AMD positiva till lågnivålager i DirectX – framtiden för Mantle oklar

Permalänk
Melding Plague

AMD positiva till lågnivålager i DirectX – framtiden för Mantle oklar

Efter lanseringen av Mantle agerar Microsoft och planerar för motsvarande funktionalitet i DirectX, något som kan göra AMD:s grafikgränssnitt överflödigt. AMD är dock positiva till utvecklingen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vet inte vart jag står i detta riktigt. Känns ändå bra med Mantle då det är nytt ifrån grunden och förmodligen kommer att fungera på Linux och med Nvidia i framtiden.

Permalänk
Medlem

Hoppas på att konkurrensen påskyndar utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Så jävla tråkigt att det ska krävas att ett utanför stående företag för att få fart på äckliga directx.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Vad som en är tanken bakom Matel är det bra att det ger oss användare tillbaka lite av den prestanda våra system faktiskt kan generera med bättre kod.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var ganska väntat tyckte jag själv, därav blev det Nvidia då Mantle blir kortlivat och kanske var det bara PR-Kupp för att tvinga DirectX att skynda på lite.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Ja jag tycker directx har stannat upp för länge nu... Jag tycker directx 13 redan borde vara standard... Men just nu sitter jag o hoppas på ett riktigt saftigt directx 12

Permalänk
Avstängd

Mantle och spel som använt Mantle har väl ändå varit buggigt och fungerat dåligt, bla inget SLI stöd.

Dessutom så har AMD segat med Mantle och sagt att det ska vara öppet, men inte kommit till kritan och öppnat något.

Permalänk
Medlem

Verkar verkligen som att AMD kör "the good guy race". De gör mycket för konsumenterna. Synd att det inte går lika bra för dem ekonomiskt jämfört med Intel och Nvidia.

Vill verkligen att AMD ska bli större. De har mycket bra produkter i låg- och mellanklassen när det gäller CPUs men inget i toppsegmentet vilket många av oss här på Sweclockers vill ha. De behöver enligt mig inte konkurrera med Intels Extreme-modeller men mot Intels I7-4770/4670, där hade jag gärna vilja se modeller från AMD. Men det var väl sagt att AMD inte kommer fokusera på toppsegmentet eller var det bara spekulationer?

På grafikfronten verkar de göra bra ifrån sig prestandamässigt men tillgängligheten verkar vara ett stort problem för dem. Är det dåliga yields eller vad är det som gör att R9-serien knappt finns att få tag på jämfört med GTX 770 / 780?

Hur går det för AMDs Freesync som ska konkurrera mot Nvidias G-Sync? Är det något som skärmtillverkare implementerar eller är det helt mjukvarubaserat?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Bra, tack, AMD.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag tror på att Mantle är här för att stanna, fördelen med den förhoppningsvis är att man inte behöver köpa ett nytt OS som man oftast får göra när Microsoft släpper en ny version utav DirectX

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zappkiller:

Ja jag tycker directx har stannat upp för länge nu... Jag tycker directx 13 redan borde vara standard... Men just nu sitter jag o hoppas på ett riktigt saftigt directx 12

De kan ju byta namn för din skull annars! Då blir det nog mycket bättre!

Det här är en bra nyhet! Jag hoppas verkligen att det finns företag och folk som fortsätter med vettiga innovationer för det växer inte på träd i den här branschen. Sen hoppas jag absolut att Mantle fortsätter utvecklas och att manteln (höhö) lämnas över till OpenGL ganska så snart det behövs! OpenGL måste bli mer kraftfullt än DirectX för att ha konkurrera. Efter det tillsammans med Steam OS så har det förhoppningsvis en chans att faktiskt få spel att fungera utanför Windows i framtiden.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Mantle och spel som använt Mantle har väl ändå varit buggigt och fungerat dåligt, bla inget SLI stöd.

Dessutom så har AMD segat med Mantle och sagt att det ska vara öppet, men inte kommit till kritan och öppnat något.

Spel som har Mantle ligger väl fortfarande i Beta-stadiet (Mantlefunktionen alltså)? Exempelvis Battlefield 4 så är det mycket som måste fixas för att Mantle ska vara optimalt i alla scenarion.

Man kan ju tycka att AMD presenterade Mantle lite för tidigt. Det verkar vara deras Achilles Heel, att presentera saker lite för tidigt och lova lite för mycket.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av karjix:

Var ganska väntat tyckte jag själv, därav blev det Nvidia då Mantle blir kortlivat och kanske var det bara PR-Kupp för att tvinga DirectX att skynda på lite.

Tvivlar på att AMD tänker lägga ned Mantle, inte nu när det mesta jobbet redan är gjort, det återstår också att se när MS kommer med sitt nya omskrutna DirectX, än så länge finns det bara yrvakna uttalanden, som mest verkar kommit som ett slags svar på Mantle.

Skrivet av rektor:

Mantle och spel som använt Mantle har väl ändå varit buggigt och fungerat dåligt, bla inget SLI stöd.
Dessutom så har AMD segat med Mantle och sagt att det ska vara öppet, men inte kommit till kritan och öppnat något.

Mantle släpptes för mindre än en månad sedan, det är mycket begärt att det skall fungera helt fläckfritt för alla redan från början, men faktum är att nu, efter några patchar till BF4 och sedan Catalyst 14.2 fungerar det ganska bra för de flesta.
Men man får nog räkna med några månader till, innan allt har skramlat rätt, det är trots allt ett helt nytt API.

Skrivet av thomson:

Jag tror på att Mantle är här för att stanna, fördelen med den förhoppningsvis är att man inte behöver köpa ett nytt OS som man oftast får göra när Microsoft släpper en ny version utav DirectX

Tror jag också, vi som sitter med Win7 kan ju också konstatera att DX 11.1 och över finns bara till Win8.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av #enbom:

Spel som har Mantle ligger väl fortfarande i Beta-stadiet (Mantlefunktionen alltså)? Exempelvis Battlefield 4 så är det mycket som måste fixas för att Mantle ska vara optimalt i alla scenarion.

Man kan ju tycka att AMD presenterade Mantle lite för tidigt. Det verkar vara deras Achilles Heel, att presentera saker lite för tidigt och lova lite för mycket.

Det är okej att presentera saker tidigt om man följer utvecklingsfilosofin "Release early, release often" (RERO).

Inte om man presenterar saker, sen håller tyst, och lovar saker, men inte levererar.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Ratatosk:

Tvivlar på att AMD tänker lägga ned Mantle, inte nu när det mesta jobbet redan är gjort, det återstår också att se när MS kommer med sitt nya omskrutna DirectX, än så länge finns det bara yrvakna uttalanden, som mest verkar kommit som ett slags svar på Mantle.

Mantle släpptes för mindre än en månad sedan, det är mycket begärt att det skall fungera helt fläckfritt för alla redan från början, men faktum är att nu, efter några patchar till BF4 och sedan Catalyst 14.2 fungerar det ganska bra för de flesta.
Men man får nog räkna med några månader till, innan allt har skramlat rätt, det är trots allt ett helt nytt API.

Tror jag också, vi som sitter med Win7 kan ju också konstatera att DX 11.1 och över finns bara till Win8.

De kommer inte lägga ner Mantle. De har ju själva sagt att de ska lämna över det till de som sköter OpenGL när de känner att det funkar hyfsat bra.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Mantle är ju fortfarande i sin linda, vi kommer nog se mer av Mantle framöver.. Det är ju inte dött bara för att NVIDIA och MS hoppar på spåret i egna tappningar. MS kommer ju garanterat ta gisslan på motsvarande i DX/D3D och kräva att man uppgraderar till Win8.x för att kunna njuta av det..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Klart m$ & nvidia blir oroliga när mantle totalt krossar dem. Ingen som helst anledning att nedgradera till win8 dyngan med mantle.

TACK FÖR DET AMD!!

Här är rykande färska prestanda siffror från mantle bf4 i multiplayer från win7. 37 fps mer än 780ti med en 3770K och 290X? Ja tack!

http://www.pcgameshardware.de/Battlefield-4-PC-238749/Special...

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig gillat nVidia, var själv 3Dfx-fanboy i mina yngre dagar. Gillade dom ännu mindre efter de slukade 3Dfx. Dessvärre har de levererat, IMO, något bättre produkter än ATI/AMD, och jag har hamnat i det gröna laget. Nu blir det dock ändring, jag kommer uteslutande köpa AMD-grafik hädanefter - de är 'the good guys' i sammanhanget, helt uppenbart, och det ska premieras.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Flamso:

De kommer inte lägga ner Mantle. De har ju själva sagt att de ska lämna över det till de som sköter OpenGL när de känner att det funkar hyfsat bra.

AMD har sagt att de planerar att exempelvis lämna över det till Khronos Group. Med andra ord ingenting konkret om Mantles #framtid efter att AMD anser att det är "färdigt".

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

AMD har sagt att de planerar att exempelvis lämna över det till Khronos Group. Med andra ord ingenting konkret om Mantles #framtid efter att AMD anser att det är "färdigt".

Är ändå ett steg i rätt riktning. Att AMD ens överväger att låta Khronos Group ev. ta över är ju mer än både Microsoft och Nvidia gjort på år och dagar. Tycker det är ändå hyfsat patetiskt av Microsoft att det krävs ett konkurrerande API för att de temporärt ska ta sig i kragen..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Mantle och spel som använt Mantle har väl ändå varit buggigt och fungerat dåligt, bla inget SLI stöd.

Dessutom så har AMD segat med Mantle och sagt att det ska vara öppet, men inte kommit till kritan och öppnat något.

Det är ett spel som än så länge använder Mantle och dess buggar har exakt noll och ingenting att göra med varken AMD eller Mantle. Att Mantle är buggigt beror på ATT DET FORTFARANDE ÄR EN TIDIG BETA. Det finns en anledning att stödet bara finns i drivrutiner det står BETA på. Alla funktioner är inte inlagda än för att det är BETA. Nyckelordet är alltså BETA vilket betyder att det är ett tidigt test av något som inte är färdigt än. Man kan aldrig räkna med att en beta är fri från buggar. Tvärt om, man släpper en öppen beta just för att hitta buggar.

Det är kanske inte så konstigt att det inte är öppet när det inte ens är i närheten av färdigt än. De har sagt att det kommer ta ett år innan de släpper en version som inte är beta. Låter väl rätt rimligt att då sakerna att fungera ordentligt innan det släpps lös. Eller vill du ha fler buggar?

Skrivet av #enbom:

Verkar verkligen som att AMD kör "the good guy race". De gör mycket för konsumenterna. Synd att det inte går lika bra för dem ekonomiskt jämfört med Intel och Nvidia.

Vill verkligen att AMD ska bli större. De har mycket bra produkter i låg- och mellanklassen när det gäller CPUs men inget i toppsegmentet vilket många av oss här på Sweclockers vill ha. De behöver enligt mig inte konkurrera med Intels Extreme-modeller men mot Intels I7-4770/4670, där hade jag gärna vilja se modeller från AMD. Men det var väl sagt att AMD inte kommer fokusera på toppsegmentet eller var det bara spekulationer?

På grafikfronten verkar de göra bra ifrån sig prestandamässigt men tillgängligheten verkar vara ett stort problem för dem. Är det dåliga yields eller vad är det som gör att R9-serien knappt finns att få tag på jämfört med GTX 770 / 780?

Hur går det för AMDs Freesync som ska konkurrera mot Nvidias G-Sync? Är det något som skärmtillverkare implementerar eller är det helt mjukvarubaserat?

Det verkar inte finnas några indikationer på att de kommer släppa nya processorer i FX-serien. Arkitekturer baserat på Bulldozer kan helt enkelt inte konkurrera och det verkar som AMD vet om det. Det var en arkitektur designad för serverlaster som var enkla att parallellisera. Den borde inte släppts till vanliga konsumenter alls. Det är inte omöjligt att de släpper en omgång nya FX senare men vi vet inget om det som det ser ut nu.

I USA är tillgången dålig och priserna skyhöga för att rätt många har fått guldfeber när det kommer till kryptovalutor. Priset på vissa modeller i R9-serien var uppe på 900 dollar ett tag innan de sjönk till 700 dollar vilket fortfarande är en bra bit över lanseringspriset.

Utöver det cirkulerar det rykten om att AMD har lite kapacitetsproblem hos TSMC då de inte bara ska tillverka deras grafikkort utan även APUerna till konsoler. Det kan eventuellt också vara en bidragande faktor till att det finns ont om kort.

Freesync bygger på en befintlig del av Displayportstandarden. Så de skärmtillverkare som implementerar den delen av standarden kan ha stöd för det. Freesync är dock ingen färdig produkt utan det var bara en teknikdemo som visades för att demonstrera en möjlig lösning som inte kräver dedikerad hårdvara och som är låst till en tillverkare. Hur utvecklingen ser ut vet vi inte för vi har inte hört något mer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hoppas på mantle tar över direct x, hoppas verkligen!
Lär nog inte bli så dock

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Snusfri

Lite humor att folk tror att Microsoft börjat med detta nu, de har självklart redan haft detta i görningen ett bra tag men iomed mantle så kände de press och skrev ett pressmeddelande.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Tumnus:

Är ändå ett steg i rätt riktning. Att AMD ens överväger att låta Khronos Group ev. ta över är ju mer än både Microsoft och Nvidia gjort på år och dagar. Tycker det är ändå hyfsat patetiskt av Microsoft att det krävs ett konkurrerande API för att de temporärt ska ta sig i kragen..

Poängen är att AMD aldrig sagt någonting konkret om saken, vilket många verkar tro av inlägg i denna tråd att döma och även kommentarstråden till DirectX får Mantle-liknande lågnivålager. Däremot är det självklart positivt att företaget överväger att överlämna Mantle till en annan organisation, vilket jag även skulle säga är mer eller mindre ett krav för att Intel/Nvidia ens ska överväga stödja det.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Vad som en är tanken bakom Matel är det bra att det ger oss användare tillbaka lite av den prestanda våra system faktiskt kan generera med bättre kod.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har inget med bra kod att göra, det har med nivån på abstraktionen över hårdvaran.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Jacob:

Poängen är att AMD aldrig sagt någonting konkret om saken, vilket många verkar tro av inlägg i denna tråd att döma och även kommentarstråden till DirectX får Mantle-liknande lågnivålager. Däremot är det självklart positivt att företaget överväger att överlämna Mantle till en annan organisation, vilket jag även skulle säga är mer eller mindre ett krav för att Intel/Nvidia ens ska överväga stödja det.

Jag hoppas verkligen att det händer! Marknaden behöver ett plattformsoberoende system för det här.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Lite humor att folk tror att Microsoft börjat med detta nu, de har självklart redan haft detta i görningen ett bra tag men iomed mantle så kände de press och skrev ett pressmeddelande.

Att MS började nu vid lanseringen av mantle känns inte så troligt. Men att dom började innan dom ens hörde talas om mantle tror jag inte.
Jag ser det som helt och hållet tack vare AMD att MS nu gör något åt DirectX.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790k - Asus Z97 A - Palit Gtx 1070 JS - 16GB ram - 620 GB SSD - 2TB WD Black - Asus 24" 144hz

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Poängen är att AMD aldrig sagt någonting konkret om saken, vilket många verkar tro av inlägg i denna tråd att döma och även kommentarstråden till DirectX får Mantle-liknande lågnivålager. Däremot är det självklart positivt att företaget överväger att överlämna Mantle till en annan organisation, vilket jag även skulle säga är mer eller mindre ett krav för att Intel/Nvidia ens ska överväga stödja det.

Har för mig att det var planerat för AMD att kunna baka in Mantle med kommande OpenGL uppdatering, vilket låter väldigt positivt för alla parter.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Att DirectX närmar sig Mantle är inte negativt för Mantle, tvärtom. Problemet är inte att anpassa ett spels grafikmotor efter API om de liknar varandra, problemet är att ha helt olika grafikmotorer i spelen för det måste man ha om grafiken behöver fokuseras till en kärna på processorn kontra att man kan använda alla kärnor.

Att skriva om kod för att hantera flera kärnor är ett stort jobb. Att däremot anpassa för olika API är busenkelt om de liknar varandra