Ingen SLI Scaling i world of tanks?

Permalänk

Ingen SLI Scaling i world of tanks?

System:

AMD FX(tm)-8350 Eight-Core Processor (4.3ghz)
Gainward NVIDIA 770 GTX x2 SLI
16gb ram
win 8.1
latest drivers : 334.89

När jag stänger av resp sätter på SLI påverkas 3dmark demo samt valley benchmark av detta.
I spelet påvverkas inte FPSn överhuvud taget.
Samma FPS alltså men båda grafikkorten jobbar.

Har provat ändra skärmens refreshrate 60,120,144 ingen skillnad.

Please advise!

Permalänk
Medlem

Någon fps cap i spelet som är igång?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Vet faktiskt inte, men skulle inte tro det då spelet heller inte utnyttjar fler än en cpu-kärna.

Permalänk
Medlem

Vilken FPS har du då?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

ingen vsync eller dylikt, fpsn varierar mellan 30-60 så det tror jag inte (mest runt 40-44)

Permalänk
Medlem

Körde två 560ti och det gav inget. Värst var det att efter lite spelande fick man ett hack-lagg ("mikrolag?"). Singelkort 560ti - inga problem. Kör 780ti singel nu - inga problem.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nordtiger:

System:

AMD FX(tm)-8350 Eight-Core Processor (4.3ghz)
Gainward NVIDIA 770 GTX x2 SLI
16gb ram
win 8.1
latest drivers : 334.89

När jag stänger av resp sätter på SLI påverkas 3dmark demo samt valley benchmark av detta.
I spelet påvverkas inte FPSn överhuvud taget.
Samma FPS alltså men båda grafikkorten jobbar.

Har provat ändra skärmens refreshrate 60,120,144 ingen skillnad.

Please advise!

Windowed mode? Då funkar inte SLI

Permalänk

nepp körde fullscreen, tabbade förvisso ut för att kolla statusen på grafikkort 2 men har prokört mkt fullscreen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon172162:

Windowed mode? Då funkar inte SLI

Nu vet jag inget om just World of Tanks, men rent allmänt funkar SLI iaf i windowed mode.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Finns mig veterligen inget stöd för SLI i World of Tanks.

Spelet belastar i princip också bara en CPU-kärna (även om Wargaming hävdar att det inte är så), så IPC på CPU har rätt stor betydelse med.

Permalänk

Stöder visst.

WoT stöder visst SLI men det fungerar inte i min rigg.

En kompis provade IDAG att stänga av sitt SLI i sin alienware m18 med 2x 780m , han gick från 90-120 till 60-80.
Dessutom borde min stationära dator ha bättre fps redan från början men processorn suger väl.

Polare med 2x r290 kör 120+ fps med max settings, han har iof inte provat stänga av XF.

Permalänk
Medlem

Tror, som redan har sagts flera gånger att din processorn är det begränsande faktorn. Spelar alltså ingen roll hur många och hur kraftiga grafikkort du trycker in i datorn.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordtiger:

WoT stöder visst SLI men det fungerar inte i min rigg.

En kompis provade IDAG att stänga av sitt SLI i sin alienware m18 med 2x 780m , han gick från 90-120 till 60-80.
Dessutom borde min stationära dator ha bättre fps redan från början men processorn suger väl.

Polare med 2x r290 kör 120+ fps med max settings, han har iof inte provat stänga av XF.

SLI verkar det faktiskt finnas stöd för (men däremot inte Crossfire), my bad.

Däremot är spelmotorn rätt söndermuppad, och stödet för flera processorkärnor är i princip obefintligt och SLI-scalningen funkar dåligt.

Permalänk

mummel

Ja det är kass kodat spelet, men jag försöker förstå varför polarns bärbara har bättre performance med SLI och han likaså 8kärnig cpu på lägre ghz....
samt r290 , varför funkar det.

Får väl se efter patch 9.0 om dom inför havoc motorn då.

Permalänk
Medlem

Men har du tittat så ingen fps caps är igång?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Vet.inte ens vad det är. Vart skulle den finnas låter ju idiotiskt? Fps

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordtiger:

Vet.inte ens vad det är. Vart skulle den finnas låter ju idiotiskt? Fps

Skickades från m.sweclockers.com

Långt ifrån idiotiskt. Finns sällan nån anledning till att rendera fler bilder per sekund än skärmen klarar av att visa. Finns ibland inuti spelet, ibland får man lov att tvinga det med mjukvara (Gainward NVIDIA 770 GTX x2 -> gå in i Nvidia kontrollpanelen och kolla på inställningarna där). Nu borde Nvidia standard vara att det låter spelet bestämma hur många bilder per sekund som ska visas upp men du kanske råkat ändra det?

I spelet ska du kolla efter nån eller båda av följande inställningar: Max fps/framerate eller Vsynk (kan stå nått av typen "synka till skärm")

Nu tror jag faktiskt inte det är begränsat då det varierar mellan 30 och 60 vilket inte låter som om det är en maxgräns satt. Men det är värt att kolla iaf.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

WoT rent allmänt är ett märkligt spel grafikmässigt. FPS:en svänger ibland hej vilt, för att vid andra tillfällen ligga jämn och hög. Jag har testat både SLI och CFX utan att se någon väsentlig förbättring. WoT stödde ”officiellt” SLI i tidigare releaser men det försvann runt 0.8.5 eller så. Big World 1, vilken WoT använder har inget stöd för multi-GPU i specifikationerna. Jag tror inte heller man skall hoppas för mycket på Havoc när det gäller multi-GPU då detta ”bara” är en fysik-motor, inte en komplett spelmotor.