Permalänk

.scr - Virus?

Hej.

Trodde jag laddade hem en config till CS GO men det var det inte. CS GO configs slutar på .cfg. och dne här snubben var lurig och döpte filen till config.cfg.scr.

Hur orolig borde jag vara? Jag har installerat adwcleaner och den kunde inte hitta några problem.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

scr vet jag används till skärmsläckare bla.
.cfg är "configuration" alltså är det ju inte bara filer till csgo som har den filändelsen.

Permalänk
Medlem
Citat:

.scr, a file extension used for Microsoft Windows screensavers
.scr, a file extension used for CadSoft EAGLE script files

http://en.wikipedia.org/wiki/SCR

Testa döpa om den.

Permalänk

Jo jag vet att .scr är för skärmsläckare, men när jag googlar på det så är det många som säger att dom fått virus av det.

Döpte om till cfg? Det hjälpte inte.

Permalänk
Medlem

.scr kan används till Virus, rekommenderar att du kastar filen och kör en Full skann med Malware Antibytes.

Permalänk
Medlem

Försök öppna den i Notepad. Om den är en config fil eller script lär du se koden.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Skrivet av LazySoft:

Försök öppna den i Notepad. Om den är en config fil eller script lär du se koden.

Det var bara en massa konstiga tecken när jag försökte öppna den med notepad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Det var bara en massa konstiga tecken när jag försökte öppna den med notepad.

Config filer ska ha normal kod i sig. Så eh...

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem

Då är det med största sannolikhet en körbar fil som kan köras som skärmsläckare och innehåller då troligtvis en trojan eller virus. HAr du bara försökt att använda den som config fil för CS GO lär det inte ha hänt något. Har du däremot dubbelklickat på filen och fått in den som skärmsläckare så har du med största sannolikhet smittas av något. Så ta fram något antivirus prog och testa din dator eller filen.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

Kör .scr (script) till autocad på jobbet. Då är det iaf bara en vanlig textfil med kommandon.

Visa signatur

Corsair Carbide 540 Air|CoolerMaster V1000|Gigabyte Z87X-UD5H|Haswell i7-4770K@4.4|Corsair H100i|G.Skill RipjawsX 2133mhz 16gb|2x Asus GeForce GTX 680 DCII OC (SLI)|Focusrite Scarlett 2i2|AKG 612 Pro|Corsair Vengeance K70 Silver| R.A.T. 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Hej.

Trodde jag laddade hem en config till CS GO men det var det inte. CS GO configs slutar på .cfg. och dne här snubben var lurig och döpte filen till config.cfg.scr.

Hur orolig borde jag vara? Jag har installerat adwcleaner och den kunde inte hitta några problem.

Skicka upp filen här https://www.virustotal.com/ så får du se om filen är smittad. Minns inte korrekt men är upp till 49 olika virusprogram som skannar filer, iof på signaturer men det är bättre än att sväva i ovisshet

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Hej.

Trodde jag laddade hem en config till CS GO men det var det inte. CS GO configs slutar på .cfg. och dne här snubben var lurig och döpte filen till config.cfg.scr.

Hur orolig borde jag vara? Jag har installerat adwcleaner och den kunde inte hitta några problem.

AdwCleaner är till för att få bort konstiga tillägg i webbläsare, inget annat, dvs ser du inget i webbläsarna finns det inget behov av att köra AdwCleaner.

Skrivet av M4D4SS:

Jo jag vet att .scr är för skärmsläckare, men när jag googlar på det så är det många som säger att dom fått virus av det.

Döpte om till cfg? Det hjälpte inte.

Ganska vanligt att gratis skärmsläckare innehåller onödiga/olämpliga/skadliga saker också.

Datorn kan bli infekterad av vilken körbar fil som helst, spelar ingen roll vad den har för filändelse.

Permalänk

Jag har inte kvar filen så kan inte ladda upp den.

Körde en vanlig scann med Malware Antibytes och den hittade "några" trojaner som nu är borta. Hoppas det hjälpte. Eller är det något mer jag borde köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Jag har inte kvar filen så kan inte ladda upp den.

Körde en vanlig scann med Malware Antibytes och den hittade "några" trojaner som nu är borta. Hoppas det hjälpte. Eller är det något mer jag borde köra?

Det räcker bra.

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Jag har inte kvar filen så kan inte ladda upp den.

Körde en vanlig scann med Malware Antibytes och den hittade "några" trojaner som nu är borta. Hoppas det hjälpte. Eller är det något mer jag borde köra?

Vilken antivirusmjukvara använder du? och vad rapporterade den?

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk

Jag märkte precis att någon hade postat en kommentar på youtube med mitt konto så blev lite rädd igen. Kan han kommit över mina lösenord? Har bytt mina lösenord nu i alla fall.

Laddade ner filen igen för att scanna den. Detta är resultatet.
https://www.virustotal.com/en/file/216ebbe4040785a7b7c0197c6f...