DirectX får Mantle-liknande lågnivålager

Permalänk
Melding Plague

DirectX får Mantle-liknande lågnivålager

Microsoft och Khronos Group vill snabba upp DirectX respektive OpenGL genom att minska overhead, mycket likt hur AMD använder Mantle för att klämma fram mer prestanda.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Och MS korståg för att tvinga alla (gamers) till DirectX (dvs Windows) bara fortsätter.

Permalänk

Microsoft och Khronos plockar upp handsken AMD kastade. Och alla blir vinnare, tror nog detta kan ha varit AMDs avsikt hela tiden.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk

Mer FPS åt folket!

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO

Permalänk
Medlem

Nu börjar API kriget. Skillnaden är att om man kör DX så måste man byta OS vid varje uppdatering

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

så nu efter mantle fick MS tummen ur röven o börja göra något, dom har väl hållt på det så länge för att locka folk åt xbox antar jag.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Amds master plan verkar fungera
Tror deras mål var att få Microsoft att agera och fortsätta utveckla directx

Permalänk
Medlem

Vad var det jag sa?

Eller ja det vet ni nog inte för jag har kanske inte sagt det i forumet ^^

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nu bryr jag mig inte här om företaget i sig och dess lösning för ökad FPS, utan vill bara säga att återigen så leder konkurrens fram till att vi konsumenter gynnas, oavsett om det är Mantle eller DirectX. På samma sätt fyller AMD sin roll gentemot Intel och gentemot NVIDIA.

Härligt, vinnarna är i slutänden, vi.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av funky_monkey:

Microsoft och Khronos plockar upp handsken AMD kastade. Och alla blir vinnare, tror nog detta kan ha varit AMDs avsikt hela tiden.

AMD har ju indikerat att de har för avsikt att överlämna Mantle eller delar av det till OpenGL i framtiden så det är inte helt oväntat. Goda nyheter att hela Khronos group hänger på nu när AMD har visat vad man kan göra. Hoppas det inte tar alltför lång tid att implementera bara.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tänk vad konkurrens kan göra

Permalänk
Medlem

Satt precis och läste om det, med andra ord kommer Mantle troligtvis dö sakta men säkert, precis som Nvidia PhysX, ett fåtal titlar lär säkerligen stödja Mantle framöver men sen blir det DirectX som det alltid varit

Para det med kommande Windows 9 Beta så lär det bli kanon, lågnivålager och Windows Aero.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Och MS korståg för att tvinga alla (gamers) till DirectX (dvs Windows) bara fortsätter.

Jaha? Det är väl ett smart sätt att sälja mer av sin populäraste produkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kakann:

Jaha? Det är väl ett smart sätt att sälja mer av sin populäraste produkt.

Jo jag vet.
Men jag har tappat förtroendet till MS med tanke på deras attityd mot oss konsumenter. Men visst.. det är alltid kul med lite mjukare spelflyt.

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat... Lite komiskt dock att det är först nu när Mantle släppts som dom faktiskt verkat fått tummen ur, vad höll dom tillbaka tidigare liksom? Frågan är väl om det kommer finnas till nästa generations grafikkort eller om man måste vänta ännu längre.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Skönt att Mantle sätter lite press på de andra API:na. Mantle får gärna dö ut sen då jag gärna undviker GPU specifika API:n. Men att det sätter press är väldigt bra.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Go Khronos Group - Microsoft!

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tbax:

Inte helt oväntat... Lite komiskt dock att det är först nu när Mantle släppts som dom faktiskt verkat fått tummen ur, vad höll dom tillbaka tidigare liksom? Frågan är väl om det kommer finnas till nästa generations grafikkort eller om man måste vänta ännu längre.

AMD räknade väl med ett år för att få ut en version av Mantle som inte är beta. Så räkna inte med det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Sedär, nu blev det lite fart på DirectX, tack mantle.

Permalänk
Medlem

Microsoft gör det säkert exklusivt för Windows 9, så det kommer ta ungefär 10 år innan det blir standard.

Hoppas dock att våra nuvarande DX11.x-kort kan ta del av förbättringarna i nästa OpenGL och DirectX

Permalänk
Medlem

Microsoft kan slänga sig i väggen. Sedan om det är OpenGL eller Mantle som fortsätter bryr jag mig inte så mycket.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jaha nu passar det...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk

Riktigt kul att höra, Synd bara att DirectX inte finns till Linux

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Och så blev Mantle förlegat, vilket är bra. DirectX kommer att fortsätta att ge bra prestanda oberoende på tillverkare.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Och så blev Mantle förlegat, vilket är bra. DirectX kommer att fortsätta att ge bra prestanda oberoende på tillverkare.

Det är bullshit. Mantle är för multiplattformar medan DX enbart kommer till MS OS

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det är bullshit. Mantle är för multiplattformar medan DX enbart kommer till MS OS

Fel, Mantle är AMD exklusivt.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Det är jävligt lustig att folk opponerat sig så mycket MOT Mantle när det enda spel man kan köra det i var trasigt till o börja med.
Slänger man i en Lamborghini motor i en 240 är det fortfarande en skitbil.

Det kan ju vara bra o vänta tills mantle finns på 4-5 tiottlar innan man börjar skrika "Flopp!!"..

Överlag tror jag att Mantle äger sålänge det implementeras rätt från grunden och inte stressas in som det känns att det gjorts på BF4..

Skrivet av Orici:

Fel, Mantle är AMD exklusivt.

Mantle är Öppet, Nvidia är välkomna att använda det om dom vill, sen att dom inte kommer göra det är en annan sak.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AMD-FX:

Det är bullshit. Mantle är för multiplattformar medan DX enbart kommer till MS OS

Tror Orici syftar på olika tillverkare av grafikkort inte olika operativsystem.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orici:

Fel, Mantle är AMD exklusivt.

Mantle är öppet att använda men är för tillfället (och förmodligen för alltid) endast tillgängligt för AMD-kort då Nvidia aldrig lär hoppa på tåget. Men som sagt.. Nvidia får om de vill.

Permalänk
Medlem

Då väntar vi väl bara på att directX ska släppas till linux/mac också...