Mediadator för film, lokalt spelande och strömmat spelande

Permalänk
Relik 📜

Mediadator för film, lokalt spelande och strömmat spelande

Jag håller på att uppgradera min HTPC och skulle gärna bolla lite tankar med liksinnade. Framför allt handlar det om tips på hårdvara jag kanske missat, att operativsystemet blir fortsatt Windows 7 och hur eländet kopplas till resten av hembion är satt i sten.

Datorn jag har i dagsläget finns i signaturen - undervoltad AMD A10-5800K med 8 GB RAM i ett Silverstone Milo ML03B. Maskinen står i ett skåp som normalt är tillslutet/stängt på framsidan men hyfsat öppet bakåt. Systemet har tjänat mig väl sedan någon gång 2012, men högre krav och förnyat intresse för soffspelande gör att jag är sugen på en uppgradering.

Det stora problemet med nuvarande lösning är framför allt värmen. ML03B erbjuder ingen vettig möjlighet att skjuta ut varm luft bakåt mot skåpets öppna del, utan endast åt sidan. Resultatet är att temperaturen ökar drastiskt efter några timmar, speciellt om spelande står på tapeten. Lättdrivna titlar som Super Meat Boy får systemet att vråla likt en orkan, och vanligt filmtittande räcker för att ventilationen tydligt ska höras i tystare partier. Det sistnämnda har blivit värre sedan jag ploppade i Lightpack, helt enkelt eftersom processorn hela tiden måste jobba i bakgrunden mer än tidigare.

Att köra en APU är inte heller helt problemfritt. Under full belastning med till exempel spel drar systemet i runda slängar 100-110 watt, av vilka säkert 90 watt är koncentrerade till just processorn. Det innebär en hel del värme att leda bort på begränsat utrymme, där Big Shurkien-kylaren jag kör måste arbeta ordentligt. Att "dela upp" värmekällorna mellan processor och grafikkort blir antagligen enklare att hantera, speciellt eftersom jag dessutom kan snåla in rejält på CPU-prestanda utan att kompromissa med GPU.

Så, till själva projektet. Planen är att öppna upp för bättre kylning genom att i möjligaste mån låta varmluften skjutas rakt bakåt. Vidare vill jag dela upp grafikdel och processor, dels för lättare kylning, dels för ökad flexibilitet med val av delar. Skåpet mäter 31 cm på höjden och 48 cm på bredden, vilket alltså är maximala mått. Givetvis vill jag dock ha marginaler, där allra bäst vore om mitt Wii U kunde stå snyggt vid sidan. Ett andra alternativ är att utnyttja en glashylla, vilket i så fall ger maximal höjd 19 centimeter. I det läget kan större delen av bredden användas.

Inköpslistan ser just nu ut ungefär såhär..

* Processor: Intel Pentium G3220
* Moderkort: Asrock B85M-ITX
* Grafikkort: AMD Radeon XYZ/Nvidia Geforce XYZ (oklart)
* Chassi: Fractal Design Node 304
* Nätdel: Seasonic G-360 360 W

* Minne: 8 GB (2x 4 GB) DDR3 1 866 MHz (finns redan)
* Lagring: Intel 320 160 GB (finns redan)
* Kylning: Be quiet Shadow Rock Slim (finns redan)

Tanken är alltså en skruttbillig Pentium-processor generation Haswell, vilken dock borde räcka för att driva i princip allt jag vill utan problem. Prissteget till Core i3 är helt enkelt för stort, mer eller mindre dubbelt upp. Moderkortet blir sannolikt Asrock B85M-ITX, en billig model med optisk S/PDIF och intern USB 3.0-koppling.

Grafikkortet blir sannolikt Radeon HD 7750 eller liknande, modeller jag kan hitta begagnat eller hos bekanta för mer eller mindre inga pengar alls. Prestandan är visserligen inte enorm, men trots det typ dubbelt upp mot integrerade grafikkretsen i A10-5800K. Planen är även att satsa på en modell som blåser ut i alla fall en del av varmluften rakt bakåt.

Chassi är nästan det svåraste valet. Just nu ligger Node 304 bra till då modellen dels går in i skåpet, dels har en 140 mm-fläkt rakt bakåt. Nackdelen är att nätdelen blåser ut luft åt sidan, men med tanke på hur förhållandevis lite ström systemet kommer dra hoppas jag på att det går bra ändå. Jag har även kollat på bland annat billigare Antec ISK 600, men 140 mm-fläkten i bakkant för Node lockar verkligen.

För nätagg funderar jag på Seasonics lägsta G-modell. 360 watt räcker och blir över alla dagar i veckan, och enligt recensioner ska den vara mycket tyst hela vägen upp till 150 watt - även i varmare miljöer. Jag tror systemet sällan eller aldrig kommer ens närma sig 150 watt, så det verkar mycket lovande. Visst är nästan 600 kronor dyrt för en så "svag" nätdel, men förhoppningsvis är det något som håller i många år utan strul.

Så, frågor, funderingar, åsikterm erfarenheter? Jag är ju inte helt nybörjare på området datorbygge, så jag hoppas att jag inte missat något uppenbart.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ingen NUC el liknande?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Faulisto:

Ingen NUC el liknande?

NUC vore fint, men flexibiliteten och framför allt prestandan på GPU-fronten är helt enkelt inte tillräckligt. När dessutom utrymmet egentligen inte är något problem inom ramen för skåpets storlek känns det rätt dumt att begränsa sig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Hyfsat billigt chassi med plats för fullstora grafikkort och ordentligt med kylning: Cooler Master Elite 130.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av MatteN:

Hyfsat billigt chassi med plats för fullstora grafikkort och ordentligt med kylning: Cooler Master Elite 130.

Elite 130 har till att börja med ingen fläkt bakåt, vilket tar bort en stor del av poängen. Visserligen blåser nätdelen åt det hållet, men det är verkligen inte en optimal lösning att förlita sig endast på den fläkten i ett såpass slutet utrymme. Vidare sitter nätdelen som bekant likt ett lock över moderkortet, vilket hindrar många stora (tysta) processorkylare av tornkonstruktion. Känns helt enkelt inte som det optimala valet för mitt projekt, men tack för förslaget!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det är förberett för vattenkylning.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av MatteN:

Det är förberett för vattenkylning.

Jovisst! Det är säkert jättebra för många byggen, men uppfyller inte kraven jag har för det här projektet. Vattenkylning eller inte, värmen hamnar i fel del av skåpet. Jag är dessutom inte speciellt sugen på att investera i en sluten vattenkylare och därmed införa ytterligare en ljud/vibrationskälla (pumpen). Sist men inte minst är det enormt "skjuta mygg med kanon" för Pentium G3220, onödiga pengar helt enkelt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Kör ungefär samma uppsättning i HTPCn som TS.
Fast A10-5700 (lite vekare och något svalare) i ett mITX chassi.
En stor värmekälla är Nätaggregatet som i vår htpc bytts ut mot ett extern 150W passivt nätadapter som står under TV-bänken.
I chassit sitter 1 SSD + 1 1TB HDD + 1 BD-läsare/DVD-brännare.

Visst blir processorn varm och de små fläktarna som får plats i lilla chassit går upp i varv, vid datorspel som vi också använder datorn till. Datorspel hör inte till en HTPC arbetsuppgifter. Så det är en kompromiss man gör.

På vår Bestå TV-bänk har vi små dörröppnare som gör att (dator)skåpdörrarna kan glipa och släppa in lite extra kalluft.

För mig är alternativet till en HTPC en mobiltelefon eller surfplatta med HDMI ut.
Samsung SGN1 Note, kan lätt skicka ljudet analogt till stereon och bilden via HDMI till TV:n. Man blir då tvungen till att strömma (alla) filmer från NAS trådlöst eftersom lagringsminnet i mobiler och surfplattor inte är mycket att hurra för.

Om TV:n hade bättre ljud eller vi hade en hembioförstärkare med HDMI in och ut så skulle jag prövat skicka bild+ljud via trådlöst HDMI medan filmerna strömmas trådlöst till surfplattorna Note8 eller Lenovo A10 från vår NAS. Mobilen eller Surfplattan skulle då kunna has i soffan eller ligga på soffbordet som "fjärrkontroll".

(På det villkoret att Sambon inte rör dem (se tråden: Arrrgh! skärmen sprack...ASUS K56cb))

Visa signatur
Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Fafne:

Kör ungefär samma uppsättning i HTPCn som TS.
Fast A10-5700 (lite vekare och något svalare) i ett mITX chassi.
En stor värmekälla är Nätaggregatet som i vår htpc bytts ut mot ett extern 150W passivt nätadapter som står under TV-bänken.
I chassit sitter 1 SSD + 1 1TB HDD + 1 BD-läsare/DVD-brännare.

Visst blir processorn varm och de små fläktarna som får plats i lilla chassit går upp i varv, vid datorspel som vi också använder datorn till. Datorspel hör inte till en HTPC arbetsuppgifter. Så det är en kompromiss man gör.

På vår Bestå TV-bänk har vi små dörröppnare som gör att (dator)skåpdörrarna kan glipa och släppa in lite extra kalluft.

För mig är alternativet till en HTPC en mobiltelefon eller surfplatta med HDMI ut.
Samsung SGN1 Note, kan lätt skicka ljudet analogt till stereon och bilden via HDMI till TV:n. Man blir då tvungen till att strömma (alla) filmer från NAS trådlöst eftersom lagringsminnet i mobiler och surfplattor inte är mycket att hurra för.

Om TV:n hade bättre ljud eller vi hade en hembioförstärkare med HDMI in och ut så skulle jag prövat skicka bild+ljud via trådlöst HDMI medan filmerna strömmas trådlöst till surfplattorna Note8 eller Lenovo A10 från vår NAS. Mobilen eller Surfplattan skulle då kunna has i soffan eller ligga på soffbordet som "fjärrkontroll".

(På det villkoret att Sambon inte rör dem (se tråden: Arrrgh! skärmen sprack...ASUS K56cb))

Nej, spel är absolut av underordnad betydelse med begränsningarna som är. För min del handlar det framför allt om enklare indie-titlar lokalt, men förhoppning om möjlighet att strömma mer avancerade grejer i framtiden. Jag vill dock ha möjligheten att göra det ordentlgit om det ändå ska göras, alltså inte gå över helt till typ IGP i Pentium G3220.

Jag har också bollat med tanken på extern PSU, men samtidigt vet jag med säkerhet att själva APU:n är den största boven i dramat. Av ren nyfikenhet dock, vilken extern 150 W-lösning kör du med? Vore ju inte helt fel att kanske kunna ordna passivt i vilket fall, tänker jag.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Har du möjlighet att klippa upp ditt nuvarande chassi så du kan blåsa luft rätt bakåt? Finns det plats för hål och fläkt?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Smygbas:

Har du möjlighet att klippa upp ditt nuvarande chassi så du kan blåsa luft rätt bakåt? Finns det plats för hål och fläkt?

Mja, det är mycket tveksamt. Har funderat på om man kan klämma in någon 80 mm-variant vid expansionsplatserna, men det lär inte bli jättebra direkt. Att chassit ska bytas är dessutom redan bestämt, så inget jag lär lägga energi på.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Varför inte skippa chassi helt och bygga in HTPCn direkt i tv-bänken?

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Mja, det är mycket tveksamt. Har funderat på om man kan klämma in någon 80 mm-variant vid expansionsplatserna, men det lär inte bli jättebra direkt. Att chassit ska bytas är dessutom redan bestämt, så inget jag lär lägga energi på.

Då kan man skippa detta. Om du nu är orolig för att Node blåser varmluft åt fel håll, kan du inte kolla in ett nättagg där fläkten är helt av under en viss effekt? Eller är detta en dålig idé eftersom du har datorn i ett skåp? Sen blåser ju nätagg ut väldigt lite värme, det borde klara sig bra i ditt skåp, finns ju rätt mycket plats åt sidan med en Node, den är ju väldigt mycket smalare än ditt nuvarande chassi.

Permalänk
Avstängd

@ Emil Å
Har ett Streamcom 150W externt passivt från Inet.
http://www.inet.se/produkt/6911654/streacom-st-nano150-150w

Fick borra ett 8mm hål i baksidan av chassit, för att fästa strömpluggen mellan intern kabel och externkabel. Efter att ha provat att stickkontakten provisoriskt med buntband. En enkelt jobb att borra i tunna plåten.
Från moderkortets 20+4 kontakt går det strömsladd för: CPU+2xSata+1xMolex, krävdes en Molex till Sata adapter för våra tre sata enheter men det finns även 1xMolex/Sata till 2x sata eller andra kontakter.

Enda felet med Streamcom ST-NANO150 är att det inte finns någon av/på knapp, man rycka ut väggkontakten.

Fler externa och passiva nätadaptrar finns på Mini-ITX.se.
http://mini-itx.se/natdelaracdckit-c-76_147.html

Red: Jo, belastar man en APU-processor, så går den varm, men för bara film vare sig från HDD eller strömmande, så spinner den på tyst och svalt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det naturliga steget uppåt är ju Kaveri.
Fortfarande inte direkt strömsnålt, men det är ju inte ett system med en diskret grafikkrets heller.
Men med rätt moderkort så kan du ju enkelt klocka ner/undervolta en aning och dra ner strömförbrukningen dramatiskt.

Men du borde ge NUC'en en chans =).
Kör både WoW och Diablo 3 på min haswell i5'a.
Inte direkt max detaljer och 60 fps stadigt men det är helt klart spelbart utan att förstöra spelet med för kassa inställningar.
Handla en, testa i en vecka eller så och skicka tillbaka om den inte duger !
Det är en så otroligt elegant lösning att den förtjänar det

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Fafne:

@ Emil Å
Har ett Streamcom 150W externt passivt från Inet.
http://www.inet.se/produkt/6911654/streacom-st-nano150-150w

Fick borra ett 8mm hål i baksidan av chassit, för att fästa strömpluggen mellan intern kabel och externkabel. Efter att ha provat att stickkontakten provisoriskt med buntband. En enkelt jobb att borra i tunna plåten.
Från moderkortets 20+4 kontakt går det strömsladd för: CPU+2xSata+1xMolex, krävdes en Molex till Sata adapter för våra tre sata enheter men det finns även 1xMolex/Sata till 2x sata eller andra kontakter.

Enda felet med Streamcom ST-NANO150 är att det inte finns någon av/på knapp, man rycka ut väggkontakten.

Fler externa och passiva nätadaptrar finns på Mini-ITX.se.
http://mini-itx.se/natdelaracdckit-c-76_147.html

Red: Jo, belastar man en APU-processor, så går den varm, men för bara film vare sig från HDD eller strömmande, så spinner den på tyst och svalt.

Intressant! Jag är i grunden skeptisk till allt för kraftfulla och helt passiva nätdelar då jag haft lite dåliga erfarenheter där, men konsensus runt Streacom-varianten verkar vara att det fungerar bra. Troligen lär jag välja något fullstort ändå för att ha framtida marginaler, men alternativ är ju alltid bra.

Problemet med värme är att det ackumuleras i skåpet då den blåser åt fel håll. Så länge fläktarna inte puttar ut varmluften bakåt där öppningarna finns kommer temperaturen klättar uppåt lite oavsett. Även för film blir min nuvarande maskin väldigt varm efter några timmar, helt enkelt för att varmluften mest vispas runt. Jag vill ha en mer flexibel lösning, där själva chassibytet redan är fastställt.

Skrivet av Svensktiger:

Det naturliga steget uppåt är ju Kaveri.
Fortfarande inte direkt strömsnålt, men det är ju inte ett system med en diskret grafikkrets heller.
Men med rätt moderkort så kan du ju enkelt klocka ner/undervolta en aning och dra ner strömförbrukningen dramatiskt.

Men du borde ge NUC'en en chans =).
Kör både WoW och Diablo 3 på min haswell i5'a.
Inte direkt max detaljer och 60 fps stadigt men det är helt klart spelbart utan att förstöra spelet med för kassa inställningar.
Handla en, testa i en vecka eller så och skicka tillbaka om den inte duger !
Det är en så otroligt elegant lösning att den förtjänar det

Problemet med Kaveri är att den fortfarande inte helt löser grundproblemen. För att få en markant snabbare GPU än jag har behöver jag upp även på CPU-sidan och närma mig modellerna med 95 W TDP, vilket i slutänden innebär ungefär samma värmeavledningsproblem som jag har. Då går jag hellre på att sära GPU från CPU den här gången eftersom jag ändå behöver byta ut saker, vilket ger mig mer flexibilitet framöver.

APU:er är mycket trevliga om utrymmet är begränsat, men i det här fallet har jag ju inga problem att klämma in ett förhållandevis stort chassi. Där kan jag utan större insatser få plats med separat processor och ett riktigt grafikkort, vilket dels blir lättare att kyla, dels kan putta in mer GPU-prestanda om behovet finns. För just det här projektet räcker ju CPU-prestandan från till exempel Pentium-processorn till utan problem.

Med det sagt har jag inte uteslutit Kaveri. Jag tror bara att lösningen blir mer skräddarsydd för just mina behov om jag separerar GPU från CPU. Jag vill nästan vända på frågan lite - vilka fördelar skulle Kaveri ge mig jämfört med Pentium + separat GPU?

---
Jag har rätt bra koll på vad en NUC klarar av, och även om det är imponerande ur det lilla formatet är det ju långt efter även enklare dedikerade grafikkretsar. Hade jag varit ute efter en ren medialösning skulle valet antagligen gått åt just det hållet, men nu söker jag lite mer flexibilitet och andra möjligheter samtidigt som jag har vissa delar klara på förhand. Dessutom ska jag inte sticka under stol med att det är betydligt roligare att skräddarsy ett eget system.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Node 304 verkar vara det snyggaste o bästa ITX chassit om man ska köra ett separat (full stort) grafikkort. Gillar starkt att den har plats för tornkylare också. Funderar också på att bygga en HTPC/steam in-home streaming PC med en Node.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Bokenbergen:

Varför inte skippa chassi helt och bygga in HTPCn direkt i tv-bänken?

Det hade väl varit en idé med, men tror jag vill ha möjlighet att plocka ut för att serva och liknande samt ha det hela lite mer dammsäkert än så. Helt klart värt en extra funderare dock, hmhm.

Skrivet av Smygbas:

Då kan man skippa detta. Om du nu är orolig för att Node blåser varmluft åt fel håll, kan du inte kolla in ett nättagg där fläkten är helt av under en viss effekt? Eller är detta en dålig idé eftersom du har datorn i ett skåp? Sen blåser ju nätagg ut väldigt lite värme, det borde klara sig bra i ditt skåp, finns ju rätt mycket plats åt sidan med en Node, den är ju väldigt mycket smalare än ditt nuvarande chassi.

Har kollat på nätdelar där fläkten går helt av samt passiva modeller, men tror det är nyttigt om luften faktiskt puffas runt lite. Som du säger borde det dock klara sig bra i vilket fall, kommer vara rätt gott om plats på sidan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Hej,
För något år sedan var jag tvungen att göra en trång-bygge och nedanstående accessoar hjälpte mig att styra av GPU, och efter modifikation, även CPUn:s ventilation. Det verkar som du helst vill att hetluften ska gå bakåt, men p.g.a. chassiutformningen har lite problem att få någon större (läs: tystare) fläkt bakåt.

http://www.lian-li.com/en/dt_portfolio/bs-03/

Den är dock end-of-sale och kan vara krånglig att få ta på, men med en tyst Noctua på 120mm kan du flytta ut större delen av en APU:s hetluft ganska enkelt.

Fram med dremmeln Emil! (=

Permalänk
Medlem

Lian Li PC-V351 är kanske ett chassi som passar dig.

Nackdelen med detta chassi mot Node 304 är väl att chassit är 52 mm högre och inte tar cpu kylare över 115 mm.

Max höjd CPU-kylare 115 mm
Max längd grafikkort 285 mm
Bredd 279 mm
Djup 373 mm
Höjd 262 mm

Måtten är kopierade från Inet

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Finns det någon speciell anledning till att du tvunget vill köra Windows 7 framför exempelvis en Linux-distro?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Kalaspuffar:

Finns det någon speciell anledning till att du tvunget vill köra Windows 7 framför exempelvis en Linux-distro?

Japp. Jag och frun kan Windows bättre, det finns bredare stöd för spel, jag har lättare att få systemet som jag vill. Har inget emot Linux, men för det här syftet är operativsystem redan spikat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Denna tråd gör mig lite fundersam och orolig på det jag själv funderar på, nämligen att snart bygga en htpc baserad på en apu. Jag hade dessutom tänkt mig ett passivt chassi.

Frågan dom uppstår när jag läser detta är ju om prestandan räcker för casual-spelande.

Vilka spel är det du kör och i vilka inställningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilakered:

Håller själv på att ska bygga en HTPC och kommer nog använda mig av Antec ISK600 (då jag har en tornkylare som bara ligger) och Seasonic 360 agget. Kommer inte ha nån chassifläkt i ISK600. Tornkylaren kommer blåsa bakåt och ventilationen i skåpet bör kunna skyffla undan värmen. PS3:an kommer inte vara kvar.

Just nu har jag en surround-receiver, Wii och en PS3 att stå i samma skåp. Tyckte inte att det räckte med öppen baksida/lucka, varmluften stannar kvar och allt börjar låta nåt fruktansvärt. Behöver inte ha allt igång innan det börjar låta, PS3:an blir snabbt varm trots jag har bytt kylpasta.

Numera har jag förstärkaren att stå längst ner och helt öppet bakom, luckan vill jag ha stängt. Hyllplanet där Wii och PS3:an står är lite kortare än vanligt och slutar tät vid sidorna och bak. Sedan har jag monterat ett bakstycke med plats för fläkt(ar). Har just nu en 230mm fläkt men den ska bytas ut, blir någon skum resonans oavsett varvtal. Lösningen blir ett par 120/140mm som kommer köras vid lågt varvtal (runt 600).
Fördelen med att det är öppet nere, kortare hyllplan och fläktar i toppen, är att luften tvingas att hela vägen runt komponenterna. PS3:an går numera tyst och det är helt svalt inne i skåpet även när receivern och PS3:an belastas. Min tv-bänk är hyfsat hög så damm är inget problem, dessutom är receivern inte så känslig när det gäller damm (har ju inga täta kylflänsar).

Här ser man att överste hyllplanet är betydligt kortare vilket ger fritt luftflöde:

Imponerande bildkvalitet man får med en mobil (SGS4) :annoyed:

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd mitt med SilverStone Lascala LC17B. Får plats med det mesta man kan tänka sig, allt blåser ut rakt bakåt. Spelar AC4 med phenom II X4 965 BE GTX 650ti ssc hela dagen utan att det låter i närheten av vad ps3:t gör. Och då är lådan rätt så full med grejer. Går ju även att dela upp cpu och gpu utrymmet.

http://www.sweclockers.com/galleri/10799-nygammal-htpc

Permalänk
Medlem

Varför inte *låna* hem Maxwell kortet från jobbet? Drar lite ström i förhållande till prestandan (aka lite värme) och presterar helt ok för enklare soffspel. Om du nu inte skall soffspela bf4, de kanske blir sådär.

TV-bänk med stängd lucka brukar vara lite lurigt att få bra när man sätter in lite mer högpresterande komponenter. Antar att det redan nu blir riktigt varmt och fläkten får jobba om du kör något spel där apu:n får jobba. Så jag skulle nog också kört på custom alternativt semi-custom (borra hål i botten för insug och blåsa ut luften bak) med ett passande chassi. Har tyvärr dålig koll på lämpliga chassin, men kommer nog fler som postar lite galleri bilder där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk

Jag satte ihop en HTPC 2009 !!! med en AMD 4850e processor i en mATX-låda. Jag kör den än idag, fast nu med ett passivt HD 7750-kort. Det funkar finfint att spela på också, även nyare spel med lite lägre inställningar, och tyst är det. Tycker därför att du ska satsa på en ny strömsnål processor och ett energieffektivt grafikkort. Hellre det än AMD:s APU. Idag skulle jag nog välja nya nVidia 750 ti som ger mest grafik som drar lite ström.

Skulle jag bygga nytt idag skulle jag nog också, som någon annan föreslog, prova att bygga HTPC:n rätt in i tv-hyllan istället för att ta omvägen via ett chassi.

Permalänk
Relik 📜

Tack för alla tips och förslag, hinner tyvärr inte svara på varje meddelande enskilt!

Jag får se lite hur det blir med allt, men på rak arm är jag fortfarande rätt inne på min ursprungliga idé. Node 304 verkar vara ett bra chassi för syftet, och vill jag senare bygga in allt direkt i skåpet eller liknande går ju det att lösa. Har en flytt om inte allt för lång tid, så innan dess vill jag nog avhålla mig från mer permanenta projekt. Det känns dock som en bra idé att såga upp diskreta hål i skåpet, men det blir åter i samband med den där flytten.

När det gäller prestanda och liknande finns väl bara en sak att säga - alla är vi olika. Jag har som sagt kört APU i över ett år och skulle säkert klara mig utmärkt med Kaveri, men det hindrar ju inte att jag kan testa något nytt nu när utrymmet faktiskt finns. Båda varianterna (APU eller CPU+GPU) har ju sina fördelar, där jag i dagsläget helt enkelt tror sistnämnda varianten passar mig bäst.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Har det blivit något bygge än?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av GVR4:

Har det blivit något bygge än?

Ohja!

Bygget blev i stort efter plan, dock fick jag hantera lite motgångar på vägen. Nätdelen från Seasonic jag tänkt mig höll inte måttet, antingen på grund av (dubbla) måndagsex eller att det är en dålig serie. Båda exemplaren jag testade hade tickande/skrapande fläktar samt tydligt "rasslande" från spolarna, så jag bytte till en variant från Be Quiet.

Även chassit bjöd på lite motstånd, skulle tro att Fractal bör se över sin kvalitetskontroll. 140 mm-fläkten i bakkant hade tydligt tickande ljud, och ena 90 mm-fläkten i fronten var helt trasig. Lösningen blev att byta 140-varianten till en annan och helt slänga ut de båda 90-fläktarna, behövs inte ändå. Det gav mig också mer plats att lagra oanvända kablar på ovansidan av nätdelen utan att riskera några problem.

Grafikkortet blev ett XFX Radeon HD 7770 jag fick tag på, mycket tyst under allt utom hård gaming och då överröstas det ändå av annat. Prestandan räcker till för det mesta, lirar just nu Dishonored i 1920x1080 pixlar med Xbox 360-kontroll utan några som helst problem. Tanken är ju som sagt inte främst att lira senaste AAA-titeln med systemkrav från helvetet, utan mera lite enklare titlar.

Generellt blev jag mycket nöjd. Får ut ungefär tre gånger högre grafikprestanda jämfört med mitt äldre Trinity-system, samtidigt som effektuttaget är lägre. Pentium-processorn är även löjligt lättkyld, kör kylaren i ungefär 600 RPM hela tiden utan några som helst problem. Med en 140 mm-fläkt bakåt byggs värmen inte heller upp över tid som med gamla systemet, utan temperaturen stabiliseras rätt snabbt. Precis enligt plan, med andra ord!

Problemen som finns är rätt triviala. Mjukvaran Prismatik för Lightpack är.. well, inget vidare, vilket bråkar lite. Största irritationsmomentet är att Asrock-moderkortet lämnar spänning på USB även med datorn avslagen, något som inte går att ändra i BIOS. I kombination med att Prismatik inte slår av belynsingen korrekt vid systemavslut blir resultatet att LED-listerna fortsätter lysa om jag inte manuellt avslutar mjukvaran, sedan stänger av datorn. Förhoppningsvis kommer en fix i nästa version.

Jag har även en del syncproblem med ljudet i XBMC, något som knappast är ovanligt. När jag syncar tv:n till 23,976/24 Hz-material hamnar ljudet i runda slängar 150 ms före bilden, vilket är irriterande. Problemet är dock så vanligt att XBMC fått separata kommandon att hantera just det, så jag har en fast fördröjning på just 150 ms som mer eller mindre löser det hela.

Har någon frågor är det bara att skjuta vilt!

Slutgiltiga komponentlistan på Prisjakt: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2525365&view=l
3DMark Fire Strike: http://www.3dmark.com/fs/1934825 (kan löst jämföras med värden från Kaveri-recensionen)

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S