstandoffs. ( läste något om att det kunde vara problem om det låg emot, kommer inte ihåg exakt )
- Jag hade också lite random bluescreens innan detta men det är ju bara dålig installation/drivrutiner osv.

Operativsystem: Microsoft Windows 7
Processor: Intel Core i5 4670K (standardklock)
Processorkylare: Phanteks ph-tc14pe
Moderkort: Gigabyte GA-Z87MX-D3H mATX
Minne: 4x 4 GB Corsair Vengeance 1600 MHz
Grafikkort: MSI GTX 660 OC (standardklock)
Hårddisk: 2x Corsair Force 3 120 Gb
Nätaggregat: Corsair CX750M

Du har inte råkat sätta en pci-e strömkabel till cpun? dom är 8-pins både till cpu och pci-e men plus och minus är tvärt om på dom så sätter du en sån till cpun så startar ingentning mer än kanske fläktarna i lådan.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

ehhm om du har problem nu när du skruvat in nytt.. så ta bort det du satt in kolla vad som händer

du får nog förklara vad du gjort med moderkortet ? har du skruvat ur det för en fläktkontroller ? låter onödigt
vad betyder "moderkortsstandoffs" ? har du distanser under moderkortet ?

Om det framgick att jag skruvat ur moderkortet stämmer det inte. Moderkortet, processorn, ram, nätaggregatet var det enda som satt kvar. Som en tidigare skrev så har jag distanser ja och alla skruvar sitter i men det är ändå något som verkade lite snett ( IO-plåten verkar "närmare" och kanske lite off på, vad man vanligtvis kallar, den övre delen av moderkortet.

Skrivet av Asmodeus800:

har du kontrollerat att du fått i 24 pins kontakten ordentligt ?
eller 4 alt 8 pins till cpu ?
prova att börja om med alla anslutningar
fungerar inte det
riv ut testa allt utanför chassi
liknande betende hade min fast vägra boota upp men då hade en allt som hade ge ström till cpu,vga ,ram get upp
hdd starta fläktar starta men allt annat var dött

Jag får prova börja om med det ja

Skrivet av jonatan80:

frågan är fortfarande varför man lyfter på moderkortet om man ska sätta in en fläktkontroller ?

Som jag skrev tidigare så har jag inte gjort det och om det nu kan tolkas så så har jag väl skrivit lite fel.

Skrivet av Mac83:

Du har inte råkat sätta en pci-e strömkabel till cpun? dom är 8-pins både till cpu och pci-e men plus och minus är tvärt om på dom så sätter du en sån till cpun så startar ingentning mer än kanske fläktarna i lådan.

Mitt CX750M som är modulärt har 8-pinskontakten permanent kopplad och då jag hade kopplat ur alla kablar så fanns det bar den att koppla i så jag är 100% säker på att det var 8-pin cpu och inte pci-e

Visa signatur

-Game- | i5 4xxxK @stockclock | MSI GTX 660 OC @stockclock | Gigabyte MB | Corsair Vengeance 4x4GB | Corsair Force 3 120GB [x2 Raid0] | 2TB HDD | Bitfenix Phenom M | Corsair 750cxm
-"Server"- | i5 2500K @Stockclock | Corsair Vengeance 2x4GB | ASRock Extreme 3 Gen 3 | Random HDD | Fractal Design Define R3 | Fractal Design Tesla 650 |

Permalänk
Medlem

Jag har löst problem och skriver nu från min dator. Kolla EDIT på första inlägget för förklaring.

Visa signatur

-Game- | i5 4xxxK @stockclock | MSI GTX 660 OC @stockclock | Gigabyte MB | Corsair Vengeance 4x4GB | Corsair Force 3 120GB [x2 Raid0] | 2TB HDD | Bitfenix Phenom M | Corsair 750cxm
-"Server"- | i5 2500K @Stockclock | Corsair Vengeance 2x4GB | ASRock Extreme 3 Gen 3 | Random HDD | Fractal Design Define R3 | Fractal Design Tesla 650 |