Permalänk

Hackig apple tv

Hej!

Jag köpte en macbook pro, ipad air och en apple tv för några dagar sedan och var väldigt spänd på att bli av med min gamla tröga htpc bredvid tvn. Men nu vet jag inte riktigt om jag är så nöjd med apple tvn.
Att koppla upp sig till den är ju väldigt enkelt och bra. Ljudet är helt okej också men det är bilden som jag inte är nöjd med. Ska jag spela upp en film från min macbook så hackar det. Det är som om apple tvn har väldigt låg framerate. Det hackar även när jag skrollar i chrome.

Jag gick till Macforum och fråga lite om problemet men kände inte till det alls tyvärr.. Kan det vara mitt exemplar av apple tvn då kanske?

Jag har uppdaterat dator och apple tvn också.

Någon som känner igen det?

Permalänk
Medlem

Använder du airplay eller airplay mirroring?
Trådlöst?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Blackjack:

Hej!

Någon som känner igen det?

Hur är den repektive din macbook ansluten? Högupplöst streaming kräver en hel del bandbredd.
Hur är den i andra "appar"? T.ex. Netflix eller dylikt?

Jag känner inte igen det, men jag använder dock en iPad 3 med air-play till apple tvn, och det är mestadels till Youtube eller TED talks i 480/720p.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Använder du airplay eller airplay mirroring?
Trådlöst?

Airplay mirroring använder jag. Apple tvn är kopplad trådlös. Men det ska inte spela någon roll när jag kopplar datorn till den eller?

Skrivet av Irrationell:

Hur är den repektive din macbook ansluten? Högupplöst streaming kräver en hel del bandbredd.
Hur är den i andra "appar"? T.ex. Netflix eller dylikt?

Jag känner inte igen det, men jag använder dock en iPad 3 med air-play till apple tvn, och det är mestadels till Youtube eller TED talks i 480/720p.

Apple tvn själv fungerar riktigt bra. Netflix, youtube och skynews "apparna" fungerar ju riktigt bra tycker jag. Paddan har jag inte testat än faktiskt.

Permalänk
Skrivet av Blackjack:

Airplay mirroring använder jag. Apple tvn är kopplad trådlös. Men det ska inte spela någon roll när jag kopplar datorn till den eller?

Apple tvn själv fungerar riktigt bra. Netflix, youtube och skynews "apparna" fungerar ju riktigt bra tycker jag. Paddan har jag inte testat än faktiskt.

Det bör inte hacka, men är det väldigt högupplöst film som streamas så kan det bli ett bandbreddsproblem ut från datorn. Men igen, det bör inte vara ett problem. Du kan testa att ansluta datorn med kabel till routern, och sedan testa detsamma med apple tvn, alt. ansluta båda, för att utesluta otillräcklig wifi-signal.

Permalänk
Inaktiv

Låter som nätverksproblem. Förmodligen kass wifi-router.

Permalänk
Avstängd

Låter snarare som det är något problem med ditt wifi snarare än atv'n...

Permalänk

Nu när jag tänker efter så kanske det är för att apple tvn är så högupplöst med sin retina skärm? Samtidig så är ju min tv bara full HD så det ska kanske inte påverka? Jag kan ju testa att sänka upplösningen på allt och se om det laggar fortfarande.

Jag undrar bara vad min wifi har med detta att göra? Jag vet ju inte ju det funkar mellan datorn och apple tvn men jag antar att det ska fungera utan wifi anslutning från min router?
Tycker det vore dumt om man inte kan använda sin apple tv och airplay utan att vara tvungen att ha internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackjack:

Nu när jag tänker efter så kanske det är för att apple tvn är så högupplöst med sin retina skärm? Samtidig så är ju min tv bara full HD så det ska kanske inte påverka? Jag kan ju testa att sänka upplösningen på allt och se om det laggar fortfarande.

Jag undrar bara vad min wifi har med detta att göra? Jag vet ju inte ju det funkar mellan datorn och apple tvn men jag antar att det ska fungera utan wifi anslutning från min router?
Tycker det vore dumt om man inte kan använda sin apple tv och airplay utan att vara tvungen att ha internet?

skilj på internet och wifi.

Enheterna , din dator och din apple tv, måste ju kommunicera med varandra. Detta sker via wifi över ditt hemmanätverk. Är det dåligt, långsam och ostabilt så blir resultatet inte så lyckat. Tips är att ansluta apple tv'n med sladd. Då halverar du mängden som behöver överföras trådlös och bättrar således på prestandan avsevärt. Det kan kanske inte löser problemet men det är knappast en nackdel.

Permalänk
Medlem

Kör direkt ifrån itunes

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Samms problem på min ifrån macbooken , speciellt om något annat körs i trådlösa nätverket , så är nog routern

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Skrivet av guos89:

skilj på internet och wifi.

Enheterna , din dator och din apple tv, måste ju kommunicera med varandra. Detta sker via wifi över ditt hemmanätverk. Är det dåligt, långsam och ostabilt så blir resultatet inte så lyckat. Tips är att ansluta apple tv'n med sladd. Då halverar du mängden som behöver överföras trådlös och bättrar således på prestandan avsevärt. Det kan kanske inte löser problemet men det är knappast en nackdel.

Tack! Riktigt bra förklaring. Jag ska testa som ni har sagt så återkommer jag med svar

Permalänk
Medlem

För er som inte vill slänga er htpc och lägga 800kr på en apple tv för att enbart få airplay finns det ju airserver. Kostar $15, men då får du också tre licenser!
Det går att pröva utan kostnad i 7 dagar. http://www.airserver.com/

Permalänk
Inaktiv

Airplay mirroring, avbilder du då hela datorns skärm på ATVn? Kör Vanlig airplay där ATVn streamar från din dator istället. Det funkar mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackjack:

Airplay mirroring använder jag. Apple tvn är kopplad trådlös. Men det ska inte spela någon roll när jag kopplar datorn till den eller?

Apple har inte riktigt fått ordning på mirroring än. Min ATV3 är kopplad med sladd och testat att även koppla in MBP'n med sladd, det blir fortfarande små ryckningar lite då och då även om det fungerar bättre än trådlöst.

Använd itunes eller t ex beamer om det är film du ska ha över.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Blackjack:

Hej!

Jag köpte en macbook pro, ipad air och en apple tv för några dagar sedan och var väldigt spänd på att bli av med min gamla tröga htpc bredvid tvn. Men nu vet jag inte riktigt om jag är så nöjd med apple tvn.
Att koppla upp sig till den är ju väldigt enkelt och bra. Ljudet är helt okej också men det är bilden som jag inte är nöjd med. Ska jag spela upp en film från min macbook så hackar det. Det är som om apple tvn har väldigt låg framerate. Det hackar även när jag skrollar i chrome.

Jag gick till Macforum och fråga lite om problemet men kände inte till det alls tyvärr.. Kan det vara mitt exemplar av apple tvn då kanske?

Jag har uppdaterat dator och apple tvn också.

Någon som känner igen det?

Kan detta vara nått med nyaste uppdatering till maverics? Om du kör det på din macbook
http://www.99mac.se/artikel/4922-os-x-1092-skapar-problem-med-airplay

Permalänk
Medlem

Testade också att köra mirroring mellan min mac och atv och det var inte helt smärtfritt på något sätt alls. Funkar dock helt fantastiskt bra med min ipad 3rd gen så misstänker att det, som flera säger, är mirroring som spökar litegrann.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Fast mirroring funkar ju helt annorlunda än airplay från en app. När du kör airplay från en app så skickar du bara "länken" till appletv som sedan laddar ner det från internet. Mao så skickar du inte en massa data kontinuerligt från din ipad till din appletv. Med mirroring så skickar du en väldig massa data hela tiden från din enhet till appletv. Det är såklart väldigt mycket mer krävande. Jag skulle prova kabel till både dator och appletv och se om det hjälper med mirroring. Det är iaf de bästa förutsättningarna man kan få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Fast mirroring funkar ju helt annorlunda än airplay från en app. När du kör airplay från en app så skickar du bara "länken" till appletv som sedan laddar ner det från internet. Mao så skickar du inte en massa data kontinuerligt från din ipad till din appletv. Med mirroring så skickar du en väldig massa data hela tiden från din enhet till appletv. Det är såklart väldigt mycket mer krävande. Jag skulle prova kabel till både dator och appletv och se om det hjälper med mirroring. Det är iaf de bästa förutsättningarna man kan få.

Är du säkert?
Det skiljer nog från app till app isåfall, jag är rätt säker på att t ex plex inte fungerar så när man använder airplay.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag skaffade en apple tv för några veckor sedan. Testade direkt att köra en film via airplay från datorn vilket resulterade i hackig film och en dator som lät som ett flygplan. Slog till och köpte programmet Beamer för att strömma film från datorn till apple tvn och nu fungerar allt precis som det ska. Det känns inte som om airplay från datorn fungerar särskilt bra. Så Beamer är ett tips även om det kostar några slantar extra.

Visa signatur

TypeMatrix | MacBook Air 11"

Använd Gilla om ni får det svar ni söker!

Permalänk
Medlem

Tja, jag har precis köpt Apple TV och har sedan en tag innan en MacBook Pro 15" med retina display. Jag har upplevt samma problem som tidigare användare skrivit här. Har dock lite svårt att förstå varför detta säljs om det inte funkar?! Köpte detta främst för att kunna ha min dator vid skrivbordet men ändå koppla till TVn och lägga mig i soffan och titta film utan att flytta datorn eller använda lång sladd. Ser inte Beamer som en lösning då jag ska streama Twitch till TVn och Beamer verkar inte stödja det. Vad är detta ni pratar om att bara använda AirPlay och inte använda AirPlay Mirroring, hur stänger man av mirroring? Den speglar ju datorns skärm till TVn så fort man sätter på AirPlay? Hur fungerar de olika och hur stänger jag av/på mirroring?

Permalänk
Skrivet av tobbe32:

Tja, jag har precis köpt Apple TV och har sedan en tag innan en MacBook Pro 15" med retina display. Jag har upplevt samma problem som tidigare användare skrivit här. Har dock lite svårt att förstå varför detta säljs om det inte funkar?! Köpte detta främst för att kunna ha min dator vid skrivbordet men ändå koppla till TVn och lägga mig i soffan och titta film utan att flytta datorn eller använda lång sladd. Ser inte Beamer som en lösning då jag ska streama Twitch till TVn och Beamer verkar inte stödja det. Vad är detta ni pratar om att bara använda AirPlay och inte använda AirPlay Mirroring, hur stänger man av mirroring? Den speglar ju datorns skärm till TVn så fort man sätter på AirPlay? Hur fungerar de olika och hur stänger jag av/på mirroring?

Du stänger av det på den lilla airplay ikonen brevid volym symbolen längs upp i skrivbordsfältet.
Jag använder istället chromecast med plex när jag ser på filmer och det funkar kanon. Använder bara min Apple tv med playkanaler.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe32:

Tja, jag har precis köpt Apple TV och har sedan en tag innan en MacBook Pro 15" med retina display. Jag har upplevt samma problem som tidigare användare skrivit här. Har dock lite svårt att förstå varför detta säljs om det inte funkar?! Köpte detta främst för att kunna ha min dator vid skrivbordet men ändå koppla till TVn och lägga mig i soffan och titta film utan att flytta datorn eller använda lång sladd. Ser inte Beamer som en lösning då jag ska streama Twitch till TVn och Beamer verkar inte stödja det. Vad är detta ni pratar om att bara använda AirPlay och inte använda AirPlay Mirroring, hur stänger man av mirroring? Den speglar ju datorns skärm till TVn så fort man sätter på AirPlay? Hur fungerar de olika och hur stänger jag av/på mirroring?

Jag har samma problem. Att streama skrivbordet och sedan via datorn spela upp en film är långt ifrån optimalt. Jag har märkt att det inte spelar någon roll om jag kör trådlöst eller med sladd, det laggar oavsett. MEN! Om man använder en app som har airplay inbyggt, dvs du streamar via appen då fungerar det helt felfritt. Jag misstänker att delning av skrivbord inte riktigt är gjort för att streama film via. När jag kollar twitch så streamar jag från min ipad eller iphone. Då fungerar det perfekt.

Permalänk
Medlem

Mirroring har aldrig varit tänkt att användas för film, det är för presentationer osv.
Men man tycker de kunde klara att få det laggfritt ändå.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."