Permalänk
Medlem

780TI laggar på Metro Last Light

När jag spelar metro last light, inte på ens högsta får jag mellan 5-40 fps... innan jag stängde av nyss så var det vid 5-8 "stabilt"
Hade dålig FPS med min laptop med (7970m)... 9-18 fps i början när man väljer vapen osv.

Intel Core i7-4770K
16 GB 1600mhz ram
NVIDIA GeForce GTX 780 Ti (även tryckt upp core och memory clock med 185mhz och hade 5-8 fps då med.)
Drivarna är uppdaterade till nyaste. Någon som har en aning om vad som gör detta? Borde ha 60fps stabilt när jag inte ens har högsta grafiken på?
Är nerladdat över steam så är nog inte spelet som är knas.

Permalänk
Medlem

Metro är inte det mest optimerade spelet men så dålig fps borde du inte få. Pröva runt med att köra dx9 istället för dx11 om du kan. Hade för mig att det löst ett fps problem för. Ett tag sen dock. good luck

Visa signatur

Dator: FX-8320 5Ghz, x2 660ti SLI 1100/6400, 8 Gb Ram, OCZ Agilty 4 128gb SSD

Permalänk

Det är inte så att du kör på iGPU (cpu:s inbyggda grafik)?? Kolla i BIOS efter typ "primary display port" eller liknande. Bör även finnas en separat inställning för just iGPU i cpu:s meny i BIOS.

Lycka till.

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av badmanswe:

Det är inte så att du kör på iGPU (cpu:s inbyggda grafik)?? Kolla i BIOS efter typ "primary display port" eller liknande. Bör även finnas en separat inställning för just iGPU i cpu:s meny i BIOS.

Lycka till.

Var på Auto, Ändrade till PCI E så får vi se vad som händer nu då
Samma sak, startar 15fps, går till ett rum bredvid där, 8fps.

Permalänk
Avstängd

Har du kollat så att PCI-e sladdarna sitter i riktigt och att du har kopplat i dem rätt?

Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaaiko:

Har du kollat så att PCI-e sladdarna sitter i riktigt och att du har kopplat i dem rätt?

Japp, dem sitter rätt och cod ghost etc funkar fint, så bör inte va något sånt.

Permalänk
Avstängd

Har du kollat så att Supersampling inte är inställt på X4 utan istället kanske X 1,5? Det gör fruktansvärt stor skillnad enligt vad jag upplevt.

Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaaiko:

Har du kollat så att Supersampling inte är inställt på X4 utan istället kanske X 1,5? Det gör fruktansvärt stor skillnad enligt vad jag upplevt.

Har ändrat allt till lägsta och samma fps som med högsta settings.

Permalänk
Medlem

Vad får du om du kör en runda i 3dmark? Posta gärna här

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Darmadia:

Var på Auto, Ändrade till PCI E så får vi se vad som händer nu då
Samma sak, startar 15fps, går till ett rum bredvid där, 8fps.

Har du även testat att stänga av iGPU:n i BIOS?
Har för mig jag läst att den kan bråka i vissa spel bl.a.

Skrivet av Darmadia:

Har ändrat allt till lägsta och samma fps som med högsta settings.

Tycker nästan det låter som nått med iGPU:n iaf
Kan inte svära på det men känns som nått sånt.

Hoppsa det löser sig för dig iaf

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av badmanswe:

Har du även testat att stänga av iGPU:n i BIOS?
Har för mig jag läst att den kan bråka i vissa spel bl.a.

Fanns inget alternativ för de. AUTO, CPU, PCI och PCIE fanns de bara.

3dmark snart.

Permalänk
Skrivet av Darmadia:

Fanns inget alternativ för de. AUTO, CPU, PCI och PCIE fanns de bara.

3dmark snart.

Brukar finnas i "cpu settings" eller nått liknande.

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av badmanswe:

Brukar finnas i "cpu settings" eller nått liknande.

Eftersom personen i fråga redan har sagt att Call of Duty: Ghost´s redan flyter på bra så ser jag inte hur detta skulle hjälpa honom. Hade något varit fel inställt där du påpekar så hade inget spel fungerat bra. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]

Permalänk
Skrivet av Zaaiko:

Eftersom personen i fråga redan har sagt att Call of Duty: Ghost´s redan flyter på bra så ser jag inte hur detta skulle hjälpa honom. Hade något varit fel inställt där du påpekar så hade inget spel fungerat bra. Rätta mig om jag har fel.

Visst kan jag rätta dig om du vill men vet dock inte om det stämmer i detta tillfälle
Har nämligen _läst_, inte råkat ut för det själv, men tydligen så kan iGPU ställa till det i vissa spel men fungerar som det ska (med PCI-e grafik) i merparten av spel.

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av badmanswe:

Brukar finnas i "cpu settings" eller nått liknande.

Kollar en snabbis snart.

3dmark
http://www.3dmark.com/3dm/2549525

Permalänk
Avstängd
Skrivet av badmanswe:

Visst kan jag rätta dig om du vill men vet dock inte om det stämmer i detta tillfälle
Har nämligen _läst_, inte råkat ut för det själv, men tydligen så kan iGPU ställa till det i vissa spel men fungerar som det ska (med PCI-e grafik) i merparten av spel.

Där ser man! Suttit ett bra tag och letat efter varför detta händer för TS men hittar absolut ingenting om detta.

Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Darmadia:

Kollar en snabbis snart.

3dmark
http://www.3dmark.com/3dm/2549525

De resultatet är absolut godkändt. Det verkar nu i efterhand som att problemet faktiskt ligger i själva spelet och inte någon annanstans. Jag skulle testat Metro´s Benchmark och se om samma sak uppstår där och gör det inte det så är det nog smart med en ominstallation eller fixa en ny kopia av spelet på något vis. That´s my two cents!

Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]

Permalänk
Skrivet av Zaaiko:

Där ser man! Suttit ett bra tag och letat efter varför detta händer för TS men hittar absolut ingenting om detta.

Som sagt, absolut inte säker på att det är det problemet just nu, kom bara på att jag läst om liknande problem i just nått spel förut. Tänkte det kunde vara värt att kolla upp iaf
Vet själv hur frustrerande det är att inte kunna lösa nått "på direkten"

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av badmanswe:

Som sagt, absolut inte säker på att det är det problemet just nu, kom bara på att jag läst om liknande problem i just nått spel förut. Tänkte det kunde vara värt att kolla upp iaf
Vet själv hur frustrerande det är att inte kunna lösa nått "på direkten"

Jotack det vet jag hur det är, har själv höga temps på min SLI setup och jag förstår inte varför men det hör inte hemma på denna tråden haha!

Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaaiko:

De resultatet är absolut godkändt. Det verkar nu i efterhand som att problemet faktiskt ligger i själva spelet och inte någon annanstans. Jag skulle testat Metro´s Benchmark och se om samma sak uppstår där och gör det inte det så är det nog smart med en ominstallation eller fixa en ny kopia av spelet på något vis. That´s my two cents!

Dock borde då fler ha problem med det eftersom det är nerladdat från steam? Eftersom de är likadant på båda mina datorer och spelet funkade perfekt på min gamla setup (2600k 560ti oc utan lagg)

Permalänk
Medlem

Inte för att jag anklagar TS för detta, men eftersom det verkar vara spelet som är själva felet här så kanske det är möjligt att detta är orsakat pga en dålig piratkopiering (crack). Det är ganska ovanligt att spel som är (legit) brukar skapa sådana defekter.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Skrivet av Zaaiko:

De resultatet är absolut godkändt. Det verkar nu i efterhand som att problemet faktiskt ligger i själva spelet och inte någon annanstans. Jag skulle testat Metro´s Benchmark och se om samma sak uppstår där och gör det inte det så är det nog smart med en ominstallation eller fixa en ny kopia av spelet på något vis. That´s my two cents!

Inte så hemma på ht, men "maximum turbo core clock" - 800MHz, är det korrekt??

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk
Skrivet av Arnzeal:

Inte för att jag anklagar TS för detta, men eftersom det verkar vara spelet som är själva felet här så kanske det är möjligt att detta är orsakat pga en dålig piratkopiering (crack). Det är ganska ovanligt att spel som är (legit) brukar skapa sådana defekter.

Har dock varit med om mååånga spel (köpta på laglig väg) som dummat sig extremt mycket, även mer än då just pirat tråkigt nog.

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av badmanswe:

Inte så hemma på ht, men "maximum turbo core clock" - 800MHz, är det korrekt??

Det brukar inte egentligen mena något när det står sådär skrivet. Inget TS ska oroa sig över.

Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arnzeal:

Inte för att jag anklagar TS för detta, men eftersom det verkar vara spelet som är själva felet här så kanske det är möjligt att detta är orsakat pga en dålig piratkopiering (crack). Det är ganska ovanligt att spel som är (legit) brukar skapa sådana defekter.

TS har redan nämnt att det är nerladdat via Steam så kunden har ju köpt spelet helt lagligt så det kan inte vara problemet för precis som TS skrev så skulle fler personer isåfall har samma problem och det verkar inte finnas något på interwebz om detta problemet tyvärr...

Iallafall inte om att Metro Last Light flyter på så extremt dåligt med ett GTX 780 TI.

Tilägg
Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]

Permalänk
Skrivet av Zaaiko:

Det brukar inte egentligen mena något när det står sådär skrivet. Inget TS ska oroa sig över.

Oki, just spåwning ;P

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk

TS, hoppas det löser sig för dig, jag smyger iväg till min ringhörna och slänger in handduken för ikväll iaf.

Lycka till.

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk
Avstängd

Har TS testat köra en Metro´s egna benchmark än förresten?

Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaaiko:

Har TS testat köra en Metro´s egna benchmark än förresten?

Vart finns denna?
Nergraderade drivarna till en äldre version och jag får nu runt 30-40 fps.. vilket fortfarande är skit med tanke på att jag sett folk som filmar som ligger runt 70-90 fps med 780ti oklockad.

Permalänk
Avstängd

Tillägg

Skrivet av Darmadia:

Vart finns denna?
Nergraderade drivarna till en äldre version och jag får nu runt 30-40 fps.. vilket fortfarande är skit med tanke på att jag sett folk som filmar som ligger runt 70-90 fps med 780ti oklockad.

1. Den heter MetroLLbenchmark och BORDE ligga i huvudmappen till spelet.
2. Ja det är fortfarande väldiga låg FPS med tanke på vad du har för GPU. Jag får ut nästan 150 FPS med min setup, som referens.
3. Vad har du för CPU/PSU?

Är trött och såg inte att du hade skrivit ner dina SPECS. Ignorera punkt 3.

Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]