Permalänk

Underligt frysproblem - HJÄLP

Tjenare, var på LAN hos en polare igår och datorn fick en rejäl smäll.
Vi öppnade och kollade så att alla diverse hårdvaror var intakt men det enda vi hittade var att grafikkortet hade hoppat ur.
I med kabeln och kör vidare tänkte jag, men då pep det och datorn illustrerade ingen bild på skärmen fast alla fläktar var i full funktion osv.
Vi bytte plats på grafikkortet så att vi satte i den i det andra grafikslottet, vips så for datorn igång igen. Den gav ifrån sig ett pip, vilket betyder "All Systems Clear", vi satte tillbaks chassiplåten på sidan och skulle testa igen. Datorn piper 1 lång och 3 korta. Jag började därefter googla runt lite på polarens PC och hittade en väldigt hjälpsam tråd. Grafiken som fanns i moderkortet gick tydligen åt skogen, så jag tänkte för mig själv att jag pluggar in hårddiskarna och klämmer in grafikkortet så mycket jag kan. Eftersom att drivrutinerna ligger ju lagrade i hårddisken. Efter detta så pep datorn 1 gång. Så vi började spela och det verkade som om att problemet var löst. När jag kom hem så körde jag direkt igång datorn och tänkte spela lite, men jag märker att grafikkortet har bytt namn till AMD Radeon r9 200. Blev lite förvirrad och försökte uppdatera drivrutinerna och sökte runt på internet men inget hjälpte. Efter ett tag så började datorn frysa och skärmen blinkade från svart till vanligt men jag kunde inte rör muspekaren eller skriva något. Startar om och försöker igen, funkar felfritt under de 4 första minuterna efter inloggning men sedan händer det igen. När jag kör datorn i felsäkert läge så är det inga som helst problem. Jag prövade återställa allt i BIOS också, men tyvärr så blev det inget resultat. Jag bytte grafikkort och installerade om AMD drivrutinerna och nu så funkar datorn felfritt. Men jag vill fortfarande använda 290 grafikkortet. Det som sitter i nu är AMD Radeon 7800HD.

Specs:
GA-Z77MX-D3H TH Moderkort
AMD Radeon r9 290 Grafikkort
RM850 Nätaggregat
Intel Core i5 2450P Processor
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9 RAM-Minne
En hårdisk på 2TB och en på 700GB

Är det fel på moderkortet eller grafikkortet? Eller är det drivrutinerna till mitt 290 som har skurit?
Jag är inte helt kunnig med sånt här men skulle uppskatta all hjälp jag kan få.