Permalänk
Medlem

Musen är halvseg!

Hallåj ! Har haft ett litet jobbigt problem senaste dagarna.. Musen är seg som fan!
Började när vi förlora internet för 2veckor sedan, två dar efter så börja musen dampa..
Den var först kopplad till en USB Hubb..
Sedan koppla jag in den direkt till datorn, då fungerade den som vanligt i ungefär 2-3timmar..
Sen kom problemet igen..
Har hört att musen beteer sig såhär i spel osv.. Men här är den så hela tiden.
Jag kör oftast FPS spel som gör det omöjligt o köra sånt nu !
Musen är en Razer Naga 2012 Edition, cirka 4månader gammal.

Permalänk
Medlem

Det är dags för mustvätt. Koppla dock ur musen medans du tvättar, samt låt den torka innan du kopplar i den, annars så får startmotorn slita ont.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

Det är dags för mustvätt. Koppla dock ur musen medans du tvättar, samt låt den torka innan du kopplar i den, annars så får startmotorn slita ont.

Haha va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hot2Hot:

Vad innebär "seg som fan"? att sensen är låg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Vad innebär "seg som fan"? att sensen är låg?

Den hänger efter.. Rör jag musen så tar det nån millisekund mer för musen o reagera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hot2Hot:

Den hänger efter.. Rör jag musen så tar det nån millisekund mer för musen o reagera.

Har du Razers drivrutiner och deras program nerladdat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Har du Razers drivrutiner och deras program nerladdat?

Japp ! Nu märker jag att musen funkar som vanligt på min 19'' skärm.. Så nu är det på min 42'' som den hakar efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hot2Hot:

Japp ! Nu märker jag att musen funkar som vanligt på min 19'' skärm.. Så nu är det på min 42'' som den hakar efter.

Det är skärmens input lag som spökar.

Edit: input lag, inte uppdateringsfrekvens

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vation:

Det är skärmens uppdateringsfrekvens som spökar.

Hur löser man det då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hot2Hot:

Hur löser man det då ?

Köpa en ny skärm är tyvärr den enda lösningen. Jag gissar på att det är en TV som du kör på, de brukar ha ganska mycket högre input lag jämfört med skärmar som är gjorda för att använda med datorer. Försök att hålla dig under 8 ms när du letar skärmar.

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hot2Hot:

Hur löser man det då ?

Skrivet av Vation:

Köpa en ny skärm är tyvärr den enda lösningen. Jag gissar på att det är en TV som du kör på, de brukar ha ganska mycket högre input lag jämfört med skärmar som är gjorda för att använda med datorer. Försök att hålla dig under 8 ms när du letar skärmar.

Innan du köper en ny skärm så borde du nog se om det går att slå av allt på skärmen somm kan sega ner. slå av "fake" framerate funktioner samt så brukar de flesta skärmarha ett Game mode.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vation:

Köpa en ny skärm är tyvärr den enda lösningen. Jag gissar på att det är en TV som du kör på, de brukar ha ganska mycket högre input lag jämfört med skärmar som är gjorda för att använda med datorer. Försök att hålla dig under 8 ms när du letar skärmar.

Aldrig haft problemet innan, Och skärmen köpte jag ändå för ett år sedan.

Permalänk
Medlem

sharp lc40le240e heter skärmen jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Innan du köper en ny skärm så borde du nog se om det går att slå av allt på skärmen somm kan sega ner. slå av "fake" framerate funktioner samt så brukar de flesta skärmarha ett Game mode.

Borde inte spel osv vara lite halvsega på skärmen också isåfall ? För allt sådant hänger på som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hot2Hot:

Borde inte spel osv vara lite halvsega på skärmen också isåfall ? För allt sådant hänger på som vanligt.

Hur testar du om spelen är sega?

Det lättaste är väl att köra valfritt spel och röra runt muspekaren. Om du inte har nån typ av lagg på muspekaren då så kanske det inte ens är TVn?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Hur testar du om spelen är sega?

Det lättaste är väl att köra valfritt spel och röra runt muspekaren. Om du inte har nån typ av lagg på muspekaren då så kanske det inte ens är TVn?

Jag menar.. Om nu själva muspekaren är seg bör ju endel grejer i spelen vara sega också ? Men muspekaren är seg oavsett om man spelar eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hot2Hot:

Jag menar.. Om nu själva muspekaren är seg bör ju endel grejer i spelen vara sega också ? Men muspekaren är seg oavsett om man spelar eller inte.

Nej, tänk på det som en film. Om en film ligger efter med bilden så stör det inte dig eller hur, du vet ju inte var filmen "borde" vara.

Enda sättet att bekräfta input lag är att faktiskt komma med input till skärmen. T.ex. om du sätter igång ett FPS spel och tittar dig omkring. Om dina rörelser kommer efter det att du rört musen så är det skärmen som strular.

Stäng av alla "finesser" på skärmen och hoppas att det räcker. TV apparater (speciellt billigare kan jag tänka mig) är inte anpassade för spel.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT