Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

nytt grafikkort tips?

Hej!

Jag har en Acer x3990, den är alltså inte ihop byggd själv.
Den ligger på ett Geforce GT530 grafikkort som verkligen suger, jag undrar nu om någon vet ett bättre grafikkort som skulle passa i den lilla dator.
Tacksam för alla svar!

https://www.komplett.se/acer-aspire-x3990/646256#!tab:extra

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Du får helt enkelt öppna lådan och kolla igenom vilken plats som finns till grafikkort. Mät med sticka/måttband så ser du hur långt det kan vara som längst. Sedan är det även viktigt att kolla om nätagget klarar av ett kraftigare kort, t ex att det finns kablar till extraström för grafikkort.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Du har kanske ett litet problem där.

Googlat lite på modellen där, Nätaggregat 220 watt.
Sen chassis storlek, den är bara 100mm bredd.
Ditt grafikkort är antagligen low profile.

Kanske en radeon 270 elller gtx 750.

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: EVGA GTX980TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Någon som är säker på att ett bättre grafikkort kommer passa, kan jag byta ut något mer i datorn som hjälper grafikkortet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund/Gbg
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av zeleni:

Du har kanske ett litet problem där.

Googlat lite på modellen där, Nätaggregat 220 watt.
Sen chassis storlek, den är bara 100mm bredd.
Ditt grafikkort är antagligen low profile.

Kanske en radeon 270 elller gtx 750.

Jag har bara hittat R7 250 alt. HD7750 som LP (det bästa som jag hittat som LP dvs) var hittar du GTX 750 och 270 som LP?

Intel Core i7 2700k @4.7 - Asus P8Z68-V Pro/Gen3 - 2x8GB Corsair Vengeance 1600 @2133 - Asus Strix 970 @1500/8120 - Corsair RM850i - Scythe Ashura - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Samsung Galaxy S5 - Resurrection Remix 7.1.2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Aulys:

Någon som är säker på att ett bättre grafikkort kommer passa, kan jag byta ut något mer i datorn som hjälper grafikkortet?

När du pratar om passa. Menar du att grafikortet får plats i din låda eller att du kan ansluta till moderkortet?

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Bra gaming VOIP: Discord

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Cooling123:

Att den får plats i chassit och funkar till alla delar i dator och att grafikkortet är bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Aulys:

Cooling123:

Att den får plats i chassit och funkar till alla delar i dator och att grafikkortet är bättre.

Du måste lära dig använda citera funktionen på forumet.

OT:
Du måste öppna lådan och mäta med måttband hur mycket millimeter du har ledigt i lådan.
Du kan koppla nya grafikkort på moderkortet men jag osäker om du har tillräckligt med ström i datorn. Det står inte hur mycket watt din dator har.

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Cooling23:

Du måste lära dig använda citera funktionen på forumet.

OT:
Du måste öppna lådan och mäta med måttband hur mycket millimeter du har ledigt i lådan.
Du kan koppla nya grafikkort på moderkortet men jag osäker om du har tillräckligt med ström i datorn. Det står inte hur mycket watt din dator har.

Jag tror den har 220watt

EDIT: Jag är inte så bra med datorer så vet inte ens hur man öppnar den och kollar, vet inte vart grafikkortet ligger ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Maj 2012

PCIE riser och 750Ti kanske kan funka. Detta är bara en idé och bör kontrolleras först.

Edit: Läste nu att du var ovan vid att skruva i datorer, mitt förslag bör då ignoreras.

Chassie: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair GS800 MoBo: ASUS Sabertooth P67 CPU: Intel Core i5 2500K Mem: 16GB Corsair VengeanceLP 1600MHz GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H70Core

SSD/HDD: Corsair Force 3 SSD 120GB (System) / MX100 512GB (Lagring/Spel) 1TB WD (Backup)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Aulys:

Jag tror den har 220watt

EDIT: Jag är inte så bra med datorer så vet inte ens hur man öppnar den och kollar, vet inte vart grafikkortet ligger ^^

Här har du en bra guide om du kan engelska.

http://www.wikihow.com/Change-a-Graphics-Card

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Twidash:

Jag har bara hittat R7 250 alt. HD7750 som LP (det bästa som jag hittat som LP dvs) var hittar du GTX 750 och 270 som LP?

Even 7750 LP är en ganska kraftig uppgradering jämförd med det han har i dag. Men den kostar 1100kr. Och det är på tok för mycket.

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: EVGA GTX980TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W