Permalänk

Chassifläktar, tyst och luftflöde

Jag är en killa på 16 år och börjar inse att mina fläktar i mitt chassi är riktigt kassa, har en corsair med röd ring runt. Den verkar vara bra med tanke på att jag sett dessa lite här och var på/i galleriet.

Jag har även 3 stycken till ( 2st cooler master varav 1 röd led som låter ordentligt och en som jag fick med när jag köpte mitt coolermaster chassi) och en rentav kass fläkt.

Men för att komma till sak undrar jag om det finns någon billig chassifläkt med bra kvalité och så tyst som möjligt. (?) Jag har inte mycket tillgång till pengar just nu, men planerar att skaffa lite nytt i sommar efter sommarjobbet

Får be om ursäkt om jag stavar fel på vissa ställen då jag sitter åå en mobil och skriver detta så småfel är självklara!

Tack på förhand

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 3570k @ 3.40Ghz ll MSI B75MA-P45 ll Kingston HyperX 8GB @ 1600Mhz 2x4GB ll XFX ProSeries Core Edition 550W ll Sapphire Radeon 7970 3GB D5 Boost ll wD Desktop Black 1TB HDD ll Kingston 256GB SDD

Permalänk
Skrivet av lolensaken:

Men för att komma till sak undrar jag om det finns någon billig chassifläkt med bra kvalité och så tyst som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Svårt att kombinera dessa tre. Kolla inets egna fläktar, de har jag hört rätt gott om, men jag har inte prövat dom själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smygbas:

Svårt att kombinera dessa tre. Kolla inets egna fläktar, de har jag hört rätt gott om, men jag har inte prövat dom själv.

Jag tänkte köpa hem några sånna fläktar att ha till HTPC med mera.
Hade tänkt skapa en review liknande tråd om dom.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolensaken:

Jag är en killa på 16 år och börjar inse att mina fläktar i mitt chassi är riktigt kassa, har en corsair med röd ring runt. Den verkar vara bra med tanke på att jag sett dessa lite här och var på/i galleriet.

Jag har även 3 stycken till ( 2st cooler master varav 1 röd led som låter ordentligt och en som jag fick med när jag köpte mitt coolermaster chassi) och en rentav kass fläkt.

Men för att komma till sak undrar jag om det finns någon billig chassifläkt med bra kvalité och så tyst som möjligt. (?) Jag har inte mycket tillgång till pengar just nu, men planerar att skaffa lite nytt i sommar efter sommarjobbet

Får be om ursäkt om jag stavar fel på vissa ställen då jag sitter åå en mobil och skriver detta så småfel är självklara!

Tack på förhand

Skickades från m.sweclockers.com

Vad vill du ha för storlek på fläktarna?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Skrivet av pixzie:

Jag tänkte köpa hem några sånna fläktar att ha till HTPC med mera.
Hade tänkt skapa en review liknande tråd om dom.

Gärna det!

Skrivet av pixzie:

Vad vill du ha för storlek på fläktarna?

Kan ha 120mm 4st eller 2st 120 och 2st 140
EDIT: Eller 1st 200 och 2st 120

Visa signatur

i5 3570k @ 3.40Ghz ll MSI B75MA-P45 ll Kingston HyperX 8GB @ 1600Mhz 2x4GB ll XFX ProSeries Core Edition 550W ll Sapphire Radeon 7970 3GB D5 Boost ll wD Desktop Black 1TB HDD ll Kingston 256GB SDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolensaken:

Gärna det!

Kan ha 120mm 4st eller 2st 120 och 2st 140
EDIT: Eller 1st 200 och 2st 120

Fractal Design Silent Seires R2 Kanske skulle vara något?

120 mm: http://www.inet.se/produkt/6300081/fractal-design-120mm-silen...

140 mm: http://www.inet.se/produkt/6300082/fractal-design-140mm-silen...

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Skrivet av Windisch:

Jag har använt 140mm-varianten av dom där. Dom är tysta om man kör dom med motstånd. Full fräs så blåser dom som attan, men är lite högljudda för min smak.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Windisch:

Kan bara rekommendera dessa fläktar om man har dom ståendes, liggandes så vibrerar/låter dom tyvärr alldeles för mycket
Annars väldigt bra fläktar om man styr dom med en fan-controller eller använder medföljande motstånden.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smygbas:

Jag har använt 140mm-varianten av dom där. Dom är tysta om man kör dom med motstånd. Full fräs så blåser dom som attan, men är lite högljudda för min smak.

Kör du utan headset eller?:) Scythe Slip stream är kanske ett alternativ då? Dock vet jag inte hur bra dom kyler.
http://www.inet.se/produkt/6308640/scythe-120mm-slip-stream-f...

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk

Noctua p12 är ju grmt bra. Flyttar mycket luft men är tysta. Gentle Typhoon är med en bra fläkt. ligger i 200kr klassen

Visa signatur

AMD phenom II X6 1090t 3,9ghz|Corsair H60 2xnoctua p12|12gb corsair vengeance 1600|AMD Saphire R9 290 Tri-X|XFX 850w 80+ Bronze|OCZ aghility III 60gb,Samsung EVO 256gb|WD green 2tb|WD caviar blue 1,5tb|F-D R4 titanium grey|

Besök oss påwww.Dirtyswedes.com en svensk BF4 klan!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lolensaken:

Jag är en killa på 16 år och börjar inse att mina fläktar i mitt chassi är riktigt kassa, har en corsair med röd ring runt. Den verkar vara bra med tanke på att jag sett dessa lite här och var på/i galleriet.

Jag har även 3 stycken till ( 2st cooler master varav 1 röd led som låter ordentligt och en som jag fick med när jag köpte mitt coolermaster chassi) och en rentav kass fläkt.

Men för att komma till sak undrar jag om det finns någon billig chassifläkt med bra kvalité och så tyst som möjligt. (?) Jag har inte mycket tillgång till pengar just nu, men planerar att skaffa lite nytt i sommar efter sommarjobbet

Får be om ursäkt om jag stavar fel på vissa ställen då jag sitter åå en mobil och skriver detta så småfel är självklara!

Tack på förhand

Skickades från m.sweclockers.com

Även högkvalitativa fläktar låter om man kör med höga varvtal, du kan ju testa att varva ner dina fläktar. Skriv exakt vad du har för chassi, grafikkort, cpu-kylare och nätagg, blir mycket lättare att hjälpa om man vet hur mycket kylning du faktiskt behöver.

Skrivet av Smygbas:

Svårt att kombinera dessa tre. Kolla inets egna fläktar, de har jag hört rätt gott om, men jag har inte prövat dom själv.

Är väl Fractals om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Inga fläktar är tysta över typ 800 RPM.
Scythe Slip Stream är bra fläktar, dock lite tvivelaktig kvalité men lär funka bra fram tills sommaren då du kan köpa typ Noctuas NF-S12A eller något.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5322025/be-quiet-shadowwings-120mm...

Bättre än fractals iaf, går knappt att köra fractals liggandes med lågt varvtal.

Visa signatur

=)

Permalänk

Behöver du ha 4 fläktar i chassit?
Testa att köra vara corsair:en och någon till och se hur det går och låter.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolensaken:

Gärna det!

Kan ha 120mm 4st eller 2st 120 och 2st 140
EDIT: Eller 1st 200 och 2st 120

Okej, jag tar hem fläktarna ganska snart.
Borde ha dom på Tisdag eller någon dag senare kanske

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk

Jag kör med ett par Arctic F12 ( http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/163202-arctic... ) , och de är hyggligt tysta samt flyttar bra med luft för en billig peng.

Visa signatur

Citera för svar

Intel Pentium G3258 Anniversary Edition , ASRock B85M BTC - mATX , OCZ ZT SERIES 650 W , G.Skill Ripjaws Red DDR3 1600MHz CL9 2x4GB , Kingston 120GB SSDNow V300 + Intenso SSD 128GB + 256GB , Asus Radeon R9 290X 4GB DirectCU II , Thermaltake Versa H15.

Permalänk

Många bra svar! får tacka för visat intresse! Får ta och svara lite ordentligt på alla imorn eftermiddag/kväll

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 3570k @ 3.40Ghz ll MSI B75MA-P45 ll Kingston HyperX 8GB @ 1600Mhz 2x4GB ll XFX ProSeries Core Edition 550W ll Sapphire Radeon 7970 3GB D5 Boost ll wD Desktop Black 1TB HDD ll Kingston 256GB SDD

Permalänk
Medlem

Personligen är jag nyfiken på e-loop från noiseblockers. Ska vara tyst

Permalänk
Skrivet av Windisch:

Gillar faktiskt fraktal design väldigt mycket!

Skrivet av Windisch:

Kör du utan headset eller?:) Scythe Slip stream är kanske ett alternativ då? Dock vet jag inte hur bra dom kyler.
http://www.inet.se/produkt/6308640/scythe-120mm-slip-stream-f...

Jag kör med headset!

Skrivet av Rydisen:

Inga fläktar är tysta över typ 800 RPM.
Scythe Slip Stream är bra fläktar, dock lite tvivelaktig kvalité men lär funka bra fram tills sommaren då du kan köpa typ Noctuas NF-S12A eller något.

Kanske skulle kunna vara något

Skrivet av Maarus:

http://www.inet.se/produkt/5322025/be-quiet-shadowwings-120mm...

Bättre än fractals iaf, går knappt att köra fractals liggandes med lågt varvtal.

De kan faktiskt funka!

Skrivet av pixzie:

Okej, jag tar hem fläktarna ganska snart.
Borde ha dom på Tisdag eller någon dag senare kanske

Bra, då får jag läsa hur de är då, Pm:a gärna en länk!

Skrivet av BigSwede74:

Jag kör med ett par Arctic F12 ( http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/163202-arctic... ) , och de är hyggligt tysta samt flyttar bra med luft för en billig peng.

Skulle kunna tänka mig dem! men de som jag är mest sugen på är nog Be-Quiet fläktarna! men tack för tipset!

Visa signatur

i5 3570k @ 3.40Ghz ll MSI B75MA-P45 ll Kingston HyperX 8GB @ 1600Mhz 2x4GB ll XFX ProSeries Core Edition 550W ll Sapphire Radeon 7970 3GB D5 Boost ll wD Desktop Black 1TB HDD ll Kingston 256GB SDD

Permalänk
Skrivet av Kent:

Även högkvalitativa fläktar låter om man kör med höga varvtal, du kan ju testa att varva ner dina fläktar. Skriv exakt vad du har för chassi, grafikkort, cpu-kylare och nätagg, blir mycket lättare att hjälpa om man vet hur mycket kylning du faktiskt behöver.

Chassi: Cooler master HAF 912 plus
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7970 Dual-X
CPU-kylare: Noctua NH-U9B med medkommande fläktar
Nåtagg: XFX ProSeries Core edition 550W

Visa signatur

i5 3570k @ 3.40Ghz ll MSI B75MA-P45 ll Kingston HyperX 8GB @ 1600Mhz 2x4GB ll XFX ProSeries Core Edition 550W ll Sapphire Radeon 7970 3GB D5 Boost ll wD Desktop Black 1TB HDD ll Kingston 256GB SDD