kommer få hem ett GTX 680! skulle behöva lite mer specifik info om detta kort :) hjälp!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GamerFX:

Okej då vet man har en annan fråga. Jag spelade BF4 med ultra utan problem men tempen låg på 81 grader? :/ är det något att oroa sig över eller ska jag försöka få tag på en bättre kylare med en gång kanske

81 grader är helt okej om du är nöjd med ljudnivån, inget att oroa sig över alls.
Det är vid 97C du bör fundera.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av GamerFX:

Okej då vet man har en annan fråga. Jag spelade BF4 med ultra utan problem men tempen låg på 81 grader? :/ är det något att oroa sig över eller ska jag försöka få tag på en bättre kylare med en gång kanske

Nej det e ju inget att oroa sig över då det är normala värden som funkar bra på lång sikt. SEn om kylaren får problem med damm i framtiden vet jag inte men det e klart att det inte e den bästa kylaren.. men ändå duglig.. om du överklockar själv så vet du vad som behövs (dvs helst inte en refkylare av 680s kaliber).

Visa signatur

Corsair 600 T Silver / 4770k / Titan (SLI)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

81 grader är helt okej om du är nöjd med ljudnivån, inget att oroa sig över alls.
Det är vid 97C du bör fundera.

Okej då vet jag behöver ej oroa mig kör på stock klock men tänkte klocka lite ändå utan att öka core voltage. Vet du hur mycket jag kan öka gpu klocken och minnet till?

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GamerFX:

Okej då vet jag behöver ej oroa mig kör på stock klock men tänkte klocka lite ändå utan att öka core voltage. Vet du hur mycket jag kan öka gpu klocken och minnet till?

Tills det blir instabilt
Det är bara att klocka 10Mhz i taget och köra en testrunda i Unigine Heaven 4.0/Unigine Valley 1.0 varje gång du höjer, när det sen kraschar så sänker du 10Mhz tills det blir stabilt igen.

Volten (Spänningen) är bara att höja till max i EVGA Precision X/MSI Afterburner efterssom Nvidia har "låst" den till säkra nivåer.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Tills det blir instabilt
Det är bara att klocka 10Mhz i taget och köra en testrunda i Unigine Heaven 4.0/Unigine Valley 1.0 varje gång du höjer, när det sen kraschar så sänker du 10Mhz tills det blir stabilt igen.

Volten (Spänningen) är bara att höja till max i EVGA Precision X/MSI Afterburner efterssom Nvidia har "låst" den till säkra nivåer.

vilket program ska jag använda burner eller gpu tweak? har provat att klocka upp lite men gpun stannar kvar på 1005mhz :S men minnet ändras sig. Vad är fel? :S körde furmark när jag överklockade.

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GamerFX:

vilket program ska jag använda burner eller gpu tweak? har provat att klocka upp lite men gpun stannar kvar på 1005mhz :S men minnet ändras sig. Vad är fel? :S körde furmark när jag överklockade.

Afterburner/Precision X är de som används mest, själv föredrar jag Precision X.
Det borde inte ha hänt när du klockade core clock och jag vet inte varför det hände men vad använde du för program?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Afterburner/Precision X är de som används mest, själv föredrar jag Precision X.
Det borde inte ha hänt när du klockade core clock och jag vet inte varför det hände men vad använde du för program?

Furmark

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GamerFX:

Nu menar jag överklockningsprogram inte benchmarkprogram

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Nu menar jag överklockningsprogram inte benchmarkprogram

Sorry my bad jag har testat msi ab och höjde gpu klock 10 procent från standard klock men ser sen att furmark visar stock klock ändå. Går det inte att klocka 680 kort eller vadå? minnet går ju liksom.

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GamerFX:

Sorry my bad jag har testat msi ab och höjde gpu klock 10 procent från standard klock men ser sen att furmark visar stock klock ändå. Går det inte att klocka 680 kort eller vadå? minnet går ju liksom.

Säger Afterburner också att den fortfarande körs i stock-clocks när Furmark är igång?
Prova förresten att sätta fläkten på 100% när du gör det igen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Säger Afterburner också att den fortfarande körs i stock-clocks när Furmark är igång?
Prova förresten att sätta fläkten på 100% när du gör det igen.

Laddade ner och kör precisionX och drog upp 15mhz på gpu och minnet och nu hänger gpu med upp på högre värden. Ändrade också power limit till max + så nu har jag fått en högre prestanda boost

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Säger Afterburner också att den fortfarande körs i stock-clocks när Furmark är igång?
Prova förresten att sätta fläkten på 100% när du gör det igen.

ser bra ut med resultaten också men vet inte om jag har klockat över ett gtx 770 än men http://www.3dmark.com/3dm11/8046113

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GamerFX:

Laddade ner och kör precisionX och drog upp 15mhz på gpu och minnet och nu hänger gpu med upp på högre värden. Ändrade också power limit till max + så nu har jag fått en högre prestanda boost

Ok bra
När du överklockar så kan det vara så att 80C är där GTX 680 klockar ner sig några få MHz men jag är inte helt säker, det är ju dock bara att undersöka.

Lycka till med klockandet!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Ok bra
När du överklockar så kan det vara så att 80C är där GTX 680 klockar ner sig några få MHz men jag är inte helt säker, det är ju dock bara att undersöka.

Lycka till med klockandet!

okej men vet du ungefär hur mycket man kan klocka det utan att behöva ändra någon spänning?

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GamerFX:

okej men vet du ungefär hur mycket man kan klocka det utan att behöva ändra någon spänning?

Tills... det blir instabilt
Alla GTX 680'n klockar olika så det kan man inte säga, bara prova dig fram 10Mhz i taget, när det blir instabilt så kommer du absolut att märka det!
Använd dock Unigine Heaven eller Valley istället för Furmark, Furmark gör mest grafikkortet varmt snarare än att testa stabilitet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Tills... det blir instabilt
Alla GTX 680'n klockar olika så det kan man inte säga, bara prova dig fram 10Mhz i taget, när det blir instabilt så kommer du absolut att märka det!
Använd dock Unigine Heaven eller Valley istället för Furmark, Furmark gör mest grafikkortet varmt snarare än att testa stabilitet.

Okej tack ska ladda ner heaven nu okej då får jag små pilla lite försiktigt

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

Sorry my bad jag har testat msi ab och höjde gpu klock 10 procent från standard klock men ser sen att furmark visar stock klock ändå. Går det inte att klocka 680 kort eller vadå? minnet går ju liksom.

Den "registrerar" bara i 13 Mhz intervaller. För att du ska märka nåt måste du alltså höja med minst 13 Mhz, 26 Mhz, 39 Mhz etc etc. (det funkade med vissa tidigare drivisar faktiskt men det "försvann" för ett tag sedan)

Spänningen är dessutom låst så det kommet inte hända något även om du drar upp Voltage slidern i topp. Det du KAN göra är att flasha ett custom BIOS så får du upp spänningen till 1.212 Volt (vissa säger dock att detta bara påverkar vad tex Afterburner visar och spänningen fortfarande ligger i stock men hursomhelst gör den NÅGOT för jag kommer högre med en sådan BIOS, över 1300 Mhz utan problem)

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Ultra i bf4 kräver väl mer än 2gb minne om jag inte minns fel, 64p multiplayer då. Sweclockers har en test på de någonstans. Men ställer du ner lite borde de funka bra. Tipset överlag är att kolla sweclockers test, sen räkna bort några fps då de använder en monster cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

2gb minne är knappast någon issue med ett grafikkort. Jag har två och det är endast på dom riktigt stora banorna där vram blir ett problem, och då går fps'n ändå bara ned till typ 80 fps eller något. Ts singelkort kommer nog inte orka pressa ut nog med fps för att vram ska börja bottlenecka.

Skrivet av tvåpunktnoll:

680 ger 41 fps (i snitt) och 27 som lägst enligt sweclockers benchmark med ultra settings (hög AA) så gör en ökning från normal AA till hög AA spelet 300% mer tungdrivet? stämmer knappast..
Nyaste drivrutinerna för Nvidia ska dock öka prestandan avsevärt tydligen

Anandtech har väl dragit sin benchmark på ett helt annat ställe.

Skrivet av GamerFX:

Vad ska man sätta voltage på då samt power target?

Du kan inte påverka spänningen oavsett vad du sätter den på. Man måste byta bios. power target är bara att sätta på max. Den kan inte gå särskilt högt ändå.

Skrivet av Kilrah:

Den "registrerar" bara i 13 Mhz intervaller. För att du ska märka nåt måste du alltså höja med minst 13 Mhz, 26 Mhz, 39 Mhz etc etc. (det funkade med vissa tidigare drivisar faktiskt men det "försvann" för ett tag sedan)

Spänningen är dessutom låst så det kommet inte hända något även om du drar upp Voltage slidern i topp. Det du KAN göra är att flasha ett custom BIOS så får du upp spänningen till 1.212 Volt (vissa säger dock att detta bara påverkar vad tex Afterburner visar och spänningen fortfarande ligger i stock men hursomhelst gör den NÅGOT för jag kommer betydligt högre med en sådan BIOS, över 1300 Mhz utan problem)

Jag plockade väldigt få mhz på att låsa upp spänningen. Extremt jävla lite. Dock är det möjligt att jag kan ha fått upp minnet betydligt högre pga det men jag är inte säker.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Jo precis. Man får upp den en bit till men det gör inte underverk. Min låg på 1267 Mhz stabilt innan och kom som sagt upp över 1300 Mhz med voltmod men dessa få Mhz gör väldigt liten skillnad i spel så frågan är som sagt om det är värt det.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

Tjena. Är så att jag ska bli ett eller kommer bli ett nvidia fan för att jag har köpt ett asus geforce GTX 680 med referenskylare på och har tidigare varit amds fan boy väldigt länge men valde nu att testa på ett kort av nvidia istället och undrar nu kommer det funka bra ihop med min FX 8350 processor? 8 cores. samt övrig hårdvara i signatur? och en annan sak kommer jag klara spela bf4 på ultra med en 1080p skärm 1920/1080p utan problem? Mvh.

Lite OT, men here we go.
Fan boy är ett skällsord, kalla dig själv inte det.
Fanboyism är förkastligt och kontaproduktivt.
Fanboyens ursprung är höljt i dunkel. Sartre, Darwin, Freud sökte alla utan framgång, roten till denna styggelse.
Att vara fan boy innebär att du i alla lägen, trots bevisad motsats, håller din produkt för guds gåva till mänskligheten.
Jag hoppas att du inte är sådan
Lycka till med det nya kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReverenD:

Lite OT, men here we go.
Fan boy är ett skällsord, kalla dig själv inte det.
Fanboyism är förkastligt och kontaproduktivt.
Fanboyens ursprung är höljt i dunkel. Sartre, Darwin, Freud sökte alla utan framgång, roten till denna styggelse.
Att vara fan boy innebär att du i alla lägen, trots bevisad motsats, håller din produkt för guds gåva till mänskligheten.
Jag hoppas att du inte är sådan
Lycka till med det nya kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår inte riktigt vad du vill med detta men jag ville mest bara beskriva att jag blivit nöjd med mitt kort så om du ville hålla din guds dikt borta från min tråd så vore jag väldigt tacksam

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

Förstår inte riktigt vad du vill med detta men jag ville mest bara beskriva att jag blivit nöjd med mitt kort så om du ville hålla din guds dikt borta från min tråd så vore jag väldigt tacksam

Va snackar du om? Guds dikt?
Menade bara att kalla sej fanboy är som att kalla sej idiot.. Onödigt att säga så om sig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

Va snackar du om? Guds dikt?
Menade bara att kalla sej fanboy är som att kalla sej idiot.. Onödigt att säga så om sig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu kommer jag in lite random här men aja...

Han får kalla sig vad han vill, anser han att han känner sig lite "fanboyaktig" så får han väll göra det. Jag förstår inte varför folk måste bli så arga och käfta emot med en sådan liten sak som att någon kallar sig "fanboy". Take a chillpill man.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Nu kommer jag in lite random här men aja...

Han får kalla sig vad han vill, anser han att han känner sig lite "fanboyaktig" så får han väll göra det. Jag förstår inte varför folk måste bli så arga och käfta emot med en sådan liten sak som att någon kallar sig "fanboy". Take a chillpill man.

Var inte arg lr så, menade bara att det är synd att ge sig själv ett negativt epitet.
Första inlägget var faktiskt skrivet som ett skämt (Freud o Sartre etc). Men det kanske gick över huvudet på TS..
Anyway, kan ta bort det om det uppfattades som otrevligt.
Kan bara gratulera TS till den ypperliga uppgraderingen.
Mycket nöje

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”