Permalänk
Medlem

Byte av i5 till i7

Hej!

Tänkte byta upp mig till en i7 från min nuvarande i5, generellt undrar jag om ett sådant byte kan innebära en ökning av värme eftersom det är en starkare processor? Jag har inte tänkt att överklocka den, ännu iaf.

Sitter just nu med ett MINI-ITX chassi och har behövt tweaka min cpu-kylare för att allt ska passa, och därav frågan. Vill nämligen inte behöva köpa ny fläkt som är minst lika tight som den nya kommer behöva vara

Dessutom vad tror ni man kan få för en (vad är rimligt, vill ju bli av med den) Intel Core i5 3570K 3,4Ghz Socket 1155 Unlocked

Tack på förhand
Oskar

Permalänk
Entusiast

Är du säker på att du behöver en i7:a? Spelar du bara så är det högst osannolikt men gör du andra saker så kan jag väl förstå bytet till viss del.
i7-or alstrar inte så mycket mer värme än en i5:a, det enda som skiljer de två åt är att i7:an har 4 extra trådar.

Du kan förvänta dig ungefär samma temperaturer som nu fast kanske 5-10C högre när du lastar CPU'n i program som faktiskt använder trådarna så som stress-program för CPU'n eller när du redigerar film.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osakar:

Hej!

Tänkte byta upp mig till en i7 från min nuvarande i5, generellt undrar jag om ett sådant byte kan innebära en ökning av värme eftersom det är en starkare processor? Jag har inte tänkt att överklocka den, ännu iaf.

Sitter just nu med ett MINI-ITX chassi och har behövt tweaka min cpu-kylare för att allt ska passa, och därav frågan. Vill nämligen inte behöva köpa ny fläkt som är minst lika tight som den nya kommer behöva vara

Dessutom vad tror ni man kan få för en (vad är rimligt, vill ju bli av med den) Intel Core i5 3570K 3,4Ghz Socket 1155 Unlocked

Tack på förhand
Oskar

Vad ska du göra för något med datorn som kräver en i7:a? Ska du börja rendera/redigera i PS?
Satsa annars på att försöka lära dig överklocka, det krävs lite läsning och tid, men kan vara värt pengarna du sparar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Är du säker på att du behöver en i7:a? Spelar du bara så är det högst osannolikt men gör du andra saker så kan jag väl förstå bytet till viss del.
i7-or alstrar inte så mycket mer värme än en i5:a, det enda som skiljer de två åt är att i7:an har 4 extra trådar.

Du kan förvänta dig ungefär samma temperaturer som nu fast kanske 5-10C högre när du lastar CPU'n i program som faktiskt använder trådarna så som stress-program för CPU'n eller när du redigerar film.

Menar inte att vara otrevlig men det är oviktigt att en i7 kostar mer då jag ändå behöver den.
Men som jag skrev tidigare så vill jag inte in och pilla i onödan (eventuellt byta chassi) vilket jag kommer behöva göra om temperaturen stiger för mycket. Överklocka kan jag redan men det är inget alternativ pga omständigheterna.

Extremt tacksam för era svar

Permalänk
Medlem

Gå från 3570K till 3770K är enligt mig helt onödigt om man bara spelar.
Ja en I7 går varmare än en I5 men jag tror inte det är en jätteskillnad.

Visa signatur

Citera för svar!