Moderaterna kopplar sjunkande skolresultat bland pojkar till datorspelande

Permalänk
Melding Plague

Moderaterna kopplar sjunkande skolresultat bland pojkar till datorspelande

Tv- och datorspel blir vanligare i lägre åldrar och diskussionerna är många kring effekterna på unga. Nu gör Moderaterna en direkt koppling mellan det populära fritidsintresset och sjunkande skolresultat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Löjligt ju, finns ju studier som visar dem positiva sidorna av datorspelande också, varför nämner dem inget om det för?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Löjligt ju, finns ju studier som visar dem positiva sidorna av datorspelande också, varför nämner dem inget om det för?

För att de måste hitta en syndabock som inte är de själva, när deras egen politik bidrar till de sjunkande betygen.

Det är lätt att skylla på något utan att först utreda hur det verkligen ligger till. Se bara på skolskjutningarna i USA där media alltid skyller på typ Hårdrock, tv-spel och Turtles.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Löjligt ju, finns ju studier som visar dem positiva sidorna av datorspelande också, varför nämner dem inget om det för?

Jag måste säga att det finns negativa aspekter av det också, men det är ju individuellt . Och det positiva nämns väl ganska ofta, av vad jag har sett i alla fall?

Permalänk
Medlem

Det verkar nästan som att Moderaternas mål i år är att begå politiskt självmord, i väljargruppen yngre och studenter i alla fall.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Extremaz:

Löjligt ju, finns ju studier som visar dem positiva sidorna av datorspelande också, varför nämner dem inget om det för?

På vilket sätt är det löjligt? Det behövs mer än en positiv sida i livet för att klara sig. Det är en sak att totalförbjuda något och en helt annan att inse att det krävs balans.

Permalänk
Medlem

Vore det kanske inte god tid att ta en mer allvarlig titt på hur de undervisar och engagerar barnen i undervisningen?

Sen är det kanske så det spelas för mycket datorspel, men det kan inte vara datorspelens fel, det är problem hos föräldrarna till barnen som spelar för mycket.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Löjligt ju, finns ju studier som visar dem positiva sidorna av datorspelande också, varför nämner dem inget om det för?

Visst är det så, det ändrar inte faktumet att spelande bidrar till sjunkande skolresultat. Om du utvecklar det logiska tänkandet och lite språkkunskaper, är det inte mycket att hurra för om allt annat fortfarande pekar nedåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Löjligt ju, finns ju studier som visar dem positiva sidorna av datorspelande också, varför nämner dem inget om det för?

Tror du att du kommer få bra betyg i till exempel matematik om du sitter och spelar BF4 en stor del av dagen istället för att plugga matematik?

Permalänk
Medlem

3 timmar? Jävla casuals.

Ont: Självklart kan spelandet påverka skolan om det görs i för stor utsträckning. Jag kan börja med att säga att jag är inget fan av Moderaterna. Det är givet att om man spenderar för mycket tid på något så att något annat får lida, så har man problem. Det är väl inte helt orimligt att man borde ha lite bättre betyg istället för högre rank i exempelvis CS:GO.

Permalänk
Medlem

Eller så är det er skitpolitik som skapar otrygghet i hemmen och alla nedskärningar i skolorna får negativa effekter.

Jag förväntar mig spydiga kommentarer från moderater och folkpartister i vanlig ordning.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Detta är väldigt inviduellt. Jag spelade otroligt mycket dator under högstadie/gymnasie-tiden men gick ut med bra betyg iaf, däremot har jag vänner vars betyg gått åt skogen p.g.a datorspelande. Så att man upplyser problemet är bra, men att göra det på rätt sätt är ännu viktigare. Dra inte alla över en kant och säg att datorspelande sänker skolbetygen, säg att föräldrar vars barn som spelar mycket dator ska vara extra varsamma så det inte går ut över betygen ist.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

De har ju en poäng med att om man spelar så mycket så att ens kost och sömn blir lidande så kommer det att påverka ens skolgång negativt. Det är ju inte spelen i sig som är det dåliga utan vanorna kring spelen. Det handlar om att hitta en balans mellan skola, nöje, kost och sömn.

Permalänk
Medlem

Jag har lärt mig mycket engelska och ekonomi tack vare spelandet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd

eller så handlar de mer om att skolarna har blivit så fjolliga och flickanpassade att de är löjligt.

Män är biologiskt programmerade att använda händerna, men hur jävla mycket får man göra de i skolan? så vad väljer folk att göra? ju de använder sina händer för att göra något i en dator.

dagens skola är så jävla värdelös.

Permalänk
Skrivet av Subtractive:

Det verkar nästan som att Moderaternas mål i år är att begå politiskt självmord, i väljargruppen yngre och studenter i alla fall.

Håller med dig, sänkt studiebidrag och smutskastning av gaming-kultur under ett valår.
Detta tillsammans med skattehöjningar för vanliga arbetstagare får mig att ställa frågan
- Om inte hela valet är en läggmatch från moderaternas sida, de försöker ju inte ens vinna röster i nuläget?

Permalänk
Medlem

Det är ju knappast något nytt att unga människor hellre spenderar tid på sina intressen framför läxan.

Permalänk
Medlem

Av personlig erfarenhet när jag gick i skolan så valde jag datorn över skolarbete för det var mycket roligare men nu i efterhand så inser jag hur dumt det är och problemet är väl att många ungdomar väljer att göra det roligare före det tråkiga men man kan inte lägga all skuld på just spel men det är ändå inte helt oskyldigt.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Det kommer ju minst en sån här nyhet varje år av nån så kallad "statsvetare". Seriöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Löjligt ju, finns ju studier som visar dem positiva sidorna av datorspelande också, varför nämner dem inget om det för?

Fast nu ställdes det i kontrast till läxläsning och jag tror att man kan säga med viss säkerhet att det enklaste sättet att klara av en läxa om alternativen är att spela tv-spel, spela fotboll eller göra läxan, är att göra läxan. Men det är möjligt att jag har fel och att de positiva effekterna av datorspelande är så kraftfulla att man lär sig läxan snabbare genom att inte läsa den och istället spela.

Permalänk
Medlem

jag kopplar sjunkade resultat till att dagens skolreform är onödigt krånglig och lärarna knappt själva vet hur de ska bedöma eleverna..

Just inom matematiken har de försökt baka in så mycket som möjligt som förut låg i de högre kurserna som Matte D, E ner till B, C som gör att det blir för mycket helt enkelt..

De flesta högskoleprogrammen kräver inte mer än matte B eller C faktiskt som kan jämföras rakt av med Matte 2c som i princip är B + 50% av allt innehåll i gamla C (Komplexa tal och Derivata tas inte upp i 2c)

Gör en Mattekurs som heter (Matematik Gymnasium Grundläggande) som innehåller grunderna i gamla A och B och sen lägg ner tiden på högskoleförberedande åtgärder av sådan matematik som dyker upp där istället eller på yrkesprogrammen inrikta matematik specifikt mot det yrket du pluggar till och lägg denna kursen så den sträcker sig över 3 år på gymnasiet på 300p och gör större mellanrum mellan kunskaperna E-A, för att uppnå E kanske man behöver kunna den grundläggande matematiken som är specifikt för gymnasiet och inte kunna det inför högskolan t.ex.

Om de nu tvunget vill öka resultaten i skolan hos eleverna.. förläng skoldagen och kör samma tider varje dag? 8-17 t.ex inkl frukost, lunch, mellanmålsrast? fast då skulle väl lärarna fått panik..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Road:

Vore det kanske inte god tid att ta en mer allvarlig titt på hur de undervisar och engagerar barnen i undervisningen?

Sen är det kanske så det spelas för mycket datorspel, men det kan inte vara datorspelens fel, det är problem hos föräldrarna till barnen som spelar för mycket.

Så sant! Problemet är inte att ungarna har förändrats. Samhället har förändrats men lärare försöker fortfarande använda gamla metoder för att lära ut. För att inte tala om alla trötta lärare som hatar sina jobb som finns ute på skolorna. Lärarna tror själva att de automatiskt kommer att älska sina jobb om dom får mer pengar, vilket verkar lite skevt. Jag tror att lärarna har absolut mest betydelse för hur en elev presterar i skolan. Har en man en bra lärare i ett ämne lägger man manken till och försöker mer helhjärtat än om man har en skoltrött lärare som inte bryr sig längre.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag ryser över hur dålig jag skulle vara på engelska om jag aldrig spelat dataspel. Nu sitter jag med ett Cambridge certifikat och VG i eng B.

Eller hur tanken om att blir programmerare gjorde att jag läste matte E. Inte hade jag varit intresserad av programmering utan spelen.

Eller hur Svea Rike (spelet) gav mig ett intresse för Svensk militärhistoria.

Visst skulle kanske (de redan bra) betygen skulle varit bättre i varje ämne om jag inte spelet så mycket på min fritid. Men om man ser helheten hade jag säkerligen blivit en medelmåtta elektriker och inte den jurist jag är nu utan dataspel.

Permalänk
Medlem

Kan tvärt om säga att utan mitt datorspelade och datorintresse hade jag inte gjort lika bra ifrån mig i skolan.
Engelska kunskaperna och allmänbildningen är betydligt bättre hos surfande geeks än majoriteten sport nördar.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Tror du att du kommer få bra betyg i till exempel matematik om du sitter och spelar BF4 en stor del av dagen istället för att plugga matematik?

Då får man ändra stilen på läxan eller hitta nya sätt för att få yngre att faktiskt VILJA lära sig och därmed göra hemläxan, istället för att den är så brutalt tråkig att man väljer att döda tiden med BF4 istället.

Jag tycker det är konstigt att datorspelande blir en sån syndabock, vilken hobby som helst som någon lägger >3 timmar på om dagen lär ju sänka skolbetyg.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Fritidsintressen har väl alltid tagit en stor del av "läxläsningen" men är inte grund och botten problemet läxor i så fall? Nu är typ skolan bland de enda "jobben" som man inte blir av med när man kommer hem. Vist ja det finns yrken man inte blir av med jobbet hemma heller men överlag så blir man det.

Nu säger jag inte att läxor ska försvinna och att man ska spela på i all evighet men tja jag tror inte på att spelandet är det stora problemet utan snarare avsaknad av intresse av själva skolan och att lära sig om det och i sin tur gör att man inte har intresse eller energi att lägga ner och plugga extra.

Så vart det i alla fall för min del, jag la massa energi på det jag tyckte var intressant, på ämnen man hade bra och intressanta lärare på för man kände sig mer engagerad och det var betydligt mer roligt då, medan andra ämnen som saknade detta la man inte ens en sekund hemma på läxor eller inte.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Tror du att du kommer få bra betyg i till exempel matematik om du sitter och spelar BF4 en stor del av dagen istället för att plugga matematik?

Saken är den att man tar tv-spelande och datorspelande och säger att detta är det enda problemet. Borde man inte utreda om det är något fel med skolan och kanske sättet som det undervisas i de olika ämnena istället? Självklart så får man inga bra betyg om man inte pluggar, men att sätta fingret på spelande känns naivt. Det skulle lika gärna kunna vara något annat. Att individen gillar att rita eller vara ute i naturen eller att tävla i en viss sport.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Smidigt. Är det inte invandring så är det datorspel. (Nu menar jag inte att moderaterna specifikt brukar skylla på invandring och invandrare när det är problem, men det finns andra som gör.)

Enkla lösningar som obildade är snabba att hålla med om. Föräldrarna beviljas i vanlig ordning total ansvarsfrihet från sina barns uppfostran och allt är frid och fröjd i blåbärsskogen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvmopp:

De har ju en poäng med att om man spelar så mycket så att ens kost och sömn blir lidande så kommer det att påverka ens skolgång negativt. Det är ju inte spelen i sig som är det dåliga utan vanorna kring spelen. Det handlar om att hitta en balans mellan skola, nöje, kost och sömn.

This (Y)

Detta är ju ingenting nytt heller.. Jag hade självklart haft bättre betyg i skolan om jag inte hade spelat hela tiden (spelade hardcore i vanilla wow när jag gick i 7-9an) Så självklart påverkar det negativt och tvekar ju på att det bara var för mig :]

Helt klart bidragande, men sen suger ju allt annat med skolan också.

Ge lärarna bättre lön så kommer skolan garanterat bli bättre.

Permalänk
Medlem

Rent allmänt, detta är ingen svartvit fråga. Många har spel som en positiv avkoppling och fritidsnöje. Sen måste vi också erkänna att det finns de som inte kan hantera spelandet och att det går ut över skola och vardagsliv.