VLC öppnar ljudtream i Firefox flik (Win 8.1)

Permalänk
Medlem

VLC öppnar ljudtream i Firefox flik (Win 8.1)

Håller precis på att migrera över från Windows 7 till Windows 8.1.

I Windows 7 brukar jag lyssna på ljudstream:en från P3 Star (http://sverigesradio.se/topsy/direkt/1607-hi-mp3.m3u). Har en länk i Firefox som jag klickar på, då startas streamen i Microsoft Media player (som en fristående applikation).

I Windows 8.1 så startas istället streamen av VLC som en flik i Firefox. Har provat att associera om alla filändelser till Media player...men fortfarande "kidnappar" VLC streamen...

Börjar få slut på uppslag till lösningar, är detta möjligtvis en Windows 8.1 "egenskap"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Håller precis på att migrera över från Windows 7 till Windows 8.1.

I Windows 7 brukar jag lyssna på ljudstream:en från P3 Star (http://sverigesradio.se/topsy/direkt/1607-hi-mp3.m3u). Har en länk i Firefox som jag klickar på, då startas streamen i Microsoft Media player (som en fristående applikation).

I Windows 8.1 så startas istället streamen av VLC som en flik i Firefox. Har provat att associera om alla filändelser till Media player...men fortfarande "kidnappar" VLC streamen...

Börjar få slut på uppslag till lösningar, är detta möjligtvis en Windows 8.1 "egenskap"?

Är det så att du valde att installera VLC-pluginen till Firefox den här gången men inte gjort så tidigare? Det är min gissning, iaf.

Du kan kolla i about:plugins

(Om du går till Options -> Applications så bör du oavsett kunna ställa om vad som ska hända.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Är det så att du valde att installera VLC-pluginen till Firefox den här gången men inte gjort så tidigare? Det är min gissning, iaf.

Du kan kolla i about:plugins

Vilken klippa
Tänkte inte på det...

Enklaste sättet att få bort "otyget"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Vilken klippa
Tänkte inte på det...

Enklaste sättet att få bort "otyget"?

Vet inte om du helt blir av med det utan att avinstallera VLC och installera om det utan det där alternativet valt.

Annars bör du kunna ställa om vad som ska hända för specifika filtyper i Options -> Applications.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vet inte om du helt blir av med det utan att avinstallera VLC och installera om det utan det där alternativet valt.

Annars bör du kunna ställa om vad som ska hända för specifika filtyper i Options -> Applications.

Jag kör svenska Firefox 27.0.1 samt VLC 2.1.3...försöker klura ut vart du är när du skriver "Options -> Applications"

EDIT

Hittat och problemet är löst.
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Jag kör svenska Firefox 27.0.1 samt VLC 2.1.3...försöker klura ut vart du är när du skriver "Options -> Applications"

Jag menar i Firefox. (Det är ju hur Firefox hanterar playlist-filen du vill ändra om du inte tar bort VLC-pluginet helt.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Som sagt: tack för hjälpen! (hade inte löst det på egen hand)

Permalänk

Avinstallera otyget VLC.
Dålig bildkvalité...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Avinstallera otyget VLC.
Dålig bildkvalité...

Jag tyckte detsamma förut, men om man aktiverar så att man låter grafikkortet hantera färginställningarna så blir det mycket bättre (iaf om man har nvidia grafikkort).

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Jag tyckte detsamma förut, men om man aktiverar så att man låter grafikkortet hantera färginställningarna så blir det mycket bättre (iaf om man har nvidia grafikkort).

Tycker fortfarande den här är kung:
http://arkiv.idg.se/pfa/program/K-Lite_Codec_Pack_980_Full.ex...

Citat:

K-Lite Codec Pack innehåller i stort sett alla avkodare (codecs) du kan tänkas behöva för att spela upp nedladdad film. Nu behöver du inte längre leta runt på nätet efter en ny codec varje gång du ska spela upp en ny film. Några av avkodarna som ingår i K-Lite Codec Pack Full är DivX, Xvid, CoreAVC, MP3, Vorbis, AAC, Intel Indeo, AC3ACM och x264. Efter att ha installerat K-Lite Codec Pack Full kan du spela upp filmerna i din vanliga mediespelare, som exempelvis Windows Media Player eller Winamp.

Ganska lätt att fixa så grafikkortet jobbar med att framställa bilden istället för processorn också om man sitter med en svag APU.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Tycker fortfarande den här är kung:
http://arkiv.idg.se/pfa/program/K-Lite_Codec_Pack_980_Full.ex...

Ganska lätt att fixa så grafikkortet jobbar med att framställa bilden istället för processorn också om man sitter med en svag APU.

Jo, jag använder det själv. Men ibland så blir färgerna konstiga har jag märkt när jag använder Windows Media Player (med K-lite Codec Pack), och .mpg är väldigt hackigt oavsett om man har på hårdvaruacceleration eller inte. Så jag använder VLC när jag vet att den kommer göra ett bättre jobb.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Jo, jag använder det själv. Men ibland så blir färgerna konstiga har jag märkt när jag använder Windows Media Player (med K-lite Codec Pack), och .mpg är väldigt hackigt oavsett om man har på hårdvaruacceleration eller inte. Så jag använder VLC när jag vet att den kommer göra ett bättre jobb.

Spela upp i MPC då?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd

Poängen med VLC är ju att slippa dessa codec-packs som alltid blir föråldrade och försöker installera massa skit. Dock finns det ett alternativ som fungerar bättre då VLC inte riktigt håller måttet när det gäller bildkvalitet och kompatibilitet längre; PotPlayer (engelsk version, standard är koreansk).