Luftflödet i en Bitfenix prodigy M/generellt?

Permalänk
Medlem

Luftflödet i en Bitfenix prodigy M/generellt?

Tjenare!

Jag har lite funderingar kring detta chassit och vad som skulle vara bäst för det?
Innan jag tänker installera min 230mm spectre fläkt så vore det bäst att bestämma sig vilket
håll flödet bör gå i chassit. Siktar på att tysta ned chassit ordentligt.

Jag tänker mig att eftersom varm luft alltid stiger så vore det logiskt att utforma strömmen
utifrån detta, men det finns alternativ. Jag har lånat Sweclockers bilder på chassit som stöd,
hoppas det går bra.

Detta är hur bitfenix tänker sig luftflödet skall vara

Detta är hur jag kan tänka mig vara bättre

Detta är ett alternativ som jag har sett andra göra.

Alternativ 1 och 2 har ett neutralt tryck i chassit.
Alternativ 3 verkar använda sig av ett "negativt" flöde, det blir ett tryck i chassit och tvingar luft
ut vid sidorna av lådan..

Jag är lite osäker på vad som är bäst. Jag har ett Asus gtx 770 1gb OC i burken så det den suger in luften från toppen och pustar ut luften omkring sig,
så för grafikkortet borde luftflödet fungera bäst när luften flyter nedåt. Kylaren, hyper 212 evo, använder sig av PnP av 2st scythe 1000rpm fläktar för de som undrar.

Men det 3'e alternativet ger frisk luft från båda hållen och skjuts generellt ut i bakre fläkten, vilket potentiellt skulle ge bäst kylning?

Så vad tycker ni vore bäst?

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk
Medlem

Så som jag har mitt så tar jag in luft bak och undertill, ut i toppen. Det var det som fungerade bäst för mig.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Så som jag har mitt så tar jag in luft bak och undertill, ut i toppen. Det var det som fungerade bäst för mig.

Mvh
Mattias

Hur har du då satt kylflänsen på din processor? Du kanske inte använder tornkylare utan stock kylare, eller en vattenkylnings lösning?

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip.F:

Hur har du då satt kylflänsen på din processor? Du kanske inte använder tornkylare utan stock kylare, eller en vattenkylnings lösning?

Jag kör med en Corsair H60 som cpukylare. Men du borde väl kunda vända din 212 90 grader så att du tar luft från botten?

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Jag har ett Prodigy M med GTX 760 och 4670k med H90 från Corsair.
Tar in luft med 2 120mm fläktar i toppen av chassit och ut genom H90:n så är monterad på baksidan och det fungerar bra.
Är osäker på hur det fungerar att ha ut-flödet ur toppen då det motverkar grafikkortets fläktar, lästa att någon fick höga temps på grund av det.

Angående 230mm fläkten du nämnde så kommer du inte kunna montera den utan modding.
Det finns endast 2 120mm platser i botten, 2 120mm i toppen, 1 120/140mm bak.
På framsidan så sitter nätagget och där kan man inte montera någon fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Jag kör med en Corsair H60 som cpukylare. Men du borde väl kunda vända din 212 90 grader så att du tar luft från botten?

Mvh
Mattias

Jo det tror jag den kan göra, så det kan ju vara en lösning Oroar mig för grafikkortet bara.

Skrivet av Ziddie:

Jag har ett Prodigy M med GTX 760 och 4670k med H90 från Corsair.
Tar in luft med 2 120mm fläktar i toppen av chassit och ut genom H90:n så är monterad på baksidan och det fungerar bra.
Är osäker på hur det fungerar att ha ut-flödet ur toppen då det motverkar grafikkortets fläktar, lästa att någon fick höga temps på grund av det.

Angående 230mm fläkten du nämnde så kommer du inte kunna montera den utan modding.
Det finns endast 2 120mm platser i botten, 2 120mm i toppen, 1 120/140mm bak.
På framsidan så sitter nätagget och där kan man inte montera någon fläkt.

Ytters underligt, hade för mig manualen nämnde att en 230mm fläkt kunde monteras i botten av chassit. Eller så kanske jag såg en färdig moddad prodigy M på nätet som jag misstogs hade stöd för det från början!

Tack för upplysningen och tipset, tänkte också på att det vore dumt att mot arbeta grafikkortet när jag vill hålla det så svalt/tyst som möjligt

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip.F:

Jo det tror jag den kan göra, så det kan ju vara en lösning Oroar mig för grafikkortet bara.

Ytters underligt, hade för mig manualen nämnde att en 230mm fläkt kunde monteras i botten av chassit. Eller så kanske jag såg en färdig moddad prodigy M på nätet som jag misstogs hade stöd för det från början!

Tack för upplysningen och tipset, tänkte också på att det vore dumt att mot arbeta grafikkortet när jag vill hålla det så svalt/tyst som möjligt

Det är inga problem att montera en 230mm i botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip.F:

Jo det tror jag den kan göra, så det kan ju vara en lösning Oroar mig för grafikkortet bara.

Ytters underligt, hade för mig manualen nämnde att en 230mm fläkt kunde monteras i botten av chassit. Eller så kanske jag såg en färdig moddad prodigy M på nätet som jag misstogs hade stöd för det från början!

Tack för upplysningen och tipset, tänkte också på att det vore dumt att mot arbeta grafikkortet när jag vill hålla det så svalt/tyst som möjligt

Blev osäker och kollade lite på redaktionens recension och även det egna chassit.

Jag mätta i mitt chassi från moderkortsplåten och som du kan se på bilden är det 220mm fritt men 228mm med det under kanten inräknat.
Vet inte de exakta måtten på en 230mm fläkt men det är inte 230mm fritt.

Permalänk

Jag fulade dit en 120mm fläkt som sitter ovanför nätagget, mot frontpanelen. Sitter med bundtband, och blåser mot grafikkort och cpukylare. Två fläktar i taket som blåser nedåt, och sen plastbiten med magneterna på undersidan för att undvika damm. Jag klippte också ut gallret till utblåset, så nu blåser det friskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Blev osäker och kollade lite på redaktionens recension och även det egna chassit.
http://i.imgur.com/NNDNsgV.jpg

Jag mätta i mitt chassi från moderkortsplåten och som du kan se på bilden är det 220mm fritt men 228mm med det under kanten inräknat.
Vet inte de exakta måtten på en 230mm fläkt men det är inte 230mm fritt.

I mitt fall så fanns det plats för en bitfenix Spectre 230mm utan några problem. Fanns gott om plats att gömma undan kablarna bakom osv.

Det ända jag kan tänka mig i ditt fall är om du kanske har en Prodigy, inte Prodigy M. Kanske är det en mindre skillnad på det vita chassit än det svarta av M varianten också, dock har jag bara sett/hört att det är front panelen som är helt slät och inte ihålig som den svarta.

Skrivet av Smygbas:

Jag fulade dit en 120mm fläkt som sitter ovanför nätagget, mot frontpanelen. Sitter med bundtband, och blåser mot grafikkort och cpukylare. Två fläktar i taket som blåser nedåt, och sen plastbiten med magneterna på undersidan för att undvika damm. Jag klippte också ut gallret till utblåset, så nu blåser det friskt.

Det blir lite svårt med mitt nätagg, annars diggar jag idén!

Alternativt kan man ju skaffa sig en fläkt på 20millimeters djup som kanske får plats i fronten?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&b=s164006705#rparams=b=s...

Nu är allt klart!

Körde på den första varianten för kortets skull, verkar fungera prima ändå~ Det ända som sabbar det hela är hårddisken :/

Synd att det inte dämpades ned som förväntat. Skippade PnP på hyper 212'an och satte scythe fläkten som utsug längst bak i chassit.
Nu sitter det en spectre 230mm i botten, 2st 120mm Spectre i top, en scythe 120mm i bak, funkar bra!

Förlorade bara 1° när jag testade cpu kylaren.

Tack för alla svar

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk
Skrivet av Philip.F:

Det blir lite svårt med mitt nätagg, annars diggar jag idén!

Alternativt kan man ju skaffa sig en fläkt på 20millimeters djup som kanske får plats i fronten?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&b=s164006705#rparams=b=s...

Nu är allt klart!

Körde på den första varianten för kortets skull, verkar fungera prima ändå~ Det ända som sabbar det hela är hårddisken :/

Synd att det inte dämpades ned som förväntat. Skippade PnP på hyper 212'an och satte scythe fläkten som utsug längst bak i chassit.
Nu sitter det en spectre 230mm i botten, 2st 120mm Spectre i top, en scythe 120mm i bak, funkar bra!

Förlorade bara 1° när jag testade cpu kylaren.

Tack för alla svar

Du menar en som man kan sätta innanför meshfronten? Det vore något! Det är nog ingen kris för hårddisken, om du kollar den rapporten som Google publicerade (för det var väl google?) så behöver hårdiskar inte vara särskilt svala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smygbas:

Du menar en som man kan sätta innanför meshfronten? Det vore något! Det är nog ingen kris för hårddisken, om du kollar den rapporten som Google publicerade (för det var väl google?) så behöver hårdiskar inte vara särskilt svala.

Exakt! om det finns plats för 20mm så borde det faktiskt gå fint! finns ju 200mm fläktar som skulle passa fint precis som vanliga prodigy~

Och jag menar inte att hårddisken är varm~ utan att den vibrerar mer än vad fläktarna ger ifrån sig ljud

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk
Skrivet av Philip.F:

Exakt! om det finns plats för 20mm så borde det faktiskt gå fint! finns ju 200mm fläktar som skulle passa fint precis som vanliga prodigy~

Och jag menar inte att hårddisken är varm~ utan att den vibrerar mer än vad fläktarna ger ifrån sig ljud

Jaha! Ja, dämpning för 3,5-tumsdiskar är svårt i prodigy, det bästa vore ju att hänga upp i resår, men går ju inte. Om du klyver en scotch brite-svamp så kan man lägga en sån under, jag inbillar mig att det dämpar lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smygbas:

Jaha! Ja, dämpning för 3,5-tumsdiskar är svårt i prodigy, det bästa vore ju att hänga upp i resår, men går ju inte. Om du klyver en scotch brite-svamp så kan man lägga en sån under, jag inbillar mig att det dämpar lite.

Haha, gillar att du "inbillar" dig detta~ Jag kan tänka mig att kanske använda mig av en stålvagga för 5.25" platsen och mixtra upp någon slags hållbar upphängning. Behöver bara hitta rätt material

EDIT:

Nämen kolla! http://www.amazon.co.uk/Sharkoon-Hdd-Vibe-Fixer-Enclosure-Dec... perfekt ;D

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk
Skrivet av Philip.F:

Haha, gillar att du "inbillar" dig detta~ Jag kan tänka mig att kanske använda mig av en stålvagga för 5.25" platsen och mixtra upp någon slags hållbar upphängning. Behöver bara hitta rätt material

EDIT:

Nämen kolla! http://www.amazon.co.uk/Sharkoon-Hdd-Vibe-Fixer-Enclosure-Dec... perfekt ;D

Den där ser ju bra ut! Om du vill mecka så lite som möjligt är den där ju bra, annars kan du ju köpa plåt och borra och bocka lite själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smygbas:

Den där ser ju bra ut! Om du vill mecka så lite som möjligt är den där ju bra, annars kan du ju köpa plåt och borra och bocka lite själv.

Jo det är ju klart, har en redan en 5.25" till 3.5" konverterare redan så det är ju bara kopiera

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M