Dator kompatibel med Geforce GTX 770 4GB?

Permalänk
Medlem

Dator kompatibel med Geforce GTX 770 4GB?

Skulle vilja köpa nytt grafikkort då mitt nuvarande är skräpigt. Har följande i hårdvara:

ACER predator G3100 köpt för 2 år sedan
AMD II X4 645 3,1 GH processor
8GB RAM-minne

Är sugen på ett Geforce GTX 770 4GB. Kan jag stöta på några problem? Killen på netonnet jag snackade med talade om en "sugrörseffekt" dvs att det nya grafikkortet är för starkt jämfört med övriga datorkomponenter. Kommer jag stöta på det problemet i det här fallet?

Tacksam för svar

Permalänk
Entusiast

Ja det kommer helt klart att inträffa men det brukar i folkmun kallas för "flaskhals".
I det här fallet är det din processor Athlon II X4 645 som är den, den kommer sätta stopp långt innan ditt grafikkort gör det i de allra flesta spelen.

En annan viktig punkt att nämna är att 4GB är ganska värdelöst på ett GTX 770 då det inte kan utnyttja så mycket minne effektivt på grund av för låg minnesbuss.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Förmodligen, grafikkortet kan bara köra så hårt som cpu.n klarar, du kan eventuellt överklocka cpu beroende på mer exakt det är för cpu samt dit mb. Annars bör du försöka skaffa bättre cpu också om du vill få ut det maxemala från grafikkortet

Permalänk
Medlem

Ok, Tack för hjälpen! Finns tips på ett bra grafikkort som jag kan köpa, som inte kommer att orsaka ovanstående problem? GTX 760?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WJens:

Ok, Tack för hjälpen! Finns tips på ett bra grafikkort som jag kan köpa, som inte kommer att orsaka ovanstående problem? GTX 760?

Ärligt talat är inte Athlon II X4 645 något att hänga i granen för typ något grafikkort, har nämligen ägt processorn själv och spelat med en gång i tiden och jag kommer ihåg att min FPS i många spel ökade ganska rejält när jag uppgraderade processorn till en Phenom II X6 1100T och då handlade det om grafikkortet HD 6770 vilket är ett äldre instegs-kort för spel.

Du borde köpa ny CPU+nytt grafikkort i rätt prisklass, begagnat skulle nog passa bra i ditt fall om du kan tänka dig det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av WJens:

Ok, Tack för hjälpen! Finns tips på ett bra grafikkort som jag kan köpa, som inte kommer att orsaka ovanstående problem? GTX 760?

Varför inte ett R9 280x. Nu finns iofs inte Mantle i något annat än BF4 än. Men när fler titlar börjar släppas så kommer du iinte ha problem med att processorn flaskar i närheten på samma sätt som du får med Nvidia-kortet.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Varför inte ett R9 280x. Nu finns iofs inte Mantle i något annat än BF4 än. Men när fler titlar börjar släppas så kommer du iinte ha problem med att processorn flaskar i närheten på samma sätt som du får med Nvidia-kortet.

Menar du detta? http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...
Så ingen risk för "flaskhals"? Inte sugen på att köpa ny CPU, denna är bara 2 år gammal...

Permalänk
Medlem

Din CPU kommer att agera flaskhals åt i princip vilket nyare grafikkort som helst. Därmed inte sagt att det inte finns någon poäng i att uppgradera ditt grafikkort. Datorn kommer inte bli sämre p.ga en flaskhals, den kommer bara inte nå upp till grafikkortets fulla potential. Beroende på budget, känns ett begagnat uppgraderingspaket (moderkort, cpu, RAM) och ett begagnat grafikkort det vettigaste valet i ditt fall.
Se det såhär, det finns alltid någon komponent i datorn som är den "svagaste länken" och det är primärt den som begränsar datorns prestanda i framförallt spel. Din CPU är en väldigt svag länk och det hjälper inte mycket om nästa länk i kedjan är av titan

Edit; En annan sak du naturligtvis måste ha koll på innan du bestämmer dig gör att drämma in ett prestandakort i datorn är dels om det rent fysiskt får plats (märkesdatorer brukar har lite udda lösningar i chassit) och ifall ditt nätagg är tillräckligt starkt.