vad är bäst? fläkt in eller ut ur chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Kanske, men argumentet är värdelöst då det är samma sak om du blåser ut istället för in. Ett ensamt utblås i botten lär inte göra någon glad.

Inte alls, har du endast ett utblås skapar du en luftström inuti chassit och på så sätt suger ut värmen, dock blir det effektivare om man har det i toppen.

Du har samma sak inom industrier och vägtunnlar, när du ventilerar dessa för att få bort skadliga ämnen i luften görs det genom att suga ut luften och inte genom att trycka in mer luft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

Du optimerar för att minimera dammintag.

Många andra vill ha nog lägga balansen något längre mot ett effektivt luftflöde.

Fo3

Hej Fo3
Luftflödet blir även på detta sättet jag skrev effektivt iom att luft trycks ut ur alla springor och öppningar chassit har, iom att det blir ett kraftigt övertryck i burken, har absolut inga problem med värme, tvärtom och det är skönt att alltid veta att sina komponenter är både svala och rena [utan damm].

detta är min erfarenhet av ett antal byggen, sedan om andra tycker det är helt åt helvete att bygga så får stå för dem...jag har facit i hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

Hej Fo3
Luftflödet blir även på detta sättet jag skrev effektivt iom att luft trycks ut ur alla springor och öppningar chassit har, iom att det blir ett kraftigt övertryck i burken, har absolut inga problem med värme, tvärtom och det är skönt att alltid veta att sina komponenter är både svala och rena [utan damm].

detta är min erfarenhet av ett antal byggen, sedan om andra tycker det är helt åt helvete att bygga så får stå för dem...jag har facit i hand.

Tror inte där är någon som sagt att det är rent åt helvete att bygga som gjort, men initialfrågan var om man skulle prioritera utblås eller insug om man måste välja.

Det jag menar är att din konfiguration är dammfri pga andra saker än dina fläktar, som t.ex. bra filter och en relativt dammfri miljö.

Sen vad gäller ditt "kraftiga övertryck", har du egentligen någon aning om vad som krävs för att skapa ett kraftigt övertryck?

Permalänk
Avstängd

kalla det vad du vill men ett övertryck blir det direkt om du har mycket mer insug än utblås i en låda och då blåser luften ut ur alla springor och hål .....kör man tvärtom med fler utblås än insug så sugs damm in från alla springor och hål .. helt logiskt.

nu har har jag sagt mitt och sätter punkt där för mina inlägg i den här tråden, ha det så gott och lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Inte alls, har du endast ett utblås skapar du en luftström inuti chassit och på så sätt suger ut värmen, dock blir det effektivare om man har det i toppen.

Du har samma sak inom industrier och vägtunnlar, när du ventilerar dessa för att få bort skadliga ämnen i luften görs det genom att suga ut luften och inte genom att trycka in mer luft.

Nej det behöver inte alls stämma, det beror alldeles på var luften tar sig in i chassit. Du förutsätter att du får planera våra teoretiska chassin och drar sen slutsatser utifrån din egen bild.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Tror inte där är någon som sagt att det är rent åt helvete att bygga som gjort, men initialfrågan var om man skulle prioritera utblås eller insug om man måste välja.

Det jag menar är att din konfiguration är dammfri pga andra saker än dina fläktar, som t.ex. bra filter och en relativt dammfri miljö.

Sen vad gäller ditt "kraftiga övertryck", har du egentligen någon aning om vad som krävs för att skapa ett kraftigt övertryck?

Jag är ingen expert, men om man ska ge sig på att spåna lite.. Jag förstår precis vad du menar med att det inte går att bygga upp något statiskt tryck. Det räcker med att pilla bort en o-ring i en kompressor så förstår nog de flesta att det inte fungerar så bra så länge man inte har ett 100% lufttätt, vilket chassin normalt inte är. Således är det omöjligt att skapa en tryckdepå.

Luftströmmar skapas dock, så vitt jag vet, av tryck. Exv. en fläkt skapar luftströmmar genom att trycka luft med sina blad, vindar uppstår när luft av olika temperatur trycker mot varandra etc. Således är det inget felaktigt påstående att man kan ha övertryck i sitt chassi, att påstå att man kan ha en tryckdepå är däremot en helt annan sak. Trycket utjämnas konstant av att chassit inte är tätt. Om det behöver utjämnas genom att tillföra luft, eller genom att avleda luft avgörs genom positivt eller negativt tryck. Blåser det ut genom ventilationshål utan fläkt är det positivt, suger det in är det negativt.

Som sagt, har egentligen ingen koll

Permalänk
Medlem

många skriver olika saker så jag lägger mig i nu , enklaste sättet att se hur luften ska gå är att kolla upp ditt chassi vad den heter på google som exempel , nzxt gunmetal 810 och skriv airflow , på bilder , där ser man ( Oftast ) hur den är konstruerad av skickliga ingenjörer , och som vissa som verkar vara ursäkta mig men korkad för du kan inte skapa en sådant tryck som kallas under/övertryck i ett chassi då det är alldeles för lite tryck på fläktarna så den iden är bara att glömma.

då det var snack om bara 1 eller 2 fläktar så spelar det inte nån roll då det kanske skiljer 1-2 grader på komponenterna , men vad jag hade gjort om jag bara hade 1 fläkt är givetvis att trycka in kall luft från under chassi , då kall luft sjunker så skulle det kunna vara ett bra förslag då hela chassit får in lite ny luft , om man har 2 så en under chassit och en där bak ,

så som jag ser det att om man bara har 1 fläkt och satt den på utblåst så skulle bara ny värme bildas vid komponenterna men har du 1 fläkt som blåser in så blir det iallfall svalare vid komponenterna.

har man flera fläktar så cirka 50/50 , eller helst gör som chassit är konstruerat

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte94:

många skriver olika saker så jag lägger mig i nu , enklaste sättet att se hur luften ska gå är att kolla upp ditt chassi vad den heter på google som exempel , nzxt gunmetal 810 och skriv airflow , på bilder , där ser man ( Oftast ) hur den är konstruerad av skickliga ingenjörer , och som vissa som verkar vara ursäkta mig men korkad för du kan inte skapa en sådant tryck som kallas under/övertryck i ett chassi då det är alldeles för lite tryck på fläktarna så den iden är bara att glömma.

då det var snack om bara 1 eller 2 fläktar så spelar det inte nån roll då det kanske skiljer 1-2 grader på komponenterna , men vad jag hade gjort om jag bara hade 1 fläkt är givetvis att trycka in kall luft från under chassi , då kall luft sjunker så skulle det kunna vara ett bra förslag då hela chassit får in lite ny luft , om man har 2 så en under chassit och en där bak ,

så som jag ser det att om man bara har 1 fläkt och satt den på utblåst så skulle bara ny värme bildas vid komponenterna men har du 1 fläkt som blåser in så blir det iallfall svalare vid komponenterna.

har man flera fläktar så cirka 50/50 , eller helst gör som chassit är konstruerat

Vettigt!
Att skapa ett riktat flöde med en huvudkanal in och en huvudkanal ut är att föredra tror jag.
Att täcka för sidofläktshål har i mitt fall sänkt temperaturen(speciellt gpu) vid belastning någon grad, det kan bero på att "tjuvluft" inte tar sig in i lika stor utsträckning och sänker luftflödet förbi komponenterna.
Hade då ett CoolerMaster CM690.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

skulle vilja påstå att båda är minst lika viktiga, jag minns att jag fick ganska mycket bättre temperatur efter att bara använt ett utblås där bak till att lägga till ett på toppen, speciellt runt processorn gav det stora skillnader. Det gäller att få ut varmluften ur lådan så fort som möjligt, att dra slutsatsen att man behöver inga utblås för varmluft stiger ändå och kommer ur lådan är ganska osmart.

Ett inblås ska fungera som att det blåser in ny luft som flyttar den varma luften ifrån komponenten och vidare mot ett utblås, utan ett utblås hade det bara flyttat den varma luften till en annan del av chassit.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte94:

många skriver olika saker så jag lägger mig i nu , enklaste sättet att se hur luften ska gå är att kolla upp ditt chassi vad den heter på google som exempel , nzxt gunmetal 810 och skriv airflow , på bilder , där ser man ( Oftast ) hur den är konstruerad av skickliga ingenjörer , och som vissa som verkar vara ursäkta mig men korkad för du kan inte skapa en sådant tryck som kallas under/övertryck i ett chassi då det är alldeles för lite tryck på fläktarna så den iden är bara att glömma.

då det var snack om bara 1 eller 2 fläktar så spelar det inte nån roll då det kanske skiljer 1-2 grader på komponenterna , men vad jag hade gjort om jag bara hade 1 fläkt är givetvis att trycka in kall luft från under chassi , då kall luft sjunker så skulle det kunna vara ett bra förslag då hela chassit får in lite ny luft , om man har 2 så en under chassit och en där bak ,

så som jag ser det att om man bara har 1 fläkt och satt den på utblåst så skulle bara ny värme bildas vid komponenterna men har du 1 fläkt som blåser in så blir det iallfall svalare vid komponenterna.

har man flera fläktar så cirka 50/50 , eller helst gör som chassit är konstruerat

Håller som sagt helt med dig om att det inte går att skapa dessa över/undertryck i ett chassi, dels är det som du säger för dåligt tryck i fläktarna och dels är ett chassi inte tillräckligt tätt.

Men jag är inte överens med dig om att det är bättre med ett inblås än ett utblås om man bara har en fläkt, beror ju iofs på lite hur man placerar fläkten.
Sar du endast en fläkt och sätter den i toppen för att blåsa ut så tar den bort den stigande värmen, samtidigt fylls chassit på med kall/ny luft från övriga hål och intag.
Trycker man bara in kall/ny luft från botten får du inte bort den varma luften lika effektivt och det skapas inget naturligt luftflöde genom chassit.

Alla kommer väl ihåg "dragskåpet" man hade på kemilektionerna, detta ventilerades genom att suga ut luften för att få bort gaserna, inte genom att blåsa in ny/ren luft. Så fungerar även brandventilation, där suger du också ut röken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Jag har hört att fler fläktar in är bättre än fler fläktar ut. Då skapas ett övertryck som leder till, om insugen har filter, att minimalt med damm samlas i datorn.

Det är bättre mot damm att ha ett övertryck men kylningen blir bättre om man har ett litet undertryck.

Tro mig, jag har tästat och kommit fram till att min i5 2500k går 2 grader kallare med ett litet undertryck

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av petunius:

Det är bättre mot damm att ha ett övertryck men kylningen blir bättre om man har ett litet undertryck.

Tro mig, jag har tästat och kommit fram till att min i5 2500k går 2 grader kallare med ett litet undertryck

Skickades från m.sweclockers.com

Han har haft 2,5 år på sig att testa vidare sedan det inlägget skrevs så det är säkert lugnt nu.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Bump

Forskade själv i ämnet och hamnade här. Mitt chassi är ett Fractal Design R5. Körde från början med en in och en ut. För att det här inte ska bli off-topic: Det finns inget bäst i ditt läge, men det minst dåliga vore ett utblås i toppen.

Själv har jag tre insug, 2st Fractal Design Dynamic GP-14 140mm i fronten, den nedre delen av hårddiskburen är kvar, samt 1st Fractal Design Dynamic GP-14 140mm i botten framför nätaggregatet, blåser väl mest upp bland allt kablage och så.

En Noctua NF-A14 140mm PWM som utblås.

Har inte klippt upp något galler.

All luft som blåses in i chassit är dammfiltrerat.

Vid samtliga öppningar och små glipor som finns på chassit blåser det nu ut luft, noga kontrollerat med tändare. Man blir väldigt förvånad över hur många glipor det finns! Akta så ni inte bränner lacken om ni gör detta. Inte ett enda ställe det sugs in luft på förutom vid filtrena.

Maxtemp på gpu sjönk med tre grader, ambienttemp, hårddisktemp vid idle sjönk med ca 10%, cpu temp ingen skillnad stresstest, dock ca 10% lägre idle temps..

Ljudnivån praktiskt taget densamma. Inga konstiga sus eller vissel från luftströmmar.

Går kanske göra ännu bättre men känns riktigt bra just att slippa damm i burken

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |