Svart skärm och krash vid belastning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Nov 2010

Svart skärm och krash vid belastning

Hej,

Har under en lång period nu haft problem med att datorn krashar under belastning. Datorn tappar först bild till skärmarna, men jag hör fortfarande ljudet, och alla program verkar fortsätta köras i ett par sekunder. Sedan försvinner det, och jag tvingas hålla inne startknappen för att stänga ner. Det händer nästan varje dag, och problemet upprepas inom ~10 minuter om jag försöker starta upp spelet igen direkt efter jag startat om datorn. Jag måste alltså låta den "vila" i en timme eller så, och det är fortfarande ingen garanti för att det inte krashar igen.

Det händer främst i mer krävande spel (har gett upp Battlefield 4 då det krashar varje gång), ibland även i mindre krävande spel, men aldrig utanför. Om jag ser film, redigerar bilder eller liknande uppstår aldrig problem.

Har sedan problemet börjat bytt grafikkort, provat olika hårddiskar, samt testat RAM med memtest. Jag har även nyligen bytt nätaggregat, vilket hjälpte i ungefär 2 månader, men nu är problemet tillbaka.

Använder följande komponenter:
Intel Core i7 2600
Nvidia GeFore GTX 660 Ti
MSI P67A-GD55
Fractal Design Newton R3, 600W 80+ Platinum, Modulär
Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/XMS3
Corsair Force Series GS 240GB
Windows 7 Home 64-bitar

Frustrationen är enorm, och vad jag än gör tycks det komma tillbaka. Misstankarna ligger fortfarande för mig på nätaggregatet, men om någon kanske har upplevt detta problemet och vet vad som är felet vore det bra.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2011

Har du överclockat något?
Hur ser temperaturen ut?

Om det skulle vara nätagget så skulle de vara något fel på det då de självklart ska klara detta.

Har du prövat på lägre grafik inställningar?

Dator: Intel I5 3570k 4.2Ghz | GTX 660 SLI | MSI Z77A-G45 | Corsair 16GB | 128GB SSD | R4 Fönster | Evga SuperNova G2 750 |
Skärmar: BenQ 24 120Hz | Asus 24 144Hz |
Tangentbord/Mus/Lurar: Ducky SHINE 3 TKL MX Red | Sensei | Sennheiser PC373D |
Tillbehör: Ducky Wrist Rest | SteelSeries QcK+ | Telefon: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Relive:

Har du överclockat något?
Hur ser temperaturen ut?

Om det skulle vara nätagget så skulle de vara något fel på det då de självklart ska klara detta.

Har du prövat på lägre grafik inställningar?

Ingenting är överklockat.

Testade starta upp spel för att se temperaturen när det gick åt pipsvängen. Ungefär en minut innan låg grafikkortet på 70 grader och processorn på 50 grader. Inget utöver det vanliga tycker jag. Känns inte som överhettning är problemet.

Har även testat spel på lägre grafikinställningar. Blir bättre, med mindre frekventa krascher, men kan fortfarande hända. Som sagt, ju mer jag belastar, desto oftare kraschar det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2011

Uppdatera grafikkorts drivrutinerna, och välj clean install.

Dator: Intel I5 3570k 4.2Ghz | GTX 660 SLI | MSI Z77A-G45 | Corsair 16GB | 128GB SSD | R4 Fönster | Evga SuperNova G2 750 |
Skärmar: BenQ 24 120Hz | Asus 24 144Hz |
Tangentbord/Mus/Lurar: Ducky SHINE 3 TKL MX Red | Sensei | Sennheiser PC373D |
Tillbehör: Ducky Wrist Rest | SteelSeries QcK+ | Telefon: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Relive:

Uppdatera grafikkorts drivrutinerna, och välj clean install.

Redan uppdaterat flera gånger under tiden jag haft detta problemet, och kört driver sweeper på gamla drivrutiner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Nov 2010

Tog print screen innan som kanske kan vara till någon hjälp.

Trots att det står bluescreen känns det inte som den beter sig som det. Den tycks inte göra någon minnesdump eller få upp den klassiska blåa skärmen, utan tappar istället signalen till skärmen.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2013

Nätagget låter det som i mina öron.

Skickades från m.sweclockers.com

///M4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av hoski:

Nätagget låter det som i mina öron.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag röstar också på PSU´n.

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"