Windows 8 Uppdatering/Produktnyckel!

Permalänk
Medlem

Windows 8 Uppdatering/Produktnyckel!

Halloj!
Jag har windows 8 med en licens som upphör att gälla snart.
Just nu ser jag ingen uppdatering till windows 8.1 och vet inte om jag kan uppdatera till det?
Men iallafall, när jag ska köpa en ny licens, ska jag köpa windows 8 licens då och sedan bör det gå att uppdatera?.. eller ska jag köpa en windows 8.1 licens?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

8.1 finns i MS appstore eller vad det nu kallas.
Köp den nyckeln som är billigast då 8.1 är gratis

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Hur har du en licens som snart upphör? 8.1 är gratis och hämtas i Microsoft Appstore i Modern UI. man kan inte längre köpa win 8, utan man köper numer windows 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

8.1 finns i MS appstore eller vad det nu kallas.
Köp den nyckeln som är billigast då 8.1 är gratis

Skrivet av Skonky:

Hur har du en licens som snart upphör? 8.1 är gratis och hämtas i Microsoft Appstore i Modern UI. man kan inte längre köpa win 8, utan man köper numer windows 8.1.

Men grejen är ju att uppdateringen inte visas i appstore.
Jag fick någon sorts licens av en kille som byggde datorn av mig men ha sa att du kommer behöva att köpa en ny/riktig licens snart.
Och då undrar jag hur det blir med windows 8.1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrizy:

Men grejen är ju att uppdateringen inte visas i appstore.
Jag fick någon sorts licens av en kille som byggde datorn av mig men ha sa att du kommer behöva att köpa en ny/riktig licens snart.
Och då undrar jag hur det blir med windows 8.1?

Du har troligtvis ingen licens alls då, utan kör på "provotid" eller likande då

Om du nu har en riktig liscens så måste du ha gjort en stor del av uppdateringarna hos Windows Update innan du kan se Windows 8.1 i Storen

Permalänk
Medlem

Så vitt jag läst mig fram till så har Win8 ingen test-tid, al'a 30 dagar att skriva in en korrekt nyckel som i Win7 så undrar egentligen hur Win8 blev installerat från börjat på den datorn....

hmm jaja hoppas det löser sig

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Du har troligtvis ingen licens alls då, utan kör på "provotid" eller likande då

Om du nu har en riktig liscens så måste du ha gjort en stor del av uppdateringarna hos Windows Update innan du kan se Windows 8.1 i Storen

Skrivet av candyraver:

Så vitt jag läst mig fram till så har Win8 ingen test-tid, al'a 30 dagar att skriva in en korrekt nyckel som i Win7 så undrar egentligen hur Win8 blev installerat från börjat på den datorn....

hmm jaja hoppas det löser sig

Det kan vara någon sorts ISO fake fil nyckel, för det går ju inte att aktivera nyckeln, men det står att det är en gåva. Han som fixade windows åt mig jobbar på ett datorföretag och jag var med när han gjorde det, och det var någon sorts fil (ISO) som han överförde till min dator. Han sa även att det skulle gå att uppdatera till windows 8.1?

Permalänk
Medlem

ta fram kommandopromten och skriv slmgr /dlv , så kommer du se vilken version du har.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Låter som han helt enkelt har installerat ett 365 dagars aktiverings program..Finns såna ute på vissa sidor har jag sett..

Du får nog helt enkelt köpa win 8.1 om du vill ha orginal windows installerat.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrizy:

Det kan vara någon sorts ISO fake fil nyckel, för det går ju inte att aktivera nyckeln, men det står att det är en gåva. Han som fixade windows åt mig jobbar på ett datorföretag och jag var med när han gjorde det, och det var någon sorts fil (ISO) som han överförde till min dator. Han sa även att det skulle gå att uppdatera till windows 8.1?

Nog rädd för att du betalat för en piratversion. Åtminstone trevligt att han gjorde dig uppmärksam på att nyckeln behöver lösas ut...

Någon annan får gärna rätta mig men jag tror tyvärr du har nått det stadie där du måste köpa en win8, göra en dvd/usb och köra en clean-install med formatering och allt tråkigt som tillkommer...

edit: Kan va värt och ringa MS också och höra - men tror nog du får betala ganska mycket mer än att köpa från prisjakt...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Låter som han helt enkelt har installerat ett 365 dagars aktiverings program..Finns såna ute på vissa sidor har jag sett..

Du får nog helt enkelt köpa win 8.1 om du vill ha orginal windows installerat.

Skrivet av Oneone:

ta fram kommandopromten och skriv slmgr /dlv , så kommer du se vilken version du har.

Det står att det är en VOLYM aktivering.
Okej så jag ska alltså köpa windows 8.1? Då kommer ju alla program och sånt gå bort.
Kan jag inte köpa en nyckel till windows 8 pro och sedan så bör en uppdatering finnas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Nog rädd för att du betalat för en piratversion. Åtminstone trevligt att han gjorde dig uppmärksam på att nyckeln behöver lösas ut...

Någon annan får gärna rätta mig men jag tror tyvärr du har nått det stadie där du måste köpa en win8, göra en dvd/usb och köra en clean-install med formatering och allt tråkigt som tillkommer...

edit: Kan va värt och ringa MS också och höra - men tror nog du får betala ganska mycket mer än att köpa från prisjakt...

Jag kan inte bara köpa en nyckel då?
Då det står på system 'aktivera med en nyckel'?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrizy:

Jag kan inte bara köpa en nyckel då?
Då det står på system 'aktivera med en nyckel'?

Jo, det tror jag nog, nu när det är en VOLUME-key som tydligen används.

Du ska dock inte vara rädd för att ringa MS, dom är inga poliser och försöker lösa problemet istället för att beskylla dig. Jag är inte 100% att du kan "bara köpa en nyckel och trycka in i din apparat och få Win8.1-popup".

Edit: Köpte (på egen risk) en Win8 nyckel här på forumet och skulle med hjälp av nyckeln göra en USB-bootdisk men den gjorde jag på min laptop.

När det väl var dags att installera Win8 på min stationära med USBn gjord på min laptop så vägrade Win8 installera. Fick göra om processen med USB på själva datorn som Skulle ha Win8 - inte min laptop.

Så därav är jag inte 100% på att det kommer funka...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Jo, det tror jag nog, nu när det är en VOLUME-key som tydligen används.

Du ska dock inte vara rädd för att ringa MS, dom är inga poliser och försöker lösa problemet istället för att beskylla dig. Jag är inte 100% att du kan "bara köpa en nyckel och trycka in i din apparat och få Win8.1-popup".

Edit: Köpte (på egen risk) en Win8 nyckel här på forumet och skulle med hjälp av nyckeln göra en USB-bootdisk men den gjorde jag på min laptop.

När det väl var dags att installera Win8 på min stationära med USBn gjord på min laptop så vägrade Win8 installera. Fick göra om processen med USB på själva datorn som Skulle ha Win8 - inte min laptop.

Så därav är jag inte 100% på att det kommer funka...

Jag gjorde exakt som du och för mig hade jag inga problem att installera från USB på datorn som jag väl skulle ha win-8 på. Däremot var det problem att aktivera windows sen eftersom att den trodde jag skulle göra en uppdatering när jag istället hade gjort en clean install. Men då var det bara att ändra en inställning i windows som löste problemet.

Om du är student får du rabatterat pris på windows från mecenat.se så kolla där och se priset innan du köper licens.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som bröt mot § 7. Regeln existerar av flera skäl, men främst för att piratkopiering är ett brott och att tillåta inlägg som ber om hjälp med piratkopiering kan tolkas som medhjälp till brott mot upphovsrättslagen. För mer information om denna regel, se denna tråd.